CURRICULUM POLICIES FOR YOUTH AND ADULT EDUCATION IN POSTMODERNITY: BETWEEN EMANCIPATION AND THE MAINTENANCE OF SUBORDINATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v6i9.6785

Keywords:

Youth and Adult Education. Curriculum Policies. Emancipation.

Abstract

Adult and Youth Education (EJA) has historically occupied a marginal position within the Brazilian educational system, being configured as a modality aimed at subjects excluded from regular schooling. In postmodernity, marked by the intensification of neoliberal policies, EJA undergoes reforms that, while announcing inclusion, promote flexibility and the streamlining of training, thereby undermining its emancipatory social role. This study is justified by the need to problematize how such policies affect the democratization of knowledge and the integral formation of the working class. In recent decades, the expansion of distance education, the juvenilization of the modality, and the dismantling of social rights have reinforced practices that sustain subordination and weaken the right to education. The research seeks to understand to what extent current curricular policies contribute to emancipation or, conversely, reproduce exclusion. The main objective is to critically analyze these policies, highlighting contradictions and possibilities, in order to identify pathways that strengthen their emancipatory function. The study draws on Freire (1996), who conceives education as a practice of freedom; Apple (2006), who denounces curriculum as an ideological space; Giroux (1997), who advocates critical pedagogy; Gramsci (2007), with the notion of cultural hegemony; and Saviani (2007), with historical-critical pedagogy. It also mobilizes Thompson (2011), Minayo (2001), and recent studies on EJA. With a qualitative and bibliographical approach, the research applied content analysis (Bardin, 2011) to four articles published between 2020 and 2024. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Antonio Edson Alves da Silva

    Pós-Doutor em Linguística (UFC). Doutor e Mestre em Linguística Aplicada (UECE). Licenciado em Letras Português, Letras Libras e Pedagogia. Professor da Rede Pública Municipal de Caucaia, Ceará. Professor do Instituto Educainter, Fortaleza, Ceará.

  • Fátima Rosélia Monteiro

    Mestranda em Ciências da Educação da Universidad del Sol (UNADES) - Instituto Educainter. Graduação em Pedagogia Em Regime Especial -Licenciatura Plena - Universidade Vale do Acaraú (UVA). Especialização em Organização e Gestão Escolar- Lato- Sensu. Universidade Vale do Acaraú (UVA). Professora da rede municipal de  Fortaleza - CE e de Eusébio - CE.

     

  • Rosângela Maria Holanda de Araújo

    Mestranda em Ciências da Educação pela Universidad del Sol (UNADES) - Instituto Educainter. Licenciada em Pedagogia e Especialista em Educação Especial e Psicopedagogia.  Professora do ensino básico do município do Aquiraz, Ceará. 

     

References

APPLE, Michael W. Ideologia e currículo. 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 2006.

ARAÚJO, Doriedson do Socorro Rodrigues de; SIMONARD, Pedro Antônio. A Educação de Jovens e Adultos na Rede Federal de Educação Profissional e Tecnológica: limites e possibilidades da emancipação. Revista Virtual Ensaio, v. 25, n. 1, p. 1-17, 2023.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.

CUNHA JÚNIOR, Adenilson Souza; MATEUS, Kergileda Ambrósio de Oliveira; LIMA, Marileide Moutinho Pomponet; MENEZES, Mônica Clementino de; COSTA, Solange Balisa. Educação de Jovens e Adultos no contexto da pandemia de Covid-19: cenários e dilemas em municípios baianos. Revista Encantar – Educação, Cultura e Sociedade, v. 2, n. 1, p. 1-21, 2020.

FERNANDES, Florestan. A revolução burguesa no Brasil: ensaio de interpretação sociológica. 5. ed. São Paulo: Globo, 1995.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

GIROUX, Henry A. Os professores como intelectuais: rumo a uma pedagogia crítica da aprendizagem. Porto Alegre: Artes Médicas, 1997.

GRAMSCI, Antonio. Cadernos do cárcere. 3. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2007.

LAFFIN, Maria Hermínia Lage Fernandes; FREITAS, Marinaide; SANT’ANNA, Sita Mara Lopes. Educação de Jovens e Adultos: políticas, pesquisa e práticas educativas. Revista Retratos da Escola, v. 15, n. 32, p. 283-287, 2021.

MINAYO, Maria Cecília de Souza. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. 8. ed. São Paulo: Hucitec, 2001.

SAVIANI, Dermeval. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. 10. ed. Campinas: Autores Associados, 2007.

THOMPSON, John B. Ideologia e cultura moderna: teoria social crítica na era dos meios de comunicação de massa. 9. ed. Petrópolis: Vozes, 2011.

VENTURA, Jaqueline; SILVA, Maria José da. Políticas de currículo para a EJA na contemporaneidade: entre emancipação e subalternidade. Revista Educação & Formação, v. 9, n. 3, p. 1-20, 2024.

Published

13/09/2025

How to Cite

CURRICULUM POLICIES FOR YOUTH AND ADULT EDUCATION IN POSTMODERNITY: BETWEEN EMANCIPATION AND THE MAINTENANCE OF SUBORDINATION. (2025). RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 6(9), e696785. https://doi.org/10.47820/recima21.v6i9.6785