HYBRID TEACHING AND MATHEMATICS PERFORMANCE IN HIGH SCHOOL IN THE PUBLIC SYSTEM OF THE STATE OF SÃO PAULO

Authors

  • Marco Antonio Campos

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v3i2.1093

Keywords:

School Performance, Public education, Mathematics, Hybrid Education, High School

Abstract

São Paulo state public education in the school year of 2021 has marked the beginning of hybrid education, due to the Covid-19 worldwide pandemic,  students attending classes in person and in other times attending the classes in the online way. The students performance in the Maths  in this hybrid teaching phase was measured through standardized assessments applied by the Education Department of São Paulo State, Seduc-SP, throughout all schools. The performance disclosure and attendance in these evaluations made possible to compare the results, for the High School of a school belonging to the Education Directory of Mogi Mirim, with the entire state schools. Initially identifying similarity between the results, it is possible to design and refine parameters to improve and increase participation in classes offered in the hybrid teaching format, so that the students learning process is closer and even better than in traditional face-to-face teaching.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Marco Antonio Campos

Seduc-SP

Secretaria da Educação do Estado de São Paulo

References

BRASIL. MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO – MEC. CONSELHO NACIONAL DE EDUCAÇÃO - CNE. Proposta de parecer sobre reorganização dos calendários escolares e realização de atividades pedagógicas não presenciais durante o período de pandemia da Covid-19. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/marco-2020-pdf/144511-texto-referencia-reorganizacao-dos-calendarios-escolares-pandemia-da-covid-19/file. Acesso em: 01 nov. 2021.

CAMPOS, M. A. Níveis de Proficiência em Matemática nas Escolas Estaduais do Estado de São Paulo. Revista Mais Educação, v. 4, n. 8, p. 1030-1038, 2021.

CUTOLO, A.; ALVES, D. de L. A educação remota em tempos de pandemia mundial: desafios & avanços. Congresso Interdisciplinar de Educação - INTEREdu 2020, In: Anais..., EDUCAÇÃO E DESENVOLVIMENTO. Rio de Janeiro: Pembroke Collins, 2021. p. 123-135.

FURQUIM, D. Ensino híbrido: o que é e como pode ser usado na escola. Disponível em: https://escolasdisruptivas.com.br/metodologias-inovadoras/ensino-hibrido-o-que-e-e-como-pode-ser-usado-na-escola/. Acesso em: 03 nov. 2021.

MENEZES, A da S.; FERRO, D. B.; ROCHA, J. S.; SILVA, J. E. Formação do professor no ensino da Matemática em tempos de isolamento social no ensino híbrido: uma revisão sistemática. Research, Society and Development, v. 10, n. 5, e43810515162, 2021.

MORAN, J. Educação Híbrida - Um conceito-chave para a educação, hoje. In: BACICH, L.; TANZI NETO, A.; TREVISANI, F de M. Ensino híbrido: personalização e tecnologia na educação. Porto Alegre: Penso, 2015.

NOVELLO, T. P.; LAURINO, D. P. Educação a distância: seus cenários e autores. Revista Iberoamericana de Educación / Revista Ibero-americana de Educação, n.º 58/4, 2012.

OLIVEIRA, M. B.; SILVA, L. C. T.; CANAZARO, J. V.; CARVALHIDO, M. L. L.; SOUZA, R. R. C. D.; BUSSADE NETO, J.; RANGEL, D. P.; PELEGRINO, J. F. M. O ensino híbrido no Brasil após pandemia do covid 19. Brazilian Journal of Development, v. 7, n. 1, p. 918, 2021.

PERES, M. R. Novos desafios da gestão escolar e de sala de aula em tempos de pandemia. Revista Administração Educacional, v.11, n. 1, p. 20-31, 2020.

PLATAFORMA CAED. CURSO DESENVOLVIMENTO PROFISSIONAL EM AVALIAÇÃO EDUCACIONAL: Capacitação para o uso dos resultados das atividades avaliativas na gestão do currículo. Disponível em: https://avaliacaoemonitoramentosaopaulo.caeddigital.net/mdl/mod/page/view.php?id=91&forceview=1. Acesso em: 20 ago. 2021. (a)

PLATAFORMA CAED. Resultados das avaliações. Disponível em: https://avaliacaoemonitoramentosaopaulo.caeddigital.net/#!/resultados-estudantes. Acesso em: 06 set. 2021. (b)

SOUTO, L. Um em cada cinco brasileiros não tem acesso à internet, segundo IBGE - Pnad Contínua indica ainda desigualdade de acesso entre estudantes. Disponível em: https://agenciabrasil.ebc.com.br/radioagencia-nacional/geral/audio/2021-04/um-em-cada-cinco-brasileiros-nao-tem-acesso-internet-segundo-ibge. Acesso em: 01 nov. 2021.

Published

30/01/2022

How to Cite

Campos, M. A. (2022). HYBRID TEACHING AND MATHEMATICS PERFORMANCE IN HIGH SCHOOL IN THE PUBLIC SYSTEM OF THE STATE OF SÃO PAULO. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 3(2), e321093. https://doi.org/10.47820/recima21.v3i2.1093