EDUCATIONAL TECHNOLOGIES AS A TOOL FOR TRANSFORMING THE TRADITIONAL TEACHING MODEL

Authors

  • Fabiano Rodrigues de Oliveira MUST University

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v7i1.7118

Keywords:

Educational technologies; Traditional teaching; Pedagogical innovation; Teaching and learning; Contemporary education.

Abstract

This study aims to investigate the importance of educational technologies in renewing traditional teaching practices. It is a bibliographic research with a qualitative approach, supported by authors who discuss the role of digital tools in the current educational context. The choice of this theme arises from the growing use of technological resources in schools and their potential to transform classroom dynamics, making the educational process more interactive, accessible, flexible, and aligned with the demands of 21st-century education. The pedagogical use of technologies enables the diversification of methodologies, promotes student autonomy, expands access to information, and fosters more contextualized and meaningful learning. Additionally, it contributes to educational inclusion by addressing different learning paces and profiles, while strengthening essential digital competencies for critical participation in contemporary society. The findings indicate that, despite their numerous benefits, educational technologies still face challenges in transforming teaching, such as the need for continuous teacher training, infrastructural limitations in some institutions, and resistance to pedagogical change. It is concluded that, when intentionally planned and integrated into the curriculum, these technologies become essential allies for pedagogical innovation, promoting not only the improvement of teaching quality but also social development by preparing students to act in an increasingly technological and interconnected world.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

ABREU, M. T. C. et al. A importância da didática no processo de formação de professores. Londrina: Sorian, 2022. v. 1. p. 11–21.

AGUIAR, A. A. R. M.; FERREIRA, L. C.; SAMPAIO, R. A. G.; DE SOUSA, J. M.; DE FREITAS MARIANO, E. Novas tecnologias e mediação pedagógica. Florianópolis: Editora Licuri, 2023. p. 33-50. Disponível em: https://editoralicuri.com.br/index.php/ojs/article/view/189 DOI: https://doi.org/10.58203/Licuri.83152

ALMEIDA, R.; ARAÚJO, S. Aplicativos educacionais na Educação Infantil: impactos no desenvolvimento cognitivo. Revista de Tecnologia Educacional, v. 15, n. 2, p. 45-60, 2020.

BACICH, L.; MORAN, J. Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico-prática. São Paulo: Penso Editora, 2017.

BATISTA, L. A.; CARDOSO, M. D. D. O. Educação Inclusiva: desafios e percepções na contemporaneidade. Revista Educação Pública, v. 20, n. 44, 2020. Disponível em: https://educacaopublica.cecierj.edu.br/artigos/20/44/educacao-inclusiva-desafios-epercepcoes-na-contemporaneidade

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: Ministério da Educação, 2018. Disponível em: https://basenacionalcomum.mec.gov.br/

BRUNER, J. Actos de significado: más allá de la revolución cognitiva. Madrid; Alianza Editorial, 1991. 153 p. Disponível em: https://pesquisa.bvsalud.org/portal/resource/pt/biblio-1218712

BUENO, W. O.; SILVA, KLEYFTON S. da. Metodologias ativas para o ensino de matemática: potencialidades e desafios. In: NAÍOLA, P. M.; GUILHERME, W. D.; MELLO, R. G. (org.). Aprendizagem e tecnologia. Rio de Janeiro, RJ: e-Pub, 2022. v. 1. 514 p. Disponível em: https://repositorio.ifgoiano.edu.br/handle/prefix/2326

CAMILO, T. J. Alguns desafios da educação no século XXI. Revista Primeira Evolução, São Paulo, v. 1, n. 28, p. 67-71, 2022. Disponível em: https://primeiraevolucao.com.br/index.php/R1E/article/view/249

CARVALHO, J. P. Tecnologias educacionais o porquê devemos utilizá-las em sala de aula: usos, caminhos e possibilidades. 2025. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Informática) - Instituto Federal do Amapá, Macapá, 2025. Disponível em: http://repositorio.ifap.edu.br/jspui/handle/prefix/1092

COMENIUS, I. A. Didactica Magno. Tradução: Joaquim Ferreira Gomes. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 2001. v. 1. Ebook

COSTA JÚNIOR, J. F. As Metodologias Ativas no processo de Ensino/Aprendizagem e a autonomia docente: um breve estudo sob a ótica de John Dewey. In: Traços e Reflexões Educação e Ensino. Formiga, MG: Editora Uniesmero, 2022. v. 5, p. 1–127.

DA SILVA DIAS, E. P. Dificuldades e Estratégias na Adoção de Tecnologias Educacionais: Um Estudo Comparativo entre a Escola Particular e a Escola Pública, no Distrito Federal, Brasil, no Período de 2022 e 2023. Tese (Doutorado). Rebena Revista Brasileira de Ensino e Aprendizagem, v. 10, Rebena - Revista Brasileira de Ensino e Aprendizagem, [S. l.], v. 10, 2025.. Disponível em: https://rebena.emnuvens.com.br/revista/article/view/333

DA SILVA, P. C.; COUTINHO, D. J. G. Tecnologias na Gestão Escolar: Inovações e desafios no contexto educacional contemporâneo. Revista Ibero-Americana de Humanidades, Ciências e Educação, v. 11, n. 3, p. 2134-2151, 2025. Disponível em: https://periodicorease.pro.br/rease/article/view/18546 DOI: https://doi.org/10.51891/rease.v11i3.18546

DE ARAÚJO, R. B. Integração das tecnologias digitais, o currículo escolar e a formação de professores: necessidades emergentes no cenário educacional. Cuadernos de Educación y Desarrollo, v. 17, n. 1, p. e7129-e7129, 2025. Disponível em: https://ojs.cuadernoseducacion.com/ojs/index.php/ced/article/view/7129 DOI: https://doi.org/10.55905/cuadv17n1-001

DIAS, E. M. Desafios da educação no século XXI: crise global do aprendizado, exclusão escolar e obsolescência diante da evolução tecnológica. Revista IberoAmericana de Humanidades, Ciências e Educação - REASE. São Paulo, v. 9, n. 07, jul. p. 995-1020, 2023. Disponível em: https://periodicorease.pro.br/rease/article/view/10654 DOI: https://doi.org/10.51891/rease.v9i7.10654

FARIAS, P. C. B. de et al. Desafios da docência no Ensino Superior: prática docente, ensino remoto, tecnologias de informação e comunicação e currículo. In: ALMEIDA, Elzenir Pereira de Oliveira; SOUSA, Milena Nunes Alves. Preparação Pedagógica: concepções para a prática educativa no Ensino Superior. [S. l.]: Editora Licuri, 2023. 2023. Disponível em: https://editoralicuri.com.br/index.php/ojs/article/view/194 44.

FERRARINI, R.; SAHEB, D.; TORRES, P. L. Metodologias ativas e tecnologias digitais: aproximações e distinções. Revista Educação em Questão, 2019. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?pid=S0102-77352019000200010&script=sci_arttext DOI: https://doi.org/10.21680/1981-1802.2019v57n52ID15762

FREIRE, D. J. D. O uso das novas tecnologias nas séries iniciais do ensino fundamental sob o olhar de professores. Revista Ibero-Americana de Humanidades, Ciências e Educação, v. 10, n. 1, p. 648-660, 2024. Disponível em: https://periodicorease.pro.br/rease/article/view/12988 DOI: https://doi.org/10.51891/rease.v10i1.12986

GALLEGO, A.; KUO, A.; MANZANO, D.; FERNÁNDEZ-ALBERTOS, J. Technological risk and policy preferences. Comparative Political Studies, v. 55, n. 1, p. 60-92, 2022. Disponível em: https://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/00104140211024290 DOI: https://doi.org/10.1177/00104140211024290

GASPAR, M. V. Arqueologia e história de povos de línguas Karib: um estudo da tecnologia cerâmica. 2019. Tese (Doutorado) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2019. Disponível em: https://bdtd.ibict.br/vufind/Record/USP_930e4cd3dd39c450c5cdd0b6fb62315d.

GIL, A. C. Como Elaborar Projeto de Pesquisa. São Paulo: Editora Atlas, 2002. Disponível em: https://files.cercomp.ufg.br/weby/up/150/o/Anexo_C1_como_elaborar_projeto_de_pesquisa__antonio_carlos_gil.pdf.

GONÇALVES, E. H.; OLIVEIRA, G. S.; GHELLI, K. G. M. As tecnologias digitais no processo de ensino e aprendizagem da matemática na educação de jovens e adultos. Cadernos da FUCAMP, v. 16, n. 28, 2017. Disponível em: https://revistas.fucamp.edu.br/index.php/cadernos/article/view/1345

LIBÂNEO, J. C. Didática. São Paulo: Cortez, 2013. Disponível em: https://scholar.google.com.br/scholar?hl=ptBR&as_sdt=0%2C5&q=Lib%C3%A2neo%2C+J.C.%282013%29.+Did%C3%A1tica.+S%C3%A3o+Paulo%3A+Cortez%2C+2013&btnG

LOVATO, F. L., MICHELOTTI, A.; DA SILVA LORETO, E. L. Metodologias ativas de aprendizagem: uma breve revisão. Acta Scientiae, v. 20, n. 2, 2018. Disponível em: http://www.periodicos.ulbra.br/index.php/acta/article/view/3690. DOI: https://doi.org/10.17648/acta.scientiae.v20iss2id3690

MACHADO, M. D. M. N.; DOS SANTOS, M. P. M. O papel da tecnologia na transformação da educação contemporânea. Revista Ibero-Americana de Humanidades, Ciências e Educação, v. 10, n. 1, p. 1510-1521, 2024. Disponível em: https://periodicorease.pro.br/rease/article/view/13048 DOI: https://doi.org/10.51891/rease.v10i1.13048

MARINHO, G.; CUNHA, D.; SILVA, A.; SILVA, J. Novas tecnologias educacionais no ensino da Matematica: Desafios e possibilidades. 2021. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização em Ensino de Ciências e Matemática) - Instituto Federal da Paraíba, João Pessoa,2021. Disponível em: https://bdtd.ibict.br/vufind/Record/IFPB_36bcecc30297caff6122bc0a1ae4d049

MEINERZ, P. A educação e os valores no século XXI. RCMOS-Revista Científica Multidisciplinar O Saber, v. 1, n. 9, p. 108-117, 2021; Disponível em: https://submissoesrevistacientificaosaber.com/index.php/rcmos/article/view/147 DOI: https://doi.org/10.51473/rcmos.v1i1.2021.147

MELLO, R. G. (org.). Enfoques práticos e teóricos na educação do Século XXI. Rio de Janeiro: RJ: e-Pub, 2022. v. 1. 514 p.

MODELSKI, D.; GIRAFFA, L. M.; CASARTELLI, A. D. O. Tecnologias digitais, formação docente e práticas pedagógicas. Educação e Pesquisa, v. 45, e180201, 2019. Disponível em. https://www.scielo.br/j/ep/a/qGwHqPyjqbw5JxvSCnkVrNC/ DOI: https://doi.org/10.1590/s1678-4634201945180201

MORÁN, J. Mudando a educação com metodologias ativas. Coleção mídias contemporâneas. Convergências midiáticas, educação e cidadania: aproximações jovens, v. 2, n. 1, p. 15-33, 2015. Disponível em: http://www2.eca.usp.br/moran

OELKE, E. Criando um ambiente de aprendizagem motivador: o papel do professor na promoção do engajamento dos estudantes. Revista Ilustração, v. 4, n. 2, p. 137-144, 2023. Disponível em: https://journal.editorailustracao.com.br/index.php/ilustracao/article/view/166 DOI: https://doi.org/10.46550/ilustracao.v4i2.166

OLIVEIRA, G. J. DE; PEREIRA, M. S. C. Uma reflexão sobre o Blended Learning no ensino aprendizagem à distância. In: NAÍOLA, P. M.; GUILHERME, W. D.; MELLO, R. G. (org.). Aprendizagem e tecnologia. Rio de Janeiro, RJ: e-Pub, 2022. v. 1. 514 p.

PEREIRA, F. V.; DE LIMA, F. J.; ALVES, F. R. V. Desafios e possibilidades do curso de Licenciatura em Matemática e a Formação inicial docente: Uma reflexão a partir da revisão Sistemática de Literatura (RSL). REAMEC-Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática, v. 12, p. e24019-e24019, 2024. DOI: https://doi.org/10.26571/reamec.v12.16411

PEREIRA, M. S. N.; ALENCAR, E. M. L. S. A Educação no século XXI e o seu papel na promoção da criatividade. Revista Psicologia e Educação, v. 1, n. 1, p. 1-10, 2018. Disponível em: https://psicologiaeeducacao.ubi.pt/Ficheiros/ArtigosOnLine/2018N1/V1N1online/1.%20V1N1online2018.pdf

SANTOS, B. D.; RADTKE, M. L. Inclusão digital: reflexões sobre a formação docente. Rio de Janeiro: DP&A, 2005. p. 327-343.

SANTOS, George Franca dos; HONORATO, Janaine. Usos de tecnologias educacionais na educação de estudantes surdos. Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial, v. 11, n. 1, e0240007, 2024. Disponível em: https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/14690 DOI: https://doi.org/10.36311/2358-8845.2024.v11n1.e0240007

SANTOS, V. G. D.; ALMEIDA, S. E. D.; ZANOTELLO, M. A sala de aula como um ambiente equipado tecnologicamente: reflexões sobre formação docente, ensino e aprendizagem nas séries iniciais da educação básica. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, v. 99, n. 252, p. 331-349, 2018. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?pid=S217666812018000200331&script=sci_abstract DOI: https://doi.org/10.24109/2176-6681.rbep.99i253.3439

SILVA, M. J.; DE CARVALHO JUNIOR, R. N. Tecnologias Digitais: O uso da abordagem tecnológica em favor da cultura digital. Epitaya E-books, [S. l.], v. 1, n. 95, p. 95-112, 2025. Disponível em : https://doi.org/10.47879/ed.ep.2025783p95 DOI: https://doi.org/10.47879/ed.ep.2025783p95

SILVA, M.; NASCIMENTO, C. O. C. D.; ZEN, G. C. Didática: abordagens teóricas contemporâneas. Salvador: Edufba, 2019. Disponível em: https://rebena.emnuvens.com.br/revista/article/view/333.

VIEIRA, L. F. C.; MEDEIROS, C. G. Metodologias ativas: práticas docentes no ensino médio, no Instituto Federal do Pará. REPI - Revista Educação, Pesquisa e Inclusão, [S. l.], v. 4, p. 1–15, 2023. Disponível em: https://doi.org/10.18227/2675-3294repi.v4i1.7900.

Published

25/12/2025

How to Cite

EDUCATIONAL TECHNOLOGIES AS A TOOL FOR TRANSFORMING THE TRADITIONAL TEACHING MODEL. (2025). RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 7(1), e717118. https://doi.org/10.47820/recima21.v7i1.7118