THE IMPORTANCE OF COMPUTATIONAL THINKING IN THE HIGH SCHOOL CURRICULUM AT OSVALDO NASCIMENTO STATE SCHOOL

Authors

  • Aldarley Andrade de Araujo
  • Ágila Maria Martins da Silva
  • Arnon Antonio Pereira de Paiva
  • Darlan Rodrigues Campelo
  • Jennifer Azevedo da Cruz
  • Revelino Ferreira de Menezes Junior

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v4i8.3799

Keywords:

Computational thinking, challenges, technology in education.

Abstract

The work aimed to analyze the challenges of the introduction of computational thinking in the Osvaldo Nascimento State School to prepare students for the demands of the twenty-first century. Three classes of the 3rd year of morning high school were surveyed, totaling 111 students and 10 teachers. The data collected showed that only 23% of the students have some basic or advanced computer course, while 77% have no course in the area. This was attributed to lack of access to courses, disinterest or prioritization of other disciplines. In addition, the lack of technological infrastructure in schools and the need for training and support for teachers were identified as challenges. To overcome them, strategies such as partnerships with organizations and government agencies, investments in infrastructure and additional resources, and the use of mobile devices as an alternative were proposed. It has also been suggested to use Unplugged Computing as an approach to develop computational thinking skills, even without digital resources. In summary, the study highlights the importance of promoting training in informatics and the interest of students in this area, seeking to overcome the challenges and take advantage of the opportunities offered by technology in education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Aldarley Andrade de Araujo

Universidade do Estado do Amazonas - UEA.

Ágila Maria Martins da Silva

Universidade do Estado do Amazonas - UEA.

Arnon Antonio Pereira de Paiva

Universidade do Estado do Amazonas - UEA.

Darlan Rodrigues Campelo

Universidade do Estado do Amazonas - UEA.

Jennifer Azevedo da Cruz

Universidade do Estado do Amazonas - UEA.

Revelino Ferreira de Menezes Junior

Universidade do Estado do Amazonas - UEA.

References

CUNHA, Rafael; GURGEL, Rita. Práticas de Inclusão Digital na Educação de Jovens e Adultos: minicurso de Introdução à Informática. In: WORKSHOP DE INFORMÁTICA NA ESCOLA, 22. , 2016, Uberlândia. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2016 . p. 417-426. DOI: https://doi.org/10.5753/cbie.wie.2016.417.

CYSNEIROS, P. G. PAPERT, Seymour. A máquina das crianças: repensando a escola na era da informática. Revista Entreideias: educação, cultura e sociedade, [S. l.], v. 12, n. 12, 2008. DOI: 10.9771/2317-1219rf.v12i12.2971. Disponível em: https://periodicos.ufba.br/index.php/entreideias/article/view/2971. Acesso em: 5 jun. 2023.

GARLET, Daniela; BIGOLIN, Nara Martini; SILVEIRA, Sidnei Renato. Ensino de Programação de Computadores na Educação Básica: um estudo de caso. Revista Eletrônica de Sistemas de Informação e Gestão Tecnológica, v. 9, n. 2, 2018. Disponível em: <https://periodicos.unifacef.com.br/index.php/resiget/article/view/1604>. Acesso em: 5 jun. 2023.

KENSKI, Vani Moreira. Tecnologias e ensino presencial e a distância. Campinas, SP: Papirus, 2003.

KRAEMER LENZ ZIEDE, M.; THEODORO DA SILVA, E.; PEGORARO, L.; MARINO CANALLE, E.; DE OLIVEIRA MEIRELES DA SILVA, A.; FERNANDA WODONOS DE CARVALHO, A. TECNOLOGIAS DIGITAIS NA EDUCAÇÃO BÁSICA: desafios e possiblidades. Revista Novas Tecnologias na Educação, Porto Alegre, v. 14, n. 2, 2016. DOI: 10.22456/1679-1916.70692. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/renote/article/view/70692. Acesso em: 5 jun. 2023.

LÉVY, Pierre. As Tecnologias da Inteligência. Rio de Janeiro: Editora 34, 1993.

MAÇADA, Débora Laurino; SATO, Luciane Sayuri; MARASCHIN, Cleci. Educação sem Distâncias: uma experiência de convivência em ambiente digital de aprendizagem. Revista Informática na Educação, Florianópolis, 2001. Disponível em: http://www.nied.unicamp.br/oep/pub/art_ead_sem_dist_cleci_lec.pdf>. Acesso em: 12 nov. 2011.

MORAN, José Manuel. A educação que desejamos: novos desafios e como chegar lá. Editora Papirus Editora. Campinas 2007.

OLIVEIRA, Camila Tenório Freitas. O uso de tecnologias no Ensino Médio: o que dizem os artigos?. Revista Evidência, v. 14, n. 14, 2018.

Published

14/08/2023

How to Cite

Andrade de Araujo , A., Martins da Silva, Ágila M., Pereira de Paiva, A. A., Rodrigues Campelo, D., Azevedo da Cruz, J., & Ferreira de Menezes Junior, R. (2023). THE IMPORTANCE OF COMPUTATIONAL THINKING IN THE HIGH SCHOOL CURRICULUM AT OSVALDO NASCIMENTO STATE SCHOOL. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 4(8), e483799. https://doi.org/10.47820/recima21.v4i8.3799