FROM LOGICAL THINKING TO TECHNOLOGICAL INNOVATION: INTEGRATION AND ACTIVE METHODOLOGIES IN THE TADS CURRICULUM

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v6i11.6884

Keywords:

Connectivism, Problem-Based Learning, Systems Development

Abstract

This article analyzes the application of an integrated pedagogical approach grounded in Connectivism in the Systems Analysis and Development Technologist program. The qualitative research focused on observing the learning connections established by students between the disciplines of Algorithms and Programming Logic, Structured Programming Language, and Disruptive Technologies and Architectures, from 2024 to 2025. The methodology, guided by connectivist principles, involved the application of strategies such as Problem-Based Learning (PBL) and Systems Development Life Cycle (SDLC) in computer labs. The results demonstrate the effectiveness of disciplinary integration, as students not only developed advanced technical skills using professional tools such as Visual Studio and Arduino, but also built knowledge networks that allowed them to seamlessly transition between algorithmic logic, structured programming, and disruptive technologies. The approach also fostered the development of socio-emotional skills and a critical awareness of the social impact of technology. Curricular integration and active methodologies have proven essential for training well-rounded technologists capable of meeting the challenges and dynamics of the digital age.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Enir da Silva Fonseca

    Doutor em Ensino de Ciências e Matemática. Professor para os Cursos de Administração e Tecnologia em Análise e Desenvolvimento de Sistemas do Centro Universitário Lusíada (UNILUS).

  • Gilmar Ferreira de Aquino Filho

    Doutor em ensino de ciências e matemática. Coordenador do Curso Superior em Tecnologia em Desenvolvimento de Software Multiplataforma (FATEC-PG). Professor na Faculdade de Tecnologia São Vicente, UNIP e UNILUS.

  • Domeiver Elias Santiago Verni

    Mestre em Educação. Coordenador dos cursos de Administração, Relações Internacionais e Tecnologia em Análise e Desenvolvimento de Sistemas do Centro Universitário Lusíada-UNILUS.

References

AMORIM, V. S.; ROCHA, W. F. Análise de Sistemas. Introdução ao Funcionamento de Sistemas. Ponta Grossa, PR, Atena Editora, 2024. Disponível em: https://educapes.capes.gov.br/bitstream/capes/870525/1/analise-de-sistemas-introducao-ao-funcionamento-de-sistemas.pdf. Acesso em: 23 abr. 2025. DOI: https://doi.org/10.22533/at.ed.602242808

BASSANI, H. C.; LEITE, L. R.; MELO, L. N. Análise de Dados Qualitativos – da Codificação ao Conteúdo. Florianópolis: UDESC, Universidade do Estado de Santa Catariana, 2024. Disponível em: https://www.udesc.br/arquivos/udesc/id_cpmenu/19322/AN_LISE_DE_DADOS_QUALITATIVOS_DA_CODIFICA__O_AO_CONTE_DO_17274555787363_19322.pdf. Acesso em: 14 ago. 2025.

BATISTA, E. J. S. Pensamento computacional [recurso eletrônico]: teoria e prática. Campo Grande, MS: Ed. UFMS, 2024. Disponível em: https://repositorio.ufms.br/bitstream/123456789/8876/4/Pensamento%20Computacional.pdf. Acesso em: 05 abr. 2025.

BES, P.; PEREIRA, A. S. F.; PESSI, I. G.; CERIGATTO, M. P.; MACHADO, L. R. Metodologias para aprendizagem ativa. Porto Alegre: Editora Grupo A, 2019. Disponível em: https://integrada.minhabiblioteca.com.br/reader/books/9788595029330. Acesso em: 10 set. 2025.

BROWN, T. Design Thinking: uma metodologia poderosa para decretar o fim das velhas ideias. Rio de Janeiro: Elsevier, 2019.

CIVIERO, P. A. G.; FERREIRA, R. K. Sociedade do Algoritmo e a Educação Matemática Crítica. Bolema, v. 38, 2024. https://doi.org/10.1590/1980-4415v38a230202. Acesso em: 05 maio 2025. DOI: https://doi.org/10.1590/1980-4415v38a230202

CLAY GLOBAL. 5 Stages of the Design Thinking Process Explained. Diagrama representando as etapas do processo de Design Thinking. [S. l.: s. n.], 2025. Disponível em: https://clay.global/blog/ux-guide/the-design-thinking-process-stages/. Acesso em: 23 out. 2025.

COSTA, L. P. F.; SILVA, M. F. da; ABREU, R. S. de; COUTO, F. A.; GONDIM, O. A.; OLIVEIRA, M. M. de; FURQUIM, L. M. de M.; LOPES, A. M. S.; ALVES, M. A. Metodologias ativas no contexto da aprendizagem escolar do Ensino Fundamental I: reflexão e prática pedagógica. REVISTA DELOS, [S. l.], v. 18, n. 63, p. e3479, 2025. https://doi.org/10.55905/rdelosv18.n63-014. Disponível em: https://ojs.revistadelos.com/ojs/index.php/delos/article/view/3479. Acesso em: 17 maio 2025. DOI: https://doi.org/10.55905/rdelosv18.n63-014

DA SILVA FONSECA, E. Educação 5.0 – O conectivismo, a revolução digital e o ensino a distância. Contribuições para o ensino híbrido. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar, v. 2, n. 4, p. e24197, 2021. https://doi.org/10.47820/recima21.v2i4.197. Disponível em: https://recima21.com.br/recima21/article/view/197. Acesso em: 4 out. 2025. DOI: https://doi.org/10.47820/recima21.v2i4.197

DE BARROS TEIXEIRA, L. Transparência Algorítmica em Soluções Utilizadas ror Governos. Revista Interface Tecnológica, Taquaritinga, SP, v. 18, n. 1, p. 12–27, 2021. https://doi.org/10.31510/infa.v18i1.1083. Disponível em: https://revista.fatectq.edu.br/interfacetecnologica/article/view/1083. Acesso em: 21 ago. 2025. DOI: https://doi.org/10.31510/infa.v18i1.1083

DOMINGUES, M. A. F. G.; SANTOS JUNIOR, G. Aprendizagem baseada em problemas no ensino de estatística: uma análise comparativa e reflexiva. Educação Matemática Pesquisa Revista do Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática, São Paulo, v. 26, n. 2, p. 209–228, 2024. https://doi.org/10.23925/1983-3156.2024v26i2p209-228. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/emp/article/view/67165. Acesso em: 17 abr. 2025. DOI: https://doi.org/10.23925/1983-3156.2024v26i2p209-228

FONSECA, E. S.; VERNI, D. E. S. Industry 4.0: The Impacts, Challenges and Perspectives for the Administrator. Research, Society and Development, [S. l.], v. 9, n. 10, p. e2579108451, 2020. https://doi.org/10.33448/rsd-v9i10.8451. Disponível em: https://rsdjournal.org/rsd/article/view/8451. Acesso em: 21 ago. 2025. DOI: https://doi.org/10.33448/rsd-v9i10.8451

JESUS, E. A.; GUERRA, A. L. R.; PEREIRA, A. R. G. A Interdisciplinaridade Como Estratégia para o Desenvolvimento de uma Aprendizagem Significativa. International Contemporary Management Review, [S. l.], v. 5, n. 2, p. e87, 2024. https://doi.org/10.54033/icmrv5n2-003. Disponível em: https://icmreview.com/icmr/article/view/87. Acesso em: 27 maio 2025. DOI: https://doi.org/10.54033/icmrv5n2-003

OCHA, M. S.; CRUZ, A. B.; SILVA, A. C. S.; CRUZ, C. N. S.; ARAÚJO, N. P. Metodologias Ativas no Ensino Superior: Transformando a Sala de Aula. ARACÊ, [S. l.], v. 7, n. 5, p. 21121–21135, 2025. https://doi.org/10.56238/arev7n5-006. Disponível em: https://periodicos.newsciencepubl.com/arace/article/view/4809. Acesso em: 05 jun. 2025. DOI: https://doi.org/10.56238/arev7n5-006

OLÍMPIO, D. Design Thinking: Conceitos, Definições e Aplicações Práticas. [S. l.]: Universidade Multinível, 2024. Disponível em: https://universidademultinivel.com/design-thinking-conceitos-definicoes-e-aplicacoes-praticas/. Acesso em: 23 ago. 2025.

PRESSMAN, Roger S.; MAXIM, Bruce R. Engenharia de software. 9. ed. Porto Alegre: AMGH, 2021. E-book. p. 56. ISBN 9786558040118. Disponível em: https://integrada.minhabiblioteca.com.br/reader/books/9786558040118/. Acesso em: 05 ago. 2025.

SEFTON, A. P.; GALINI, M. E. Metodologias Ativas: Desenvolvendo aulas ativas para uma aprendizagem significativa. Rio de Janeiro: Freitas Bastos, 2022.

SILVA, A. L. G.; ALMEIDA, T. T. O. Interdisciplinaridade e metodologias ativas: como fazer? Rio de Janeiro: Editora Cortez, 2023. Disponível em: https://integrada.minhabiblioteca.com.br/reader/books/9786555553673. Acesso em: 10 set. 2025.

SPANHOL, F. J.; FARIAS, G. F.; SOUZA, M. V. EAD, PBL e desafio da educação em rede: metodologias ativas e outras práticas na formação do educador coinvestigador. Porto Alegre: Editora Blucher, out. 2018. Disponível em: https://integrada.minhabiblioteca.com.br/reader/books/9788580393613. Acesso em: 10 set. 2025. DOI: https://doi.org/10.5151/9788580393613

WORLD ECONOMIC FORUM. Chapter 1: The Future of Jobs and Skills. [on-line], Jan. 2016. Disponível em: http://reports.weforum.org/future-of-jobs-2016/chapter-1-the-future-of-jobs-and-skills/. Acesso em: 04 maio 2025.

Published

24/10/2025

How to Cite

FROM LOGICAL THINKING TO TECHNOLOGICAL INNOVATION: INTEGRATION AND ACTIVE METHODOLOGIES IN THE TADS CURRICULUM. (2025). RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 6(11), e6116884. https://doi.org/10.47820/recima21.v6i11.6884