ENVIRONMENTAL EDUCATION: PERSPECTIVES AND INTEGRATION INTO THE SCHOOL CURRICULUM
DOI:
https://doi.org/10.47820/recima21.v6i9.6733Keywords:
Formal education, Transversality, Sustainability, Teaching methodology, Pedagogical practiceAbstract
This article analyzes the practice of environmental education in Brazilian formal education, highlighting its relevance as an essential strategy for citizenship development and the promotion of sustainability in a context marked by severe socio-environmental challenges. The qualitative, exploratory research is based on bibliographic and documentary review, conducted in the databases SciELO, Google Scholar, and CAPES Portal, covering publications between 2014 and 2024, in addition to official Brazilian documents and classical works on pedagogical methodologies and educational policies. As inclusion criteria, only studies focused on the Brazilian reality were considered, with emphasis on environmental education in its methodological, normative, and curricular dimensions. The results show that, although environmental education is legally recognized as a transversal practice, it remains peripheral in schools, with difficulties in effective implementation and gaps in teacher training. Challenges such as curricular fragmentation, superficial approaches, lack of resources, and institutional demotivation persist. It was also found that the implementation of a specific curricular component is defended to strengthen the theme, but it may generate additional tensions, such as curricular overload or the isolation of its transversal character. It is concluded that the consolidation of environmental education requires combined strategies: continuous teacher training, curricular environmentalization, and contextualized methodologies that link transversal actions to specific discussion spaces. Only through this integration will it be possible to transform educational practices, bringing students closer to their realities and contributing to the construction of a critical and committed environmental citizenship.
Downloads
References
ALTRÃO, Francielle; NEZ, Egeslaine de. Metodologia de ensino: um re-pensar do processo de ensino e aprendizagem. Revista Panorâmica On-Line, Barra do Garças, v. 20, p. 83-113, jan. 2016. Disponível em: https://periodicoscientificos.ufmt.br/revistapanoramica/index.php/revistapanoramica/article/view/647.
BACICH, Lilian; MORAN, José. Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem téorico-prática. Porto Alegre: Penso, 2018. ISBN 978-85-8429-116-8. Disponível em: https://www.tecnodocencias.com/ava/pluginfile.php/2392/mod_resource/content/1/Metodologias%20Ativas%20para%20uma%20Educa%C3%A7%C3%A3o%20Inovadora%20Uma%20Abordagem%20Te%C3%B3ricoPr%C3%A1tica%20by%20Lilian%20Bacich%20%20Jos%C3%A9%20Moran%20%5BBacich%2C%20Lilian%5D%20CAP%C3%8DTULOS%20SELECIONADOS.pdf. Acesso em: 09 nov. 2024.
BACK, Amanda Knob. Aliando a aprendizagem de conceitos com a construção de modelos didáticos em aulas de Anatomia Vegetal. Revista Insignare Scientia, [S. I.], v. 2, n. 3, 10 out. 2019. Disponível em: https://doi.org/10.36661/2595-4520.2019v2i3.11175. DOI: https://doi.org/10.36661/2595-4520.2019v2i3.11175
BARROS, Ana Carolina Santos Diniz Rodrigues de; PASIN, Elizabeth Bozoti. Análise da implantação da disciplina Educação Ambiental no curso técnico em meio ambiente de um colégio federal. Pesquisa em Educação Ambiental, [S. I.], v. 17, n. 1, p. 174-193, 6 set. 2022. Disponível em: http://dx.doi.org/10.18675/2177-580x.2022-15000. DOI: https://doi.org/10.18675/2177-580X.2022-15000
BERALDO, Daiane Ferreira Arantes et al. Educação ambiental em instituições públicas de ensino como estratégia para a sustentabilidade. Revista Insignare Scientia-RIS, v. 5, n. 1, p. 151-168, 2022. Disponível em: https://doi.org/10.36661/2595-4520.2022v5n1.12315. DOI: https://doi.org/10.36661/2595-4520.2022v5n1.12315
BRASIL. INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA (INEP). Mais de 70 % dos alunos do ensino fundamental têm educação ambiental. Censo Escolar – INEP, 22 nov. 2010. Disponível em: www.gov.br/inep/pt-br/centrais-de-conteudo/noticias/censo-escolar/mais-de-70-dos-alunos-do-ensino-fundamental-tem-educac. Acesso em: 08 set. 2025.
BRASIL. INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA (INEP). Microdados do Censo Escolar da Educação Básica. Brasília: INEP, 2010. Disponível em: www.gov.br/inep/pt-br/acesso-a-informacao/dados-abertos/microdados/censo-escolar. Acesso em: 8 set. 2025.
BRASIL. Lei n. 9.795, de 27 de abril de 1999. Dispõe sobre a educação ambiental, institui a Política Nacional de Educação Ambiental e dá outras providências. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Brasília, DF, 28 abr. 1999. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9795.htm. Acesso em: 04 de dez. 2024.
BRASIL. Ministério da Educação. Caderno Meio Ambiente [livro eletrônico] - Educação ambiental: Educação para o consumo. Brasília: Ministério da Educação, 2022. ISBN 978-85-7783-278-1. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/implementacao/cadernos_tematicos/caderno_meio_ambiente_consolidado_v_final_27092022.pdf. Acesso em: 20 nov. 2024.
BRASIL. Ministério da Educação. Resolução n. 2, de 1º de fevereiro de 2012. Estabelece normas para o funcionamento de cursos de pós-graduação stricto sensu. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Brasília, DF, 02 fev. 2012. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/rcp002_12.pdf. Acesso em: 04 dez. 2024.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/a-base. Acesso em: 20 nov. 2024.
CAMPAGNOLI, Karina Regalio et al. Metodologias Ativas no Contexto Remoto da Pandemia de Covid-19: Reflexões a Partir de um Curso de Extensão. Revista de Educação da Universidade Federal do Vale do São Francisco - Revasf, Petrolina, v. 13, n. 30, abr. 2023. Disponível em: https://www.periodicos.univasf.edu.br/index.php/revasf/article/view/1539/1429.
CAPRA, Fritjof. A teia da vida: uma nova compreensão científica dos sistemas vivos. Tradução de Newton Roberval Eichemberg. São Paulo: Cultrix, 1996. ISBN-13 978-8531605567. Disponível em: http://www.communita.com.br/assets/teiadavidafritjofcapra.pdf. Acesso em: 24 nov. 2024.
CARDOSO, C.; ROMANOWSKI, J. P.; CARDOSO, M. G. H. Práticas pedagógicas para a educação ambiental: um estudo de caso no município de são josé dos pinhais, paraná. Teoria e Prática da Educação, v. 24, n. 1, p. 95-115, 15 jun. 2021. Disponível em: https://doi.org/10.4025/tpe.v24i1.57018. DOI: https://doi.org/10.4025/tpe.v24i1.57018
CARLOS, Jairo Gonçalves. Interdisciplinariedade no Ensino Médio: desafios e potencialidades. 2007. 172 f. Dissertação (Mestrado) - Curso de Ensino de Ciências - Área de Concentração "Ensino de Física", Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências da Universidade de Brasília, Universidade de Brasília, Brasília, 2007. Disponível em: https://repositorio.unb.br/bitstream/10482/2961/1/2007_JairoGoncalvesCarlos.pdf. Acesso em: 05 mar. 2025.
CAVAIGNAC, Selma; GOUVEIA, Luís Borges; REIS, Pedro. Uso do Kahoot e de Estratégia de Gamificação no Ensino Superior: Relato de Experiência da Aplicação do Peer Instruction como Metodologia de Ensino. Pontodeacesso, Salvador, v. 13, n. 3, p. 224-238, dez. 2019. https://periodicos.ufba.br/index.php/revistaici/article/view/35226/20751. DOI: https://doi.org/10.9771/rpa.v13i3.35226
COLAGRANDE, Elaine Angelina et al. Educação Ambiental em Escolas Municipais de Diadema, SP: estudo de características e práxis. Ciência & Educação (Bauru), [S. l.], v. 27, n. 1, p. 21020-21020, dez. 2021. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/1516-731320210020. DOI: https://doi.org/10.1590/1516-731320210020
COLAGRANDE, Elaine Angelina. FARIAS, Luciana Aparecida. Apresentação - Educação Ambiental e o contexto escolar brasileiro: desafios presentes, reflexões permanentes. Educ. rev., v. 37, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.1590/0104-4060.81232. DOI: https://doi.org/10.1590/0104-4060.81232
COSTA, Maria Sintia Monteiro da; COSTA, Anna Paula Lima. A importância da educação ambiental dentro do ambiente escolar. Empíricabr - Revista Brasileira de Gestão Negócio e Tecnologia da Informação, v. 4, n. 1, p. 19, 31 jul. 2024. Disponível em: http://dx.doi.org/10.15628/empricabr.2024.14412. DOI: https://doi.org/10.15628/empricabr.2024.14412
DIAS, Genebaldo Freire; SALGADO, Sebastião. Educação ambiental, princípios e práticas. [S. l.]: Editora Gaia, 2023. Disponível em: https://books.google.com.br/books?id=bHyeEAAAQBAJ&printsec=frontcover&hl=ptBR&source=gbs_ge_summary_r&cad=0#v=onepage&q&f=false. Acesso em: 11 dez. 2024.
FACCO, Hector dos Santos; DISKA, Nathana Marina; SILVA, Gustavo Pinto da. As vivências como metodologia de ensino da extensão rural: a aproximação entre estudantes e agricultores para a compreensão da realidade social. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília, v. 102, n. 262, p. 821-838, 26 nov. 2021. Disponível em: http://dx.doi.org/10.24109/2176-6681.rbep.102i262.4531. DOI: https://doi.org/10.24109/2176-6681.rbep.102i262.4531
FARIAS, Mayara Ferreira de; SONAGLIO, Kerlei Eniele. Perspectivas multi, pluri, inter e transdisciplinar no turismo. Revista Iberoamericana de Turismo – Ritur, Penedo, v. 3, n. 1, p. 71-85, jun. 2013. Disponível em: https://www.seer.ufal.br/index.php/ritur/article/view/806.
FERNANDES, Will. Multidisciplinaridade, interdisciplinaridade e transdisciplinaridade na Pesquisa Científica. 2024. Acadêmico Atual. Disponível em: https://academicoatual.com.br/multidisciplinaridade-interdisciplinaridade-e-transdisciplinaridade-na-pesquisa-cientifica/. Acesso em: 05 mar. 2025.
FREITAS, Nadia Magalhães da Silva; MARQUES, Carlos Alberto. Sustentabilidade e CTS: o necessário diálogo na/para a Educação em Ciência em tempos de crise ambiental. Educar em Revista, v. 35, p. 265-282, 2019. Disponível em: https://doi.org/10.1590/0104-4060.61568. DOI: https://doi.org/10.1590/0104-4060.61568
GIROLA, Carolina et al. Temas da Bioética e o ambiente escolar: Revisão integrativa. Rev. Actual. Investig. Educ., San José, v. 24, n. 1, jan. 2024. Disponível em: http://dx.doi.org/10.15517/aie.v24i1.55512. DOI: https://doi.org/10.15517/aie.v24i1.55512
GOMES, Yasmin Leon; PEDROSO, Daniele Saheb. Metodologias de Ensino em Educação Ambiental no Ensino Fundamental: uma revisão sistemática. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, [S. I.], v. 22, p. 1-33, maio 2022. Disponível em: http://dx.doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2022u321353. DOI: https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2022u321353
GUIMARÃES SOBRINHO, Alexsandro Carlos; REIS, Antônio Cláudio Andrade dos. Estado da arte sobre a educação ambiental na educação básica no contexto de (pós) pandemia de Covid-19: desafios e novas perspectivas de pesquisa. Research, Society and Development, [S. l.], v. 11, n. 12, p. e128111234332, 9 set. 2022. Disponível em: http://dx.doi.org/10.33448/rsd-v11i12.34332. DOI: https://doi.org/10.33448/rsd-v11i12.34332
JAPIASSU, Hilton. Interdisciplinariedade e Patologia do Saber. São Paulo: Imago Editora Ltda., 1973. Disponível em: https://pt.scribd.com/document/399993354/JAPIASSU-Hilton-Interdisciplinaridade-e-patologia-do-saber-pdf. Acesso em: 05 mar. 2025.
KAWASAKI, Clarice Sumi; TEIXEIRA, Marcos da Cunha. Perspectivas (teórico)-metodológicas para o campo da pesquisa em educação ambiental: dilemas e avanços no gdp metodologia. Pesquisa em Educação Ambiental, [S. I.], v. 13, n. 1, p. 100-110, ago. 2018. Disponível em: http://dx.doi.org/10.18675/2177-580x.vol13.n1.p100-110. DOI: https://doi.org/10.18675/2177-580X.vol13.n1.p100-110
MARQUES, Humberto Rodrigues et al. Inovação no ensino: uma revisão sistemática das metodologias ativas de ensino-aprendizagem. Avaliação, Campinas, v. 26, n. 3, p. 718-741, nov. 2021. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/s1414-40772021000300005. DOI: https://doi.org/10.1590/s1414-40772021000300005
MARTINS, José Pedro de Azevedo; SCHNETZLER, Roseli Pacheco. Formação de professores em educação ambiental crítica centrada na investigação-ação e na parceria colaborativa. Ciência & Educação (Bauru), [S. I.], v. 24, n. 3, p. 581-598, set. 2018. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/1516-731320180030004. DOI: https://doi.org/10.1590/1516-731320180030004
MEIRELES, Jaqueline Fernanda; LINDINO, Terezinha Corrêa. Formação Disciplinar ou Transversal. Revista Pleiade, [S.I.], v. 13, n. 29, p. 18-29, 29 jul. 2020. Disponível em: http://dx.doi.org/10.32915/pleiade.v13i29.638. DOI: https://doi.org/10.32915/pleiade.v13i29.638
MIZUKAMI, Maria da Graça Nicoletti. Ensino: as abordagens do processo. São Paulo: EPU, 1986.
MORIN, Edgar. Ensinar a viver: manifesto para mudar a educação. Porto Alegre: Editora Sulina. 2015.
OLIVEIRA, Carmem Sara Pinheiro de; CONTINI, Gabriel; VIEIRA JUNIOR, Niltom. Análise da percepção ambiental de alunos do ensino básico acerca da qualidade da água. Revista Meio Ambiente e Sustentabilidade, [S. I.], v. 10, n. 20, p. 19-29, 4 jun. 2021. Disponível em: http://dx.doi.org/10.22292/mas.v10i20.979. DOI: https://doi.org/10.22292/mas.v10i20.979
OLIVEIRA, Neyla Cristiane Rodrigues; OLIVEIRA, Francisca Carla Silva de; CARVALHO, Denis Barros de. Educação ambiental e mudanças climáticas: Percepção e práticas dos professores em escolas sustentáveis. In: SciELO Preprints, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1516-731320210068. DOI: https://doi.org/10.1590/SciELOPreprints.2041
PIRES, Marília Freitas de Campos. Multidisciplinaridade, interdisciplinaridade e transdisciplinaridade no ensino. Interface - Comunicação, Saúde, Educação, [S. I.], v. 2, n. 2, p. 173-182, fev. 1998. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/s1414-32831998000100010. DOI: https://doi.org/10.1590/S1414-32831998000100010
REIS, Flávia Helena Cabral Silva et al. A Educação Ambiental segundo os documentos norteadores: um estudo dos parâmetros curriculares nacionais e da base nacional comum curricular. Revista Brasileira de Educação Ambiental (Revbea), [S. I.], v. 17, n. 2, p. 45-59, 1 abr. 2022. Disponível em: http://dx.doi.org/10.34024/revbea.2022.v17.13040. DOI: https://doi.org/10.34024/revbea.2022.v17.13040
ROCHA, Luis Fernando; CORDEIRO, Gustavo Henrique de Andrade; RAZABONI JUNIOR, Ricardo Bispo. Cidadania e Educação Ambiental: a necessidade de uma disciplina própria na educação. Revista de Direito Ambiental, São Paulo, v. 99, p. 99-118, set. 2020. Disponível em: https://dspace.almg.gov.br/handle/11037/38671. Acesso em: 01 dez. 2024.
ROSA, Maria Arlete. KAUCHAKJE, Samira. FONTANA, Maria Iolanda. Educação ambiental na escola: literatura internacional e análise de estudos brasileiros. Rev. Bras. Educ., [S. I.], v. 29, 2024. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1413-24782024290030. DOI: https://doi.org/10.1590/s1413-24782024290030
ROSSIGNOL, Vera Maria; BOBATO, Francine Cordeiro. A importância da educação ambiental nos anos iniciais do ensino fundamental. Revista Verde de Agroecologia e Desenvolvimento Sustentável, [S. I.], v. 18, n. 5, p. 144-150, 29 dez. 2023. Disponível em: http://dx.doi.org/10.18378/rvads.v18i5.10009. DOI: https://doi.org/10.18378/rvads.v18i5.10009
SANTOS, Elisangela Soares Siqueira dos. CARVALHO, Maria Bernadete Sarti da Silva. A educação ambiental desenvolvida nas escolas de educação infantil do município de Rio Claro-SP. Educ. Teoria Prática, Rio Claro, v. 33, n. 66, dez. 2023. Disponível em: https://doi.org/10.18675/1981-8106.v33.n.66.s16692. DOI: https://doi.org/10.18675/1981-8106.v33.n.66.s16692
SANTOS, Mayk Feitosa; ARAÚJO JÚNIOR, Antônio Carlos Ribeiro; SOUZA, Vladimir de. Cartografia e geografia: google earth como metodologia de ensino. Boletim de Geografia, [S. I.], v. 38, n. 1, p. 1-18, 29 set. 2020. Disponível em: http://dx.doi.org/10.4025/bolgeogr.v38i1.40030. DOI: https://doi.org/10.4025/bolgeogr.v38i1.40030
SCHMITT, Camila da Silva; DOMINGUES, Maria José Carvalho de Souza. Estilos de aprendizagem: um estudo comparativo. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior (Campinas), [S.I.], v. 21, n. 2, p. 361-386, jul. 2016. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1414-40772016000200004. DOI: https://doi.org/10.1590/S1414-40772016000200004
SILVA, Cheila da; SAUTNER, Andréia. A educação ambiental no ensino formal aliada à prática de ambientalização curricular e o estudo realizado no Centro Universitário para o Desenvolvimento do Alto Vale do Itajaí. Revista de Direito Ambiental, São Paulo, v. 97, p. 79-104, mar. 2020.
VIGOTSKI, Lev Semyonovich. A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. 4 ed. São Paulo: Martins Fontes, 1991. Disponível em: https://www.wilsondasilva.com.br/alunos/sion/psicologia_desenvolvimento/a_formacao_social_da_mente.pdf. Acesso em: 01 dez. 2024.
ZUCCHINI, Lilian Giacomini Cruz. Educação Ambiental na escola pública: análise a partir da Pedagogia Histórico-Crítica. Ciênc. educ. (Bauru), v. 27, e21057, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1516-731320210057. DOI: https://doi.org/10.1590/1516-731320210057
Downloads
Published
License
Copyright (c) 2025 RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECIMA21, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECIMA21 apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.