INTERSECTIONALITIES IN DISTANCE EDUCATION: GENDER, RACE AND CLASS IN VIRTUAL ENVIRONMENTS

Authors

  • Alcimar José Silva
  • Ozemar da Silva Araújo

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v6i7.6541

Keywords:

Youth and Adult Education. Distance Education. Intersectionality. Virtual Environments. Social Inequality.

Abstract

This article analyzes the intersections of gender, race, and class in Distance Education for Youth and Adults (EJA), focusing on the challenges and potential of Virtual Learning Environments (VLEs). Through a qualitative literature review based on the analytical category of intersectionality, the study aims to understand how these dimensions intersect in the educational paths of EJA students accessing the distance modality. The analyzed data reveal that, although distance education can expand access to schooling, it also reproduces historical inequalities, particularly when students face multiple social and technological vulnerabilities. Black women, low-income individuals, and people from peripheral territories are the most affected by digital divides and the absence of inclusive policies and curricula that consider their lived experiences. The study concludes that the development of inclusive and intersectional pedagogical practices is essential to ensure meaningful learning and student retention. Critical teacher training and structural public policies are indispensable elements for distance education in EJA to fulfill its emancipatory social role.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Alcimar José Silva

    Ivy Enber Christian University.

  • Ozemar da Silva Araújo

    Bacharel em Ciências Contábeis. Ivy Enber Christian University.

References

AKOTIRENE, Carla. Interseccionalidade. São Paulo: Pólen, 2018. (Feminismos Plurais).

ALMEIDA, Maria Elizabeth Bianconcini de; BORBA, Marcelo Borba de. Educação em tempos de pandemia: reflexões sobre o ensino remoto e o futuro da EaD. Revista Educação e Sociedade, Campinas, v. 42, e0220076, 2021.

ARROYO, Miguel. Ofício de mestre: imagens e auto-imagens. 6. ed. Petrópolis: Vozes, 2006.

BELLONI, Maria Luiza. Educação a distância. 6. ed. Campinas: Autores Associados, 2009. (Coleção Educação Contemporânea).

BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal, 1988.

BRASIL. Decreto nº 9.057, de 25 de maio de 2017. Regulamenta o art. 80 da Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, 26 maio 2017.

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, 23 dez. 1996.

CARNEIRO, Sueli. A construção do outro como não-ser como fundamento do ser. In: SILVA, Petronilha Beatriz Gonçalves e (Org.). Educando para a diversidade. Brasília: MEC/SECAD, 2011.

COLLINS, Patricia Hill. Black feminist thought: knowledge, consciousness, and the politics of empowerment. 2. ed. New York: Routledge, 2000.

COSTA, Eliane dos Santos; SILVA, Maria Aparecida. A exclusão digital na EJA: desafios da educação a distância em tempos de pandemia. Revista EDaPECI, Niterói, v. 21, n. esp., p. 1-20, 2021. Disponível em: https://periodicos.uff.br/edapeci. Acesso em: 10 abr. 2025.

CRENSHAW, Kimberlé. Demarginalizing the intersection of race and sex: a Black feminist critique of antidiscrimination doctrine. University of Chicago Legal Forum, v. 1989, p. 139-167, 1989.

CRENSHAW, Kimberlé. Documento para o encontro de especialistas em aspectos da discriminação racial relativos ao gênero. In: AGUIÃO, Silvia et al. (org.). Interseccionalidade: diálogos e expansões. Belo Horizonte: Dandara, 2002. p. 121-130. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-026X2002000100011

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

FREIRE, Paulo; OLIVEIRA, Walter de. Pedagogia da inclusão digital: desafios para a EJA na modalidade a distância. São Paulo: Cortez, 2018.

GOHN, Maria da Glória. Educação não formal e culturas políticas. São Paulo: Cortez, 2014.

GOMES, Nilma Lino. Educação para a igualdade racial: reflexões e ações. 3. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2017.

HOOKS, Bell. Ensinando a transgredir: a educação como prática da liberdade. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2013.

INEP - INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO Teixeira. Censo da Educação Básica 2022: resumo técnico. Brasília, DF: INEP, 2022. Disponível em: https://www.gov.br/inep. Acesso em: 10 maio 2025.

KENSKI, Vani Moreira. Educação e tecnologias: o novo ritmo da informação. 8. ed. Campinas: Papirus, 2012.

LIMA, Ana Paula. Ambientes virtuais de aprendizagem e diversidade: desafios para a inclusão. Revista Educação e Contemporaneidade, v. 28, n. 55, p. 305-321, 2019.

LIMA, Lúcia Helena Azevedo de; MORAES, José Márcio. Educação de Jovens e Adultos e a EAD: desafios e possibilidades de inclusão social. Cadernos CEDES, Campinas, v. 42, n. 118, p. 150-165, 2022. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ccedes. Acesso em: 15 abr. 2025.

MORAN, José Manuel. A educação que desejamos: novos desafios e como chegar lá. São Paulo: Papirus, 2013.

RIBEIRO, Djamila. Quem tem medo do feminismo negro?. São Paulo: Companhia das Letras, 2017.

SANTOS, Fabiana dos; ARAÚJO, Cláudio da Silva. Invisibilidades e resistências na EJA a distância: narrativas de estudantes negros e periféricos. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 25, n. 81, p. 1-23, 2020.

SANTOS, Mariana R.; RODRIGUES, Camila C. Interseccionalidade e educação on-line: limites e possibilidades. Revista Brasileira de Educação, v. 26, e260020, 2021.

SILVA, Adriana dos S.; BARBOSA, Elaine M. M. Interseccionalidade e exclusão digital: uma análise sobre gênero, raça e classe na EAD. Revista Educação e Linguagens, v. 9, n. 17, p. 135-155, 2020.

SILVA, Rosilene C.; OLIVEIRA, Ana Paula. Formação docente e precarização na EaD: a realidade dos tutores. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 25, e250064, 2020.

SILVA, Rosilene C.; XAVIER, Maria Clara. Educação de Jovens e Adultos em tempos de pandemia: desafios e possibilidades. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 25, e250062, 2020.

Published

25/07/2025

How to Cite

INTERSECTIONALITIES IN DISTANCE EDUCATION: GENDER, RACE AND CLASS IN VIRTUAL ENVIRONMENTS. (2025). RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 6(7), e676541. https://doi.org/10.47820/recima21.v6i7.6541