MEDICAL EDUCATION AS A MECHANISM FOR DRIVING PUBLIC HEALTH POLICIES IN BRAZIL
DOI:
https://doi.org/10.47820/recima21.v6i10.6901Keywords:
Medical education; Public health policies; Mais Médicos Program; Medical training; Unified Health System (SUS); Regionalization; National Curriculum Guidelines.Abstract
The article examines medical education as a strategic mechanism to strengthen public health policies in Brazil. Following Law No. 12,871/2013, which created the "Mais Médicos" Program, the authorization of medical schools began focusing on regionalization and the integration between education and healthcare. The study analyzes the economic and social impacts of medical schools in small and mid-sized municipalities, noting increased physician availability, a reduction in preventable diseases, and local economic growth. It also discusses the mandatory financial contributions from private institutions to the Unified Health System (SUS), turning part of medical education into a co-financing tool for public healthcare. On the pedagogical front, it reviews the 2014, 2022, and 2025 National Curriculum Guidelines, stressing the need to adapt medical training to 21st-century challenges and Brazil’s epidemiological profile. The article concludes that medical education should be understood as a social, scientific, and political construct essential for ensuring universal and high-quality healthcare.
Downloads
References
ASSOCIAÇÃO MÉDICA BRASILEIRA. Demografia Médica no Brasil. São Paulo: Associação Médica Brasileira, 2025. p. 106. Disponível em: https://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/demografia_medica_brasil_2025.pdf. Acesso em: 28 set. 2025.
BRASIL. Lei nº 12.871, de 22 de outubro de 2013. Institui o Programa Mais Médicos, altera as Leis nº 8.745, de 9 de dezembro de 1993, e nº 6.932, de 7 de julho de 1981, e dá outras providências. Brasília: Presidência da República, 2013.
BRASIL. Lei nº 10.861, de 14 de abril de 2004. Institui o Sistema Nacional de Avaliação da Educação Superior – SINAES e dá outras providências. Brasília: Presidência da República, 2004.
EXAME. Estudo inédito mostra que faculdades de medicina reduzem internações e mortes no interior do Brasil. Exame, 23 out. 2024.Disponível em: https://exame.com/negocios/estudo-medicina-internacoes-mortes-brasil/. Acesso em: 10 set. 2025.
INSTITUTO SEMESP. Pesquisa de mensalidades aplicadas no ensino superior 2024. São Paulo: Instituto SEMESP, 2024. Disponível em: https://www.semesp.org.br/wpcontent/uploads/2024/03/relatorio2024.pdf. Acesso em: 8 set. 2025.
MINISTÉRIO DA EDUCAÇÂO. Cadastro e-MEC. Brasília: MEC, s. d. Disponível em: https://emec.mec.gov.br/emec/nova#simples. Acesso em: 11 set. 2025.
MOREIRA, A. V.; RODRIGES, M. V.; BARROS, C. M. P. O Impacto da Interiorização do Ensino de Medicina: O Caso do Município de Sobral – CE”. Rev. Inter. Educ. Sup., Campinas, v. 10, p. 1-22, e024026, 2022. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/riesup/article/view/8668513/30417. Acesso em: 10 set. 2025. DOI: https://doi.org/10.20396/riesup.v10i00.8668513
OECD. Health at a Glance 2023. [S. l.]: OECD, 2023. p. 177. Disponível em: https://www.oecdilibrary.org/docserver/7a7afb35en.pdf?expires=1716841541&id=id&accname=guest&checksum=E835B62B67E30567A5D8BCA55F377B5E. Acesso em: 12 set. 2025.
RODRIGUES, O.; TRINDADE, G. S.; CARVALHO, F. A. H. de. Diretrizes Curriculares, Currículo, Educação Médica, Ensino Superior. Revista de Ciências da Saúde da Universidade Federal do Rio Grande (FURG), 2015. Disponível em: https://periodicos.furg.br/vittalle/article/view/6017. Acesso em: 11 set. 2025.
UNIFAA. Pesquisa da UNIFAA revela impacto econômico dos alunos do curso de Medicina na cidade de Valença. Blog UNIFAA, 08 ago.2023. Disponível em: https://unifaa.edu.br/blog/pesquisa-do-unifaa-revela-impacto-economico-dos-alunos-do-curso-de-medicina-na-cidade-de-valenca. Acesso em: 10 set. 2025.
XAVIER, I.; DAMAS, M. Pertinência social e aderência às prioridades do país. Revista Ensino Superior - SEMESP, 1 set. 2025.
Downloads
Published
License
Copyright (c) 2025 RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECIMA21, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECIMA21 apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.