INCENTIVE TO READ THROUGH COMIC BOOKS IN THE VISION OF STUDENTS OF THE 6th YEAR OF ELEMENTARY SCHOOL OF A PUBLIC SCHOOL IN MANAUS
DOI:
https://doi.org/10.47820/recima21.v3i5.1484Keywords:
Reading. Education. Teaching-Learning. Comic.Abstract
Encouraging and awakening in students a taste for reading and improving their daily learning during teaching practice is an awakening that the educator must provide to the students. This work was developed as a way to identify the improvements that occurred in the insertion of Comics (Comics), here being used those created by Maurício de Souza (Turma da Mônica), in a sequenced way for the teaching/learning methodology in the classroom. of class. In the development, we will have a quantitative approach, with a descriptive design, of an exploratory and explanatory character, it will motivate the most concrete and motivating knowledge for Basic Education students. This study will enable educators to apply an innovative and efficient methodology, leaving the traditional, creating new perspectives, being able to follow the actions that are being applied to work on issues related to reading. Thus, the study can serve as a support base for other educators, helping them to understand how this process of using Comics as a methodology used in the classroom takes place, serving to help and motivate to arouse students' interest in reading.
Downloads
References
BARDIN, Laurence. Análise de Conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2016.
BRASIL, Ministério da Educação e Desporto. Parâmetros Curriculares Nacionais – Língua Portuguesa – 5ª a 8ª Séries. Brasília, 1998.
CAGNIN, Antonio Luiz. Os quadrinhos: linguagem e semiótica: um estudo abrangente da arte sequencial. 1 ed. São Paulo: Criativo, 2014.
COPES, R. J. Políticas Públicas de Incentivo à Leitura: um estudo do projeto literatura em minha casa. Programa de Pós-Graduação em Educação – Mestrado, Setor de Ciências Humanas, Letras e Artes da Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG), 2007.
EISNER, Will. Quadrinhos e Arte Sequencial. 3 ed. São Paulo: Martins Fontes, 1989/2001.
______. Narrativas Gráficas. São Paulo: Devir, 2005.
FREIRE, P. Ação Cultural para a Liberdade e Outros Escritos. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1982.
FREIRE, Paulo. A Importância do Ato de Ler: em três artigos que se completam. 22 ed. São Paulo: Cortez, 1988.
GIL, Antônio Carlos. Como Elaborar Projetos de Pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002.
MARCUSCHI, Luiz Antoni. Gêneros Textuais no Ensino de Língua. In ___. Produção textual, análise de gêneros e compreensão. São Paulo: Parábola Editorial, 2008, p. 146-225.
McCLOUD, Scott. Desvendando os quadrinhos. São Paulo: Makron Books, 1995.
______. Desenhando Quadrinhos. São Paulo: M. Books do Brasil, 2008.
MEDEIROS, J. B. Redação Científica: a prática de fichamentos, resumos, resenhas. 10. ed. São Paulo: Atlas, 2008.
Ministério da Educação e do Desporto – Parâmetros Curriculares Nacionais. Língua Portuguesa, Brasília, Secretaria do Ensino Fundamental. 1997. Brasil.
MORTATTI, M. R. L. Notas sobre Linguagem, Texto e Pesquisa Histórica em Educação. História da educação. Pelotas, v. 6, p. 69-77, out. 1999.
______. Leitura Crítica da Literatura Infantil. Itinerários, Araraquara, n. 17/18, p. 179-188, 2001.
RAMOS, Paulo. A Leitura dos Quadrinhos. São Paulo: Contexto, 2010.
REZENDE, Lucinea Aparecida de. Leitura e Formação de Leitores: Vivências Teórico Práticas. Londrina: Eduel, 2009.
SEVERINO, Antonio Joaquim. Metodologia do Trabalho Científico. São Paulo: Cortez, 2016.
SILVA, Raquel Souza da. Incentivo à leitura por meio das histórias em quadrinhos na visão de alunos do 6º ano do ensino fundamental de uma escola pública manauara. 2022. 84f.Dissertação (Mestrado) -Curso de Ciência da Educação Universidad de La Integración de Las Américas, 2022
SOLÉ, I. Estratégias de Leitura. Porto Alegre: Artes Médicas. 1998.
VERGARA, Sylvia C. Projetos e Relatórios de Pesquisa em Administração. São Paulo: Atlas, 1997.
VERGUEIRO, W.; RAMOS, P. Quadrinhos na Educação: da rejeição à prática. 1. ed. São Paulo: Contexto, 2015.
____________, Waldomiro. A Linguagem dos Quadrinhos: uma “Alfabetização” Necessária. In: RAMA, Ângela; VERGUEIRO, Waldomiro. (Orgs.). Como usar as histórias em quadrinhos na sala de aula. 4. ed. São Paulo: Contexto, 2010.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2022 RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECIMA21, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECIMA21 apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.