4th MILITARY POLICE COLLEGE: ANALYSIS OF A SUCCESSFUL EDUCATIONAL PROJECT
DOI:
https://doi.org/10.47820/recima21.v6i10.6869Keywords:
Teaching and learning. PMPR. 4th COM. Education.Abstract
The presente study aims to analyze the contribution of the Military Police to the educational process, considering its performance in educational establishments, as well as the specific reality of military schools. The aim is to understand the dynamics that involve the interaction between the police institution, teachers and students in the educational context. The main purpose is to highlight that the Military Corporation’s actions in the educational field have as their main objective to contribute to the Teaching-learning process. The methodology adopted was characterized as descriptivd research, developed through a case study related to the 4th CPM, based on a qualitative analysis approach. The inclusion of the Military Police in the educacional context highlights the active involvement os students, parentes, guardians and teachers in schools management, demonstrating that the actions developed by the Corporation have as a fundamental principle the pursuit of excellence in citizenship formation. The students symbolizes civil society, while the police represent the military institution. This configuration is a unique characteristic of military schools, whose purpose is to develop skills, encourage critical thinking, and promote continuous individual learning.
Downloads
References
APPLE, M. W. Educação e Poder. Porto Alegre: Artmed, 2002.
BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília - LDB, DF: Presidência da República. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 24 jan. 2022.
BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais – PCN. Ministério da Educação e do Desporto. Brasília, 1997.
CARVALHO, L. A. A Cor do Vestibular no Paraná: na trilha de um novo caminho pela efetivação da educação étnico-racial. 2017. 166f. Dissertação (Mestrado em Ciências Sociais). Programa de Pós-Graduação em Ciências Sociais. Universidade Estadual de Maringá, 2017.
CUNHA, M. I. da. Pedagogia Universitária: Energias Emancipatórias em Tempos Neoliberais. (Org.). São Paulo: Junqueira e Marin, 2013.
GATTI. B. A. Formação de Professores No Brasil: Características e Problemas. Educ. Soc., Campinas, v. 31, n. 113, p. 1355-1379, out.-dez. 2010. Disponível em: <https://www.scielo.br/pdf/es/v31n113/16.pdf>. Acesso em 11 jul. 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302010000400016
GIL, A. C. et al. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas, 2002.
GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2007.
LAKATOS, Eva Maria; MARCONI, Marina de Andrade. Fundamentos de metodologia científica. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2003.
________. Técnicas de Pesquisa. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2006.
PESCE, M. K. de; ANDRÉ, M. E. D. A. de. Formação do Professor Pesquisador na Perspectiva do Professor Formador. Form. Doc. Revista de Pesquisa sobre Formação Docente. Belo Horizonte, v. 04, n. 07, p. 39-50, jul./dez. 2012. 39. Disponível em: > http://formacaodocente.autenticaeditora.com.br>. Acesso em 10 jul. 2020.
PROJETO POLÍTICO PEDAGÓGICO. 4º Colégio da Polícia Militar do Paraná, Maringá, 2021.
RICHARDSON, R. J. Pesquisa social: métodos e técnicas. São Paulo: Atlas, 1999.
RUBIM, C. A. E. Formação de Professores: Conteúdos de Textos Disponibilizados Pela Secretaria de Estado da Educação do Paraná (2009 – 2015). 2018. 174f. Dissertação (Mestrado em Educação). Programa de Pós-Graduação em Educação. Universidade Estadual de Maringá, 2018.
SACRISTÁN, J. G. O Currículo. Uma Reflexão Sobre a Prática. 3. ed. Porto Alegre: ARTMED, 2000.
SAVIANI, D. Florestan Fernandes e a Educação. Estud. av. vol. 10. no. 26. São Paulo. Jan./Apr. 1996. Disponível em: <https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-40141996000100013&lng=pt&tlng=pt>. Acesso em: 15 ago. 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-40141996000100013
SILVEIRA, D. V. Avaliação Da Aprendizagem Dos Conteúdos Escolares: Concepções, Tendências e Problematizações. 2019. 225f. Dissertação (Mestrado em Educação). Programa de Pós-Graduação em Educação. Universidade Estadual de Maringá, 2019.
TRINDADE, G. C. O Livro História Da Educação: Da Antiguidade aos Nossos Dias, de Mario Alighiero Manacorda: Difusão e Influências no Campo da História da Educação no Brasil. Caderno de Resumos - Comunicações Coordenadas – 24.06.2015. Disponível em: <http://www.ppe.uem.br/8cbhe/resumos/pdf/c_coord/cc32.pdf>. Acesso em: 10 jul. 2020.
Downloads
Published
License
Copyright (c) 2025 RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECIMA21, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECIMA21 apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.