DEVELOPMENT OF A SERIOUS EDUCATIONAL QUIZ GAME FOR BASIC EDUCATION
DOI:
https://doi.org/10.47820/recima21.v6i11.7024Keywords:
Serious game. Teaching-learning. Educational quiz.Abstract
Serious games can contribute to teaching and learning, enabling playful learning. From this perspective, Fernandes, Sousa, and Silva (2024) proposed an architecture for the serious game "Quiz Educacional," designed for Basic Education. In turn, Melo, Sousa, and Silva (2025) presented a visual prototype of this game. However, for the game's effects to be achieved, it needs to be developed for use by students and teachers. Therefore, the proposal of this work is the implementation of the "Quiz Educacional" software. The work was developed through applied research, and the game was designed for the Flutter platform, providing access to various functionalities, including student and teacher registration, question management, and the option to play in teams, duos, or solo. In addition, the game also presents a ranking of the best results. The game's evaluation was conducted using the TAM (Technology Acceptance Model). The results point to positive perceptions regarding perceived ease of use, perceived usefulness, attitude towards use, and intention to use.
Downloads
References
DAVIS, Fred. D. A Technology Acceptance Model for Empirically Testing New End User Information Systems: Theory and Results. Massachusetts Institute of Technology, Sloan School of Management, Management Science, v. 35, n. 8, p. 982- 1003, 1986. DOI: https://doi.org/10.1287/mnsc.35.8.982
FERNANDES, Jéssica Rosália; SOUSA, Reudismam Rolim de; SILVA, Veronica Maria Lima. Um jogo sério para promoção da educação no ensino básico. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar, v. 5, n. 10, p. 1-19, 2024. DOI: https://doi.org/10.47820/recima21.v5i10.5758
GOMES, Raquel Silva. Aplicação do modelo de aceitação da tecnologia (TAM) para analisar os fatores que afetam o uso do Google Classroom entre estudantes do ensino médio. 2022. 39f. Monografia (Especialista em Informática na Educação) – Instituto Federal do Espírito Santo, Vitória, ES, 2022.
LARA, Daiany Francisca; LIMA, José Valdeni de; CANTO FILHO, Alberto Bastos do; GARCIA, Léo Manoel Lopes da Silva. A produção acadêmica sobre o uso de Jogos Sérios na educação: avanços alcançados. Temática, v. 19, n. 1, p. 206-218, 2023. DOI: https://doi.org/10.22478/ufpb.1807-8931.2023v19n01.65106
MELO, Maria Vitória Macêdo; SOUSA, Reudismam Rolim de; SILVA, Verônica Maria Lima. UTILIZANDO O MÉTODO PESQUISA-AÇÃO PARA DESENVOLVER UM PROTÓTIPO DE JOGO SÉRIO EM FORMATO DE QUIZ PARA A EDUCAÇÃO BÁSICA. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar, v. 6, n. 7, p. e676566-e676566, 2025. DOI: https://doi.org/10.47820/recima21.v6i7.6566
MELO, Taísso Reni de Sousa; MORAIS, Emanuel Bruno Duarte de; SOUSA, Reudismam Rolim de; GONÇALVES, Samara Martins Nascimento. Utilizando o Método Pesquisa-Ação para Desenvolver um Protótipo de um Sistema para Empréstimos de Materiais para a UFERSA, Campus Pau dos Ferros. REVISTA DE ENGENHARIA E TECNOLOGIA, v. 17, n. 1, 2025.
MIRANDA, Maiara; NASCIMENTO, Michelle Nery; OLIVEIRA, Gerda de; PEREIRA, João; ISHITANI, Lucila. Avaliação de conhecimento em jogos sérios: Uma revisão sistemática de literatura. In: Trilha de Educação – Artigos Completos - Simpósio Brasileiro de Jogos e Entretenimento Digital 22., 2023, Rio Grande/RS. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2023. p. 513-525. DOI: https://doi.org/10.5753/sbgames_estendido.2023.234139
PESSINI, Adriano; OLIVEIRA, Helder Cognaco de; KEMCZINSKI, Avanilde; HOUNSELL, Marcelo da Silva. O uso de jogos sérios na educação em informática: Um mapeamento sistemático. In: Nuevas Ideas en Informática Educativa – Nuevas Ideas en Informática Educativa, 19., 2014, Fortaleza/CE. Anais [...]. 2014. p. 537-541.
XAVIER, Marcos Antonio Gomes; XAVIER, Bruno Lopes; CARVALHO, Paulo Victor Rodrigues. Engajamento pelo Uso de Jogo Digital no Formato de Quiz: uma Revisão Sistemática: Una revisión sistemática. EaD em Foco, v. 14, n. 1, p. e2200-e2200, 2024. DOI: https://doi.org/10.18264/eadf.v14i1.2200
Downloads
Published
License
Copyright (c) 2025 RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECIMA21, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECIMA21 apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.








