DIAMOND PAPER AS A RECORDING FRAMEWORK FOR THE SEMIOTIC REPRESENTATION OF RATIONAL NUMBERS
DOI:
https://doi.org/10.47820/recima21.v6i8.6688Keywords:
Rational numbers, Diamond paper, Records of semiotic representationAbstract
Based on the studies of Boaler et al. (2018), Cosenza and Guerra (2011), and Almouloud (2007) on, respectively, the importance of visual mathematics for learning, the brain's capacity for number processing, and the registers of semiotic representation from the perspective of French philosopher and psychologist Raymond Duval, a qualitative methodology study was structured to understand how teaching resources with a playful, equitable, and visual approach can favor the learning of rational numbers. An activity was carried out using diamond paper as a visual framework for the semiotic representation of rational numbers, with an emphasis on fractional, decimal, percentage, and figural representation of the concept under study. This activity exercised skills aimed at recognizing the different representations of a rational number—a descriptor of the 9th-grade SAEB mathematics test's 2001 reference matrix. Diamond paper is a useful tool for clarifying the different registers of rational numbers, as well as a space for performing internal and external transformations within the register, considering operational meanings and conversion processes between registers. Such manipulations are essential for understanding and grasping the concepts studied. The research contributed to the search for strategies that aim to spark student interest and generate motivation for what is learned, giving meaning and strengthening ties with the reality in which the student lives.
Downloads
References
ALMOULOUD, Saddo Ag. Fundamentos da Didática da Matemática. Curitiba: Ed. UFPR, 2007.
ANDRADE, Keyla Ribeiro de. Representações semióticas de números racionais sob o olhar de um grupo de professores de Matemática dos anos finais do ensino fundamental. 2016. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) - Universidade Federal do Mato Grosso do Sul, Instituto de Matemática, Campo Grande, MS, 2016.
BOALER, J.; CHEN, L.; WILLIAMS, C.; CORDERO, M. Ver para aprender. [S. l.]: YouCubed, 2018. Disponível em: https://www.youcubed.org/wp-content/uploads/2018/05/Ver-para-Entender.pdf. Acesso em: 20 maio 2023.
BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Anísio Teixeira (INEP). SAEB 2001: novas perspectivas. Brasília, DF: INEP, 2002.
BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). Matrizes de referência de matemática do Saeb – BNCC. Brasília: INEP, 2022.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018
COSENZA, Ramon M.; GUERRA, Leonor B. Neurociênia e educação: como o cérebro aprende. Porto Alegre: Artmed, 2011.
DE FREITAS, José Luiz Magalhães; REZENDE, Veridiana. Entrevista: Raymond Duval e a teoria dos registros de representação semiótica. Revista Paranaense de Educação Matemática, v. 2, n. 3, p. 10-34, 2013. DOI: https://doi.org/10.33871/22385800.2013.2.3.10-34
DUVAL, Raymond; MORETTI, Trad Méricles Thadeu. Registros de representação semiótica e funcionamento cognitivo do pensamento: Registres de représentation sémiotique et fonctionnement cognitif de la pensée. Revista Eletrônica de Educação Matemática, v. 7, n. 2, p. 266-297, 2012. DOI: https://doi.org/10.5007/1981-1322.2012v7n2p266
ESCOLA DE MATEMÁTICA. Números decimais na reta numérica: décimos - 5°ano. You tube, 2020. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=N5Fcxf18fxg. Acessado em: 4 jul. 2025.
GARNICA, Antonio Vicente Marafioti. Pesquisa qualitativa e Educação (Matemática): de regulações, regulamentos, tempos e depoimentos. Mimesis, Bauru, v. 22, n. 1, p. 35-48, 2001.
LIMA, Fabrício de Oliveira; BRANDÃO, Daniel Nicolau; SILVA, Douglas Muller da; BRITO, Leonardo Rodrigues de; VIEIRA, Weverton de Barros. A Matemática Visual para o Desenvolvimento de Mentalidades Matemáticas em Alunos de uma Escola Pública. Diversitas Journal, [S. l.], v. 6, n. 4, p. 4086–4106, 2021. DOI: 10.48017/dj.v6i4.1966. Disponível em: https://www.diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/1966. Acesso em: 1 abr. 2024. DOI: https://doi.org/10.48017/dj.v6i4.1966
MENTALIDADE MATEMÁTICAS (Brasil). Papel diamante: conheça o recurso que ajuda os alunos a aprenderem matemática de forma visual. São Paulo: Instituto Sidarta. 2023. Disponível em: https://mentalidadesmatematicas.org.br/papel-diamante-conheca-o-recurso-que-ajuda-os-alun os-a-aprenderem-matematica-de-forma-visual/. Acesso em: 2 mar. 2024.
PLATÃO. A República. Tradução: Ciro Mioranza. São Paulo: Lafonte, 2017.
QUARESMA, Marisa; DA PONTE, João Pedro. Compreensão dos números racionais, comparação e ordenação: O caso de Leonor. Revista Interacções, v. 8, n. 20, 2012.
SILVA, Marcos Jonathan Teixeira da et al. PA PEL DIAMANTE: relato de uma experiência do PIBID Matemática da UFAL durante o ensino remoto. In: BEZERRA, Antonio Alves; MELO, Deywid Wagner de; ALMEIDA, Jacqueline Praxedes de; PORTO, José Fabio Boia; GAUDENCIO, Júlio Cezar; MOTA; Maria Danielle Araújo. (Org.). PIBID/UFAL no contexto do ensino remoto emergencial: vivências práticas e aprendizagens. Curitiba: CRV, 2022. p.119-12.
SILVA, Messias Antônio da et al. PAPEL DIAMANTE: recurso didático pedagógico visual. In: BEZERRA, Antonio Alves; MELO, Deywid Wagner de; ALMEIDA, Jacqueline Praxedes de; PORTO, José Fabio Boia; GAUDENCIO, Júlio Cezar; MOTA; Maria Danielle Araújo. (Org.). PIBID/UFAL no contexto do ensino remoto emergencial: vivências práticas e aprendizagens. Curitiba: CRV, 2022. p. 119-12.
TABUADAS.COM (Brasil). Atividades de Mudar Frações Para Porcentagem. [S. l.: s. n.], 2023. Disponível em: https://www.tabuadas.com.br/fracao/conversao-fracoes-22.php. Acessado em: 12 maio 2025.
TEC SALA DE AULA (Brasil). [Atividade de Frações]. São Paulo: Tec Sala de Aula. 2024. Disponível em: https://tecsaladeaula.com.br/atividades-de-fracoes-para-imprimir-3o-e-4o-ano/. Acesso em: 13 maio 2025.
Downloads
Published
License
Copyright (c) 2025 RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECIMA21, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECIMA21 apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.