USE OF INTERACTIVE MATERIALS AND THEIR INFLUENCE ON THE LASTING AND PLAYFUL RETENTION OF KNOWLEDGE IN THE BPTRAN IN SCHOOLS PROJECT

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v6i11.6931

Keywords:

Military Police. BPTran in Schools Project. Interactive materials. Playful methodologies. Traffic education.

Abstract

This article analyzes the impact of using interactive materials in traffic education for children, based on the experience of the BPTran in Schools project developed by the Military Police of Paraná. The objective is to verify how playful resources favor the understanding and long-term retention of knowledge among elementary school students. The materials used include comic books and activity booklets, board games, quizzes, a breathalyzer simulation, a safe crossing activity, and an educational van—all designed to promote learning through practical experience and emotional engagement. The research adopted a qualitative approach, conducted with 20 teachers from participating schools through open-ended questions. The responses were analyzed according to theoretical references on playfulness and child learning (Piaget, Vygotsky, and Kishimoto), allowing the assessment of educators’ perceptions of the materials’ effectiveness in the teaching process. The results show that interactive resources increase students’ interest, encourage active participation, and foster socioemotional skills such as empathy, collaboration, and a sense of responsibility in traffic behavior. It was also observed that students remain engaged with the materials after the activities, indicating knowledge retention and the dissemination of what they learned within their families. It is concluded that playful strategies are an effective pedagogical tool for traffic education, contributing to the formation of more aware and responsible citizens committed to road safety.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Bárbara Hemily Cassimiro Salvaro

    Graduação em Pedagogia pela UNINTER, Pós-graduada em Educação e Novas Tecnologias pela UNINTER, Pós-graduada em Polícia Comunitária pela Faculdade Iguaçú, Pós-graduada em Trânsito pela Faculdade Iguaçú, Instituição: Polícia Militar do Paraná - PMPR.

     

  • Thays da Rosa Mariano de Abreu

    Graduação em Pedagogia pela Universidade Tuiuti do Paraná, Pós-graduada em Políticas Públicas pela Faculdade Unina, Pós-graduada em Segurança Pública pela faculdade Unina, Polícia Militar do Paraná - PMPR.

     

References

ANJOS, Cleriston Izidro dos; SOUZA, Ellen de Lima; TAVARES, Maria Janailma Barbosa da Silva; SANTOS, Solange Estanislau dos. Infância(s) e Educação Infantil: pesquisas, docências e pedagogias. São Carlos: Pedro & João Editores, 2022. 435 p.

ARAÚJO, Victória Jullyana Pereira de; BARROS, Maria das Graças das Neves. Educação no trânsito e cidadania: o lúdico como mediador da aprendizagem. Educação e (Trans)formação, v. 5, n. 1, p. 78–91, 2020. Disponível em: https://journals.ufrpe.br/index.php/educacaoetransformacao/article/view/2771. Acesso em: 7 mar. 2025.

BARCELOS, Joziane Cristina; MENDES, João Batista. A importância da ludicidade para o desenvolvimento da criança inserida na educação infantil. Cariacica: Faculdade Multivix, 2018. Disponível em: https://multivix.edu.br/wp-content/uploads/2018/12/a-importancia-da-ludicidade-para-o-desenvolvimento-da-crianca-inserida-na-educacao-infantil.pdf. Acesso em: 7 mar. 2025.

BERTOL, Claudiane; BERTOL, Suélyn Elise; MARTINS, Luciene Aparecida; BOGO, Claudia Seraphim Mano; SILVA, Erileide. A importância do lúdico na educação infantil: o lúdico como facilitador do ensino-aprendizagem. [S. l.]: Semana Acadêmica, s. d. Disponível em: https://semanaacademica.org.br/system/files/artigos/a_importancia_do_ludico_na_educacao_infantil.pdf. Acesso em: 7 mar. 2025.

CARDOSO, Maykon Dhonnes de Oliveira; BATISTA, Letícia Alves. Educação infantil: o lúdico no processo de formação do indivíduo e suas especificidades. Revista Educação Pública, 2021. Disponível em: https://educacaopublica.cecierj.edu.br/artigos/21/23/educacao-infantil-o-ludico-no-processo-de-formacao-do-individuo-e-suas-especificidades. Acesso em: 7 mar. 2025.

COSTA, Andréa Juliana; OLIVEIRA, Queila Cristina de; LÍRIO, Vinícius da Silva (Orgs.). Práticas pedagógicas na educação infantil: interlocuções, desafios e percursos [recurso eletrônico]. Curitiba: Editora Bagai, 2021. E-book. ISBN 978-65-89499-47-3. DOI: https://doi.org/10.37008/978-65-89499-47-3.25.03.21

CRESWELL, John Ward. Projeto de pesquisa: métodos qualitativo, quantitativo e misto. 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 2010. 296 p.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

JAGER, Márcia Elisa; TORRES, Isadora Esteve; FREITAS, Laís Ismael; SANTOS, Samara Silva dos. Abordagem cognitivo-comportamental na escola: possibilidades de intervenção. Aletheia, v. 54, n. 1, 2021. Disponível em: https://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-03942021000100012. Acesso em: 7 mar. 2025. DOI: https://doi.org/10.29327/226091.54.1-11

KISHIMOTO, Tizuko Morchida. Jogo, brinquedo, brincadeira e a educação. 6. ed. São Paulo: Cortez, 2011.

MAZZUCO, Neiva Gallina; ALBINO, Débora Cristiane; DIAS, Edileia dos Santos; ZANCHETTA, Edenir Luiz; COSTA, Francielle Aparecida da; LIMA, Jaqueline Bonfim de Souza; MAIER, Thays Trindade. As práticas pedagógicas do trabalho docente na educação infantil: contribuições da literatura e do lúdico. Brazilian Journal of Development, v. 7, n. 11, 2021. Disponível em: https://ojs.brazilianjournals.com.br/ojs/index.php/BRJD/article/view/39385. Acesso em: 7 mar. 2025. DOI: https://doi.org/10.34117/bjdv7n11-183

MONTEZI, Aline Vilarinho; SOUZA, Vera Lúcia Trevisan de. Era uma vez um sexto ano: estudando imaginação adolescente no contexto escolar. Psicologia Escolar e Educacional, v. 17, n. 1, 2021. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pee/a/kkKY7J8cbqTHKgDTvDCG48x/?lang=pt. Acesso em: 7 mar. 2025. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-85572013000100008

OLIVEIRA, Zilma de Moraes Ramos de. O lúdico e a educação escolarizada da criança. In: ______. Educação infantil: fundamentos e métodos. São Paulo: Cortez, 2011. p. 87–112. Disponível em: https://books.scielo.org/id/vtzmp/pdf/oliveira-9788579830228-04.pdf. Acesso em: 7 mar. 2025.

PANOSSO, Mariana Gomide; SOUZA, Silvia Regina de; HAYDU, Verônica Bender. Características atribuídas a jogos educativos: uma interpretação analítico-comportamental. Psicologia Escolar e Educacional, v. 16, n. 1, p. 91–104, 2012. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pee/a/SBRZ3rbWkWMkbwHtYGMBKqk/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 7 mar. 2025.

PIAGET, Jean. A formação do símbolo na criança: imitação, jogo e sonho, imagem e representação. Rio de Janeiro: Zahar, 1976.

SILVA, Lauriane Ferreira da; SILVA, Marcela Barbosa da; OLIVEIRA, Suzielle Kássia Nascimento de; ROSAL, Angélica Galindo Carneiro. Importância da contação de histórias na educação infantil: visão de professores. Revista Psicopedagogia, v. 40, n. 122, p. 220–229, 2023. Disponível em: https://pepsic.bvsalud.org/pdf/psicoped/v40n122/0103-8486-psicoped-40-122-0220.pdf. Acesso em: 7 mar. 2025. DOI: https://doi.org/10.51207/2179-4057.20230019

VYGOTSKY, Lev S. A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. São Paulo: Martins Fontes, 1998.

Additional Files

Published

03/11/2025

How to Cite

USE OF INTERACTIVE MATERIALS AND THEIR INFLUENCE ON THE LASTING AND PLAYFUL RETENTION OF KNOWLEDGE IN THE BPTRAN IN SCHOOLS PROJECT. (2025). RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 6(11), e6116931. https://doi.org/10.47820/recima21.v6i11.6931