CURRICULUM AND INCLUSIVE EDUCATION: HOW ARE ELEMENTARY SCHOOL (RE)MEANING PRACTICES?

Authors

  • Ozemar da Silva Araújo Ivy Enber Christian University
  • Alcimar José Silva Ivy Enber Christian University

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v6i12.7012

Keywords:

Curriculum, Inclusive Education, Pedagogical Practices, Teacher Training, Diversity

Abstract

This article analyzes how the curriculum of basic education schools in Brazil has been (re)signified in response to inclusive education demands. Based on a bibliographic review with a qualitative approach, academic literature and regulatory documents addressing the relationship between curriculum, pedagogical practices, and inclusion were examined. The findings show that, despite clear legal guidelines promoting inclusive educational practices, everyday implementation faces challenges related to institutional culture, insufficient teacher training, and the difficulty of curriculum flexibility. The study emphasizes the importance of collaborative and reflective pedagogy as a path to effective inclusion, as well as active listening and valuing differences as central principles in pedagogical work. It concludes that building an inclusive curriculum requires continuous and collective processes in which diversity is recognized as both pedagogical richness and an educational right.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Ozemar da Silva Araújo, Ivy Enber Christian University

    Tecnólogo em Gestão Empresarial, Bacharel em Administração e em Ciências Contábeis e possui Licenciatura em Pedagogia.

    Pós-graduado em Gestão de Pessoas, Gestão de Pessoas e Empresas, Gestão Educacional e Consultoria Empresarial.

  • Alcimar José Silva, Ivy Enber Christian University

    Ivy Enber Christian University

References

AZEVEDO, Cristiane Silveira de; AGUIAR, Márcia Denise Pletsch de. Práticas pedagógicas inclusivas: reflexões sobre a formação de professores. Revista Educação Especial, Santa Maria, v. 33, e71, 2020. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/41621. Acesso em: 10 maio 2025.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2016.

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional – LDB. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 23 dez. 1996.

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais para a Educação Básica. Brasília: MEC/CNE, 2013.

BRASIL. Plano Nacional de Educação 2014-2024. Lei nº 13.005, de 25 de junho de 2014. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 26 jun. 2014.

BRASIL. Decreto nº 10.502, de 30 de setembro de 2020. Institui a Política Nacional de Educação Especial: Equitativa, Inclusiva e com Aprendizado ao Longo da Vida. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, n. 189, p. 7-9, 1 out. 2020. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2019-2022/2020/decreto/d10502.htm. Acesso em: 5 dez. 2025

BUENO, J. G. S. A formação de professores para o atendimento à diversidade. Revista Educação Especial, v. 24, n. 41, p. 371-382, 2011.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: Saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

GLAT, Rosana; BLANCO, Rosa María. Educação inclusiva: O que o professor tem a ver com isso? Rio de Janeiro: Wak Editora, 2007.

IMBERNÓN, Francisco. Formação docente e profissional: formar-se para a mudança e a incerteza. São Paulo: Cortez, 2011.

LOPES, Alice Casimiro; MACEDO, Elizabeth. Currículo: debates contemporâneos. São Paulo: Loyola, 2011.

MANTOAN, Maria Teresa Eglér. Inclusão escolar: o que é? Por quê? Como fazer? São Paulo: Moderna, 2006.

MOREIRA, Antônio Flávio Barbosa; SILVA, Tomaz Tadeu da. Currículo, cultura e sociedade. São Paulo: Cortez, 1994.

NÓVOA, A. Professores: imagens do futuro presente. Lisboa: Educa, 2009.

OLIVEIRA, Rosita Edler de; PRIETO, Rosângela Gavioli. Inclusão escolar: pontos e contrapontos. São Paulo: Summus, 2011.

PEREIRA, D.; REBELO, M. C. O professor reflexivo e a educação inclusiva: uma proposta de formação continuada. Revista Brasileira de Educação Especial, v. 26, p. 537-552, 2020.

PERRENOUD, P. Dez novas competências para ensinar. Porto Alegre: Artmed, 2000.

RODRIGUES, D. Educação inclusiva: da retórica à prática. São Paulo: Penso, 2019.

RODRIGUES, Débora. Currículo e Educação Inclusiva: desafios e possibilidades. São Paulo: Cortez, 2006.

SACRISTÁN, José Gimeno. Currículo: teoria de la práctica. 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 2000.

SANTOS, Fernanda Costa; LOPES, Jéssica Ribeiro. Cultura escolar e inclusão: práticas e representações. Revista Educação em Questão, Natal, v. 55, n. 45, p. 228-248, 2017.

SILVA, T. T. da. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. 3. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2012.

SILVA, Tomaz Tadeu da. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. Belo Horizonte: Autêntica, 1999.

STAINBACK, Susan; STAINBACK, William. Inclusão: um guia para educadores. Porto Alegre: Artmed, 1999.

UNESCO. Declaração de Salamanca e Linha de Ação sobre Necessidades Educativas Especiais. Brasília: UNESCO/MEC, 1994.

VIGOTSKI, Lev S. A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes, 1997.

ZEICHNER, K. A formação reflexiva de professores: ideais e práticas. In: ZEICHNER, K. Formação reflexiva de professores: ideias e práticas. Lisboa: Educa, 1993.

Published

09/12/2025

How to Cite

CURRICULUM AND INCLUSIVE EDUCATION: HOW ARE ELEMENTARY SCHOOL (RE)MEANING PRACTICES?. (2025). RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 6(12), e6127012. https://doi.org/10.47820/recima21.v6i12.7012