THE CONSTRUCTIONIST THEORY

Authors

  • Ramiro Tadeu Wisnieski

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v3i4.1390

Keywords:

Educational Approach, Consinstructionism, Constructionism, Instructionism, Larning Objects

Abstract

Of the various recent educational paradigms, which contribute significantly to the school teaching-learning process, many make use of the so-called New Information and Communication Technologies (NTICs). Such technologies can contribute to increasing the quality of education. Given this educational scenario, aided by digital tools, two important technological approaches can be used in the class, instructionism and constructionism, both idealized by professor and researcher Seymour Papert. This article discusses these two technological approaches, or also understood as educational paradigms, which in the author's view of this article are not exclusionary, can even be merged and cut to the prologue of a new theory. This article inserts a new academic term, from the stoning of both papert approaches. Because it is a methodical and organized knowledge, hypothetical in character for a specific area, the one originally referred to as consinstruccionist theory is presented in this article. This new theory summarizes a set of concepts understood in this new term juxtaposed, in order to verify and explain this observable aspect. In a view, the author proposes a selection and union of the best practices of both approaches, seeking to go beyond, because always with the aim of aiming at a contribution in improving the teaching-learning processes.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ramiro Tadeu Wisnieski

IFSP

References

ACKERMANN, Edith. Piaget’s Constructivism, Papert’s Constructionism: What’s the difference? 2001

AVENDAÑO, Fernando; CERETTO, Josefa. Cuestiones Cruciales En Torno A Un Currículum Complejo. REVISTA CIENTÍFICA EDUC@ÇÃO(RCE) ISSN 2526-8716

BASTOS, Rogério Cid; BIAGIOTTI, Breno. MOOCS: uma alternativa para a democratização do ensino. RENOTE – Revista Novas Tecnologias na Educação [on-line]. ISSN 1679-1916, v.12 nº1. Rio Grande do Sul: CINTED, 2014, julho, 2014. Disponível em: Acessado em: 04 de setembro de 2015.

CAMPOS, Flavio Rodrigues. Paulo Freire e Seymour Papert: Educação, tecnologias e análise do discurso. Curitiba,PR: CRV, 2013

CARDOSO , L. A et al “Matemática Gameficada: Toon Math Endless Como Ferramenta De Ensino” Revista Ibero Americana de Humanidades, Ciências e Educação- REASE. ISSN 2675-3375,. publicado no v. 7, n. 11, pp. 1060- 1074. doi.org/10.51891/rease.v7i11.3135. Disonível em: https://periodicorease.pro.br/rease/article/view/3135/1257 Acesso: 05-04-22

CORTELLA. Mario S. O aluno movente e as novas tecnologias, Painel do Congresso Internacional CBL do Livro Digital, São Paulo-SP, 2016

FREIRE,Paulo. A Educação na Cidade. 7. Ed. São Paulo: Cortez,2006ª

GONÇALVES G. S., et al. An interdisciplinary academic project for spatial critical embedded system agile development. Conference Paper Publisher: IEEE/AIAA 34th Digital Avionics Systems Conference (DASC). DOI: 10.1109/DASC.2015.7311475 . Conference Location: Prague, Czech Republic. 2015

KENSKI, Vani Moreira. Educação e tecnologias: o novo ritmo da informação. Campinas: Papirus, 2012

MALTEMPI, Marcus V. Construção de páginas Web: depuração e especificação de um ambiente de aprendizagem. 186f. (Doutorado em Engenharia Elétrica) – Faculdade de Engenharia Elétrica e de Computação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas. 2000.

MORAN, José Manuel. Novas tecnologias e mediação pedagógica. Ed 12. Campinas: Papirus, 2006.

LIMA, Luciana e LOUREIRO, Robson . Canal do Youtube: Tecnodôcencia Construcionismo e Instrucionismo. Publicado: 2020 . Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=AfFTOTx0K4I . Acesso em 04-04-2022

PAPERT, Seymour. A máquina das crianças: repensando a escola na era da informática. dd. rer. Porto Alegre: ARTMED, 2008.

________. Mindstorms: Children, Computers and Powerful Ideas. 2ed. New York:Basic Books, 1993.

________. A computer Laboratory For Elementary Schools. Logo Memo n.1 Massachusetts: MIT,1971a.

________. Construcionism: a new opportunity for elementary science education. Cambridge: Massachusetts Institute of Technology, The Epistemology and Learning Group, 1986.

PIAGET, J. Psicologia e Pedagogia. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1982.

PORTAL TELECO. Estatísticas de Celulares no Brasil. Disponível em: https://www.teleco.com.br/ncel.asp . Acesso em: 10/03/2022

PORTAL STRINGFIXER . Triângulo de Sierpiński. Disponível em: https://stringfixer.com/pt/Sierpinski_triangle Acesso em: 25/03/2022

PORTAL GEOGEBRA. GeoGebra - Aplicativos Matemáticos. Disponível em: www.geogebra.org. Acesso em: 20/03/2022

ROLKOUSKI, Emerson. Tecnologias no ensino da matemática. Curitiba: Ibpex, 2011.

SANTANA, Juliana Cristina; MEDEIROS, Quitéria. A utilização do uso de novas tecnologias no ensino de ciências. IV SENEPT: Belo Horizonte, 2014.

SCHELLER, Morgana; VIALI, Lori; LAHN, Regis Alexandre. A aprendizagem no contexto das tecnologias: uma reflexão para os dias atuais. RENOTE – Revista Novas Tecnologias na Educação [on-line]. ISSN 1679-1916, v.12 nº2. Rio Grande do Sul: CINTED, 2014, dezembro, 2014. Disponível em: Acessado em: 03 de setembro de 2015.

SIEMENS, G.; Connectivism: A learning theory for the digital age, International Journal of Instructional Technology and Distance Learning. 2005.

SILVA. W. A.; Kalhil J.B.; NICOT, Y.E. Uma Análise Comparativa Das Abordagens Metodológicas Que Podem Sustentar A Utilização Das Tecnologias No Processo De Ensino E Aprendizagem De Ciências. Revista REAMEC, Cuiabá - MT, n.03, dezembro 2015, ISSN: 2318 – 6674

SCHELLER, Morgana; VIALI, Lori; LAHN, Regis Alexandre. A aprendizagem no contexto das tecnologias: uma reflexão para os dias atuais. RENOTE – Revista Novas Tecnologias na Educação [on-line]. ISSN 1679-1916, v.12 nº2. Rio Grande do Sul: CINTED, 2014

VALENTE, José Armando. Informática na educação: instrucionismo x construcionismo. 2002. Disponível em: < https://educacaopublica.cecierj.edu.br/artigos/2/1/informaacutetica-na-educaccedilatildeo-instrucionismo-x-construcionismo > Acessado em: 03-03-2022

__________. Computadores e conhecimento – Repensando a educação. Campinas: UNICAMP/NIED, 1993.

___________. A Espiral da Aprendizagem e as Tecnologias de Informação e Comunicação: Repensando Conceitos. IN: Joly, Maria Cristina R. Azevedo (org). A tecnologia no Ensino: Implicações para a aprendizagem. São Paulo: Casa do Psicólogo,2002

___________. O computador na sociedade do conhecimento. Campina: UNICAMP/NIED,1999

___________. O papel do professor no ambiente logo. In O professor no ambiente logo: formação e atuação. Campinas: UNICAMP/NIED,1996

VYGOTSKY, L. (1984). A Formação Social da Mente. Rio de Janeiro, Martins Fontes. 1984

_______ al. Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem, SP: Ícone/EDUSP.1988

WILEY, David. A. Connecting learning objects to instructional design theory: A definition, a metaphor, and a taxonomy. The Edumetrics Institute: Digital Learning Environments Research Group. Utah State University, p. 1-22. 2000. Disponível em: <https://goo.gl/ERSgTV>. Acesso em: 25 jan. 2018

WISNIESKI, Ramiro Tadeu. Eficácia Do Software Geogebra No Ensino De Matemática Na Escola E.E Fernando Prestes Cel- Itapetininga – Sp. 2016. (121 f.) Dissertação de Mestrado. Mestrado em Ciencia da Educação. Universidade Federal do Rio de Janeiro(Revalidação). Universidad Americana . Assunción- PY(Original)

______________. A eficácia do software geogebra para um aprendizado construcionista na matemática. Revista Hipótese, 2(3), 386–394. 2016. Recuperado de https://revistahipotese.emnuvens.com.br/revista/article/view/193 v. 2 n. 3 . Acesso: 25-03-2022

______________. NoSQL and Traditional Database Integration: Case Study Project BDIC-DM. Sinergia:Revista Cientifica do Instituto Federal de São Paulo. ISSN: 2177-451x. v. 20 n. 2. (2019)

Published

26/04/2022

How to Cite

Wisnieski, R. T. (2022). THE CONSTRUCTIONIST THEORY . RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 3(4), e341390. https://doi.org/10.47820/recima21.v3i4.1390