MEDICAL EDUCATION AS A MECHANISM FOR DRIVING PUBLIC HEALTH POLICIES IN BRAZIL

Authors

  • Filipe Guedes de Oliveira
  • Iara de Moraes Xavier Braga

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v6i10.6901

Keywords:

Medical education; Public health policies; Mais Médicos Program; Medical training; Unified Health System (SUS); Regionalization; National Curriculum Guidelines.

Abstract

The article examines medical education as a strategic mechanism to strengthen public health policies in Brazil. Following Law No. 12,871/2013, which created the "Mais Médicos" Program, the authorization of medical schools began focusing on regionalization and the integration between education and healthcare. The study analyzes the economic and social impacts of medical schools in small and mid-sized municipalities, noting increased physician availability, a reduction in preventable diseases, and local economic growth. It also discusses the mandatory financial contributions from private institutions to the Unified Health System (SUS), turning part of medical education into a co-financing tool for public healthcare. On the pedagogical front, it reviews the 2014, 2022, and 2025 National Curriculum Guidelines, stressing the need to adapt medical training to 21st-century challenges and Brazil’s epidemiological profile. The article concludes that medical education should be understood as a social, scientific, and political construct essential for ensuring universal and high-quality healthcare.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Filipe Guedes de Oliveira

    Advogado e historiador. Especialista em Direito Educacional (Universidade de Araraquara), em Direito Administrativo (PUC/Minas Gerais) e em Direito Tributário e Finanças Públicas (IDP). Consultor jurídico-regulatório na EDUX21 e advogado no escritório Zaponi, Magno e Coimbra Advogados.

  • Iara de Moraes Xavier Braga

    Doutora em Saúde Pública (ENSP/Fiocruz). Especialista em Educação. Diretora executiva da EDUX21. Diretora técnica da ABRAFI. Assessora da Presidência da ABMES. Diretora de Educação do Instituto Êxito de Empreendedorismo.

References

ASSOCIAÇÃO MÉDICA BRASILEIRA. Demografia Médica no Brasil. São Paulo: Associação Médica Brasileira, 2025. p. 106. Disponível em: https://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/demografia_medica_brasil_2025.pdf. Acesso em: 28 set. 2025.

BRASIL. Lei nº 12.871, de 22 de outubro de 2013. Institui o Programa Mais Médicos, altera as Leis nº 8.745, de 9 de dezembro de 1993, e nº 6.932, de 7 de julho de 1981, e dá outras providências. Brasília: Presidência da República, 2013.

BRASIL. Lei nº 10.861, de 14 de abril de 2004. Institui o Sistema Nacional de Avaliação da Educação Superior – SINAES e dá outras providências. Brasília: Presidência da República, 2004.

EXAME. Estudo inédito mostra que faculdades de medicina reduzem internações e mortes no interior do Brasil. Exame, 23 out. 2024.Disponível em: https://exame.com/negocios/estudo-medicina-internacoes-mortes-brasil/. Acesso em: 10 set. 2025.

INSTITUTO SEMESP. Pesquisa de mensalidades aplicadas no ensino superior 2024. São Paulo: Instituto SEMESP, 2024. Disponível em: https://www.semesp.org.br/wpcontent/uploads/2024/03/relatorio2024.pdf. Acesso em: 8 set. 2025.

MINISTÉRIO DA EDUCAÇÂO. Cadastro e-MEC. Brasília: MEC, s. d. Disponível em: https://emec.mec.gov.br/emec/nova#simples. Acesso em: 11 set. 2025.

MOREIRA, A. V.; RODRIGES, M. V.; BARROS, C. M. P. O Impacto da Interiorização do Ensino de Medicina: O Caso do Município de Sobral – CE”. Rev. Inter. Educ. Sup., Campinas, v. 10, p. 1-22, e024026, 2022. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/riesup/article/view/8668513/30417. Acesso em: 10 set. 2025. DOI: https://doi.org/10.20396/riesup.v10i00.8668513

OECD. Health at a Glance 2023. [S. l.]: OECD, 2023. p. 177. Disponível em: https://www.oecdilibrary.org/docserver/7a7afb35en.pdf?expires=1716841541&id=id&accname=guest&checksum=E835B62B67E30567A5D8BCA55F377B5E. Acesso em: 12 set. 2025.

RODRIGUES, O.; TRINDADE, G. S.; CARVALHO, F. A. H. de. Diretrizes Curriculares, Currículo, Educação Médica, Ensino Superior. Revista de Ciências da Saúde da Universidade Federal do Rio Grande (FURG), 2015. Disponível em: https://periodicos.furg.br/vittalle/article/view/6017. Acesso em: 11 set. 2025.

UNIFAA. Pesquisa da UNIFAA revela impacto econômico dos alunos do curso de Medicina na cidade de Valença. Blog UNIFAA, 08 ago.2023. Disponível em: https://unifaa.edu.br/blog/pesquisa-do-unifaa-revela-impacto-economico-dos-alunos-do-curso-de-medicina-na-cidade-de-valenca. Acesso em: 10 set. 2025.

XAVIER, I.; DAMAS, M. Pertinência social e aderência às prioridades do país. Revista Ensino Superior - SEMESP, 1 set. 2025.

Published

10/10/2025

How to Cite

MEDICAL EDUCATION AS A MECHANISM FOR DRIVING PUBLIC HEALTH POLICIES IN BRAZIL. (2025). RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 6(10), e6106901. https://doi.org/10.47820/recima21.v6i10.6901