SUPERVISED INTERNSHIP IN COMPUTING: EXPERIENCES IN ELEMENTARY EDUCATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v4i8.3894

Keywords:

Supervised Internship. Elementary School. Lived experiences.

Abstract

This article has as main objective to describe the experiences lived during the period of Supervised Internship of the Degree Course in Computing, of the Higher Education Center of Careiro-Castanho (NESCAC), of the University of the State of Amazonas (UEA), carried out in Elementary School I and II. in the municipality of Careiro-AM. The information was collected through notes in the field notebook. The regulation of the internship requires three stages: (I) Observation, in which it is possible to know the routine of the students and teachers involved; (II) Co-participation, is the opportunity that the trainees can accompany the teacher and contribute in their classes; (III) Regency, phase in which, after observing the students and assisting the teacher in the classroom, the trainees assume the responsibility of the full professor and begin to apply contents guided by the teacher of the discipline and practice exercises with the students as a form of evaluation. The technological mechanisms handled were the Visual Class authoring software, which allows the elaboration of classes and presentations with multimedia resources and can be used offline.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ester Salgado do Nascimento

Acadêmica do Curso de Licenciatura em Computação na Universidade do Estado do Amazonas -UEA, no    Núcleo de Ensino Superior de Careiro-AM – NESCAC/UEA.

Kaio Carvalho da Silva

Acadêmico do Curso de Licenciatura em Computação na Universidade do Estado do Amazonas -UEA, no    Núcleo de Ensino Superior de Careiro-AM – NESCAC/UEA.

Luiz Sergio de Oliveira Barbosa

Mestre em Tecnologias Emergentes em Educação pela MUST University, Flórida, USA. Professor na  Universidade do Estado do Amazonas (UEA).

Ivone Conrado de Souza

Pós-graduada em Psicopedagogia pela faculdade Táhirih, Amazonas, Brasil. Pedagoga na Secretaria de Educação e Desporto Escolar (Seduc/AM).

Suziane de Souza Mariano

Acadêmica do Curso de Licenciatura em Computação na Universidade do Estado do Amazonas -UEA, no  Núcleo de Ensino Superior de Careiro-AM – NESCAC/UEA.

References

BARBOSA, L. S. O.Os Benefícios e a Eficácia do Uso da Plataforma Visual Class Netno Ensino Híbrido para Acesso Offline. São Paulo: Editora Dialética: 2022.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018. Disponível em: < http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf >. Acesso:14 julho.2023

BRASIL. Presidência da República.(1996).Artigo 32 da Lei nº 9.394 de 20 de dezembro de 1996. Brasília. Disponível em:<https://www.jusbrasil.com.br/topicos/11691412/artigo-32-da-lei-n-9394-de-20-de-dezembro-de-1996.>. Acesso: 14 julho. 2023.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular, 2017.

CASTRO, A. T. K. A; SALVA, S. (2012). Estágio como Espaço de Aprendizagem Profissional da Docência no Curso de Pedagogia. Seminário de Pesquisa em Educação da Região Sul – IX ANPED SUL. Disponível em: https://docplayer.com.br/1385566-Estagio-como-espaco-de-aprendizagem-profissional-da-docencia-no-curso-de-pedagogia.html >

HAVIARAS, Mariana. Proposta de formação de professores para o uso de tecnologias educacionais. Revista Intersaberes, v. 15, n. 35, 2020. Disponível em: https://www.revistasuninter.com/intersaberes/index.php/revista/article/view/1762. Acesso em: 14 julho. 2023

MORAN, José Manuel. (2007). A educação que desejamos novos desafios e como chegar lá. Campinas: Disponivel em:https://books.google.com.br/books?hl=pt-BR&lr=lang_pt&id=PiZe8ahPcD8C&oi=fnd&pg=PA7&dq=MORAN,+Jos%C3%A9+Manuel.+(2007).+A+educa%C3%A7%C3%A3o+que+desejamos+novos+desafios+e+como+chegar+l%C3%A1.+Campinas:+Papirus.&ots=Br6_m66IFD&sig=-8O2yOuhUPDToQpkYZ9HM51Xnd8

Published

22/08/2023

How to Cite

Salgado do Nascimento, E., Silva, K. C. da, Barbosa, L. S. de O., Souza, I. C. de, & Mariano, S. de S. (2023). SUPERVISED INTERNSHIP IN COMPUTING: EXPERIENCES IN ELEMENTARY EDUCATION. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 4(8), e483894. https://doi.org/10.47820/recima21.v4i8.3894