MANAGEMENT ACCOUNTING MANAGEMENT: A CASE STUDY IN A COMMERCIAL COMPANY IN THE CITY OF ANANINDEUA IN PARÁ

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v2i2.104

Keywords:

Management accounting. Decision making. Business management

Abstract

This article presents as research object the information used by management accounting that contribute as management procedures for a commercial company, in which a bibliographic analysis was carried out from an accounting perspective. In this context, the general objective of this article is to identify what information is applied by controlled accounting, which can contribute to the management process oriented in a company, in order to answer the following specific objectives: to analyze how decisions are made for the business management; to examine which tools are possible to be used and to develop references of the benefits obtained during management accounting. The research qualifies as explanatory and descriptive. The data were obtained through bibliographic research, with quantitative and qualitative analysis approaches. The results found indicate that the company's management enabled a relevant transformation in the role played by accountants in decision making.

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Author Biographies

Douglas Junio Fernandes Assumpção, Universidade da Amazônia - UNAMA

Pós-doutorando em Industria Criativa pela Universidade Feevale FEEVALE). Doutor em Comunicação e Linguagens pela Universidade Tuiuti do Paraná (UTP). Vice-Líder do Grupo de Pesquisa (GP) Estudos de Capital Social e Cultural  (UNAMA/CNPq); Professor da Escola Superior Madre Celeste (ESMAC) e do Programa de Pós-graduação em Comunicação, Linguagens e Culrura (PPGCLC) da Universidade da Amazônia (UNAMA)

Marcela Maria de Souza Pianchão, Escola Superior Madre Celeste (ESMAC)

Mestra em Gestão de Empresas pela Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias (ULHT) - Lisboa/Pt com revalidação de diploma realizado pela Universidade Federal do Rio de Janeiro – UFRJ; Tutora de Formação a Distância; Docente de graduação e pós-graduação na Escola Superior Madre Celeste(ESMAC)

Mário Jorge Santos Pinheiro, Escola Superior Madre Celeste (ESMAC)

Mestre em Administração pela Faculdade de Estudos Administrativos de Minas Gerais (FEAD); Mestre em Planejamento pela Universidade Federal do Pará (UFPA); Coordenador de Curso bacharelado em Administração e Ciências Contábeis da Escola Superior Madre Celeste (ESMAC).

Ellen Claudine Castro Paes Barreto, Escola Superior Madre Celeste (ESMAC);Universidade Federal do Pará (UFPA)

Doutoranda do Programa de Pós-graduação em Ciências Economia pela Universidade Federal do Pará (UFPA). Mestra em Engenharia Mineral pela Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP). Professora da graduação e pós-graduação da Escola Superior Madre Celeste (ESMAC).

Ediemerson Melo de Oliveira, Escola Superior Madre Celeste (ESMAC)

Bacharel em Ciências Contábeis pela Escola Superior Madre Celeste (ESMAC)

Published

25/03/2021

How to Cite

Fernandes Assumpção, D. J., de Souza Pianchão, . M. M. ., Santos Pinheiro, M. J. ., Castro Paes Barreto, E. C., & Melo de Oliveira, E. (2021). MANAGEMENT ACCOUNTING MANAGEMENT: A CASE STUDY IN A COMMERCIAL COMPANY IN THE CITY OF ANANINDEUA IN PARÁ. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 2(2), 181–194. https://doi.org/10.47820/recima21.v2i2.104