DIAMOND PAPER AS A RECORDING FRAMEWORK FOR THE SEMIOTIC REPRESENTATION OF RATIONAL NUMBERS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v6i8.6688

Keywords:

Rational numbers, Diamond paper, Records of semiotic representation

Abstract

Based on the studies of Boaler et al. (2018), Cosenza and Guerra (2011), and Almouloud (2007) on, respectively, the importance of visual mathematics for learning, the brain's capacity for number processing, and the registers of semiotic representation from the perspective of French philosopher and psychologist Raymond Duval, a qualitative methodology study was structured to understand how teaching resources with a playful, equitable, and visual approach can favor the learning of rational numbers. An activity was carried out using diamond paper as a visual framework for the semiotic representation of rational numbers, with an emphasis on fractional, decimal, percentage, and figural representation of the concept under study. This activity exercised skills aimed at recognizing the different representations of a rational number—a descriptor of the 9th-grade SAEB mathematics test's 2001 reference matrix. Diamond paper is a useful tool for clarifying the different registers of rational numbers, as well as a space for performing internal and external transformations within the register, considering operational meanings and conversion processes between registers. Such manipulations are essential for understanding and grasping the concepts studied. The research contributed to the search for strategies that aim to spark student interest and generate motivation for what is learned, giving meaning and strengthening ties with the reality in which the student lives.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Daniela Costa dos Santos

    Ensino fundamental -primeiro grau, pela Escola de 1º e 2º Graus João Paulo II e ensino médio -segundo grau, pelo INSTITUTO FEDERAL DE ALAGOAS - CAMPUS BATALHA. Licencianda em Matemática pela Universidade Federal de Alagoas-UFAL/Campus Arapiraca.

  • José da Silva Barros

    Graduação em Licenciatura em Matemática pela Universidade Federal de Alagoas, mestrado em Engenharia Elétrica pela Universidade Estadual de Campinas e doutorado em Engenharia Elétrica pela Universidade Estadual de Campinas. professor associado 4, Docente Orientador do PRP e Coordenador de Área do PIBID da Universidade Federal de Alagoas, Campus de Arapiraca . 

  • Luciano Pontes da Silva

    Doutoramento em Educação (PPGED-CNPq) na Universidade Federal de Sergipe - Campus São Cristóvão, Mestre em Ensino de Ciências e Matemática (NPGECIMA-CNPq) pela mesma universidade. Licenciado em Matemática pela Universidade Federal de Alagoas - Campus Arapiraca. Professor nas esferas municipais como professor da SEDUC-Alagoas e como professor substituto no Instituto Federal de Alagoas, IFAL - Campus Arapiraca. Formação e Prática Docente e Tecnologias Móveis Digitais da Informação e Comunicação, mais precisamente a Educação Estatística, quanto ao nível de Letramento, Pensamento e Raciocínio Estatístico e Educação Matemática. Atuante nos grupos de pesquisa NeuroMAHT (IFS-CNPq) e NUCA (UFS-CNPq). Bolsista da Capes no Nível de Doutorado.

References

ALMOULOUD, Saddo Ag. Fundamentos da Didática da Matemática. Curitiba: Ed. UFPR, 2007.

ANDRADE, Keyla Ribeiro de. Representações semióticas de números racionais sob o olhar de um grupo de professores de Matemática dos anos finais do ensino fundamental. 2016. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) - Universidade Federal do Mato Grosso do Sul, Instituto de Matemática, Campo Grande, MS, 2016.

BOALER, J.; CHEN, L.; WILLIAMS, C.; CORDERO, M. Ver para aprender. [S. l.]: YouCubed, 2018. Disponível em: https://www.youcubed.org/wp-content/uploads/2018/05/Ver-para-Entender.pdf. Acesso em: 20 maio 2023.

BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Anísio Teixeira (INEP). SAEB 2001: novas perspectivas. Brasília, DF: INEP, 2002.

BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). Matrizes de referência de matemática do Saeb – BNCC. Brasília: INEP, 2022.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018

COSENZA, Ramon M.; GUERRA, Leonor B. Neurociênia e educação: como o cérebro aprende. Porto Alegre: Artmed, 2011.

DE FREITAS, José Luiz Magalhães; REZENDE, Veridiana. Entrevista: Raymond Duval e a teoria dos registros de representação semiótica. Revista Paranaense de Educação Matemática, v. 2, n. 3, p. 10-34, 2013. DOI: https://doi.org/10.33871/22385800.2013.2.3.10-34

DUVAL, Raymond; MORETTI, Trad Méricles Thadeu. Registros de representação semiótica e funcionamento cognitivo do pensamento: Registres de représentation sémiotique et fonctionnement cognitif de la pensée. Revista Eletrônica de Educação Matemática, v. 7, n. 2, p. 266-297, 2012. DOI: https://doi.org/10.5007/1981-1322.2012v7n2p266

ESCOLA DE MATEMÁTICA. Números decimais na reta numérica: décimos - 5°ano. You tube, 2020. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=N5Fcxf18fxg. Acessado em: 4 jul. 2025.

GARNICA, Antonio Vicente Marafioti. Pesquisa qualitativa e Educação (Matemática): de regulações, regulamentos, tempos e depoimentos. Mimesis, Bauru, v. 22, n. 1, p. 35-48, 2001.

LIMA, Fabrício de Oliveira; BRANDÃO, Daniel Nicolau; SILVA, Douglas Muller da; BRITO, Leonardo Rodrigues de; VIEIRA, Weverton de Barros. A Matemática Visual para o Desenvolvimento de Mentalidades Matemáticas em Alunos de uma Escola Pública. Diversitas Journal, [S. l.], v. 6, n. 4, p. 4086–4106, 2021. DOI: 10.48017/dj.v6i4.1966. Disponível em: https://www.diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/1966. Acesso em: 1 abr. 2024. DOI: https://doi.org/10.48017/dj.v6i4.1966

MENTALIDADE MATEMÁTICAS (Brasil). Papel diamante: conheça o recurso que ajuda os alunos a aprenderem matemática de forma visual. São Paulo: Instituto Sidarta. 2023. Disponível em: https://mentalidadesmatematicas.org.br/papel-diamante-conheca-o-recurso-que-ajuda-os-alun os-a-aprenderem-matematica-de-forma-visual/. Acesso em: 2 mar. 2024.

PLATÃO. A República. Tradução: Ciro Mioranza. São Paulo: Lafonte, 2017.

QUARESMA, Marisa; DA PONTE, João Pedro. Compreensão dos números racionais, comparação e ordenação: O caso de Leonor. Revista Interacções, v. 8, n. 20, 2012.

SILVA, Marcos Jonathan Teixeira da et al. PA PEL DIAMANTE: relato de uma experiência do PIBID Matemática da UFAL durante o ensino remoto. In: BEZERRA, Antonio Alves; MELO, Deywid Wagner de; ALMEIDA, Jacqueline Praxedes de; PORTO, José Fabio Boia; GAUDENCIO, Júlio Cezar; MOTA; Maria Danielle Araújo. (Org.). PIBID/UFAL no contexto do ensino remoto emergencial: vivências práticas e aprendizagens. Curitiba: CRV, 2022. p.119-12.

SILVA, Messias Antônio da et al. PAPEL DIAMANTE: recurso didático pedagógico visual. In: BEZERRA, Antonio Alves; MELO, Deywid Wagner de; ALMEIDA, Jacqueline Praxedes de; PORTO, José Fabio Boia; GAUDENCIO, Júlio Cezar; MOTA; Maria Danielle Araújo. (Org.). PIBID/UFAL no contexto do ensino remoto emergencial: vivências práticas e aprendizagens. Curitiba: CRV, 2022. p. 119-12.

TABUADAS.COM (Brasil). Atividades de Mudar Frações Para Porcentagem. [S. l.: s. n.], 2023. Disponível em: https://www.tabuadas.com.br/fracao/conversao-fracoes-22.php. Acessado em: 12 maio 2025.

TEC SALA DE AULA (Brasil). [Atividade de Frações]. São Paulo: Tec Sala de Aula. 2024. Disponível em: https://tecsaladeaula.com.br/atividades-de-fracoes-para-imprimir-3o-e-4o-ano/. Acesso em: 13 maio 2025.

Published

13/08/2025

How to Cite

DIAMOND PAPER AS A RECORDING FRAMEWORK FOR THE SEMIOTIC REPRESENTATION OF RATIONAL NUMBERS. (2025). RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 6(8), e686688. https://doi.org/10.47820/recima21.v6i8.6688