THE HUMANIZED THERAPEUTIC TOY IN PEDIATRIC NURSE ASSISTANCE
DOI:
https://doi.org/10.47820/recima21.v3i6.1593Keywords:
Toy; Assistance; Pediatric Nursing.Abstract
Introduction: The child is a being in accelerated neuropsychomotor development, the therapeutic toy, when well used, helps in the recovery of pediatric patients within the hospital environment, provides interaction between children undergoing treatment and nurses. Objective: To verify the perception of nurses regarding the use of therapeutic toys in the care of children in the hospital environment. Methodology: This present study consists of a narrative review of the literature. Researched in the databases: ScientificElectronic Library Online, SciELO, Latin American and Caribbean Health Sciences Literature, Nursing database -BDENF and Virtual Health Library -VHL, PubMeD. Results: 81 articles were identified and applied as inclusion criteria: Portuguese language, literature review with the articles published complete and available, addressing the theme therapeutic toy in the combination of pediatric nursing care in the last 10 years, covering the years 2010 to 2020. 15 articles were selected for the study. Conclusion: The Therapeutic Toy was highlighted by nurses as of great benefit for providing care, as it provides a better intervention and interaction with pediatric patients as well as humanization by nurses.
Downloads
References
ARANHA, B. F.; SOUZA. M. A.; PEDROSO, G.E.C.; MAIA, E. B. S.; MELO, L. L. Utilizando o brinquedo terapêutico instrucional durante a admissão de crianças no hospital: percepção da família. Rev Gaúcha Enfermagem, 41, e20180413, 2020. Doi: 10.1590/1983-1447.2020.20180413.
ARTILHEIRO, A. P. S.; ALMEIDA, F.A.; CHACON, J. M. F. Uso do brinquedo terapêutico no preparo de crianças pré- escolares para quimioterapia ambulatorial. Acta paul. enferm. [online], vol.24, n.5, pp.611-6162011, 2011. Doi: 10.1590/S0103-21002011000500003
BARRETO, L. M.; MAIA, E. B. S.; DEPIANTI, J. R. B.; MELO, L. L.; OHARA, C. V. S.; RIBEIRO, C. A. Dando sentido ao ensino do Brinquedo Terapêutico: a vivência de estudantes de enfermagem. Esc. Anna Nery [online], vol. 21, n.2, 2017. Doi: 10.5935/1414-8145.20170038
BARROSO, M. C. C. S.; MACHADO, M. E. D.; CURSINO, E. G.; SILVA, L. R.; DEPIANTI, J. R. B.; SILVA, L. F. O brinquedo terapêutico na graduação de enfermagem: da teoria à prática. Ver. Pesqui. Cuid. Fundam., vol. 11, n. 4, pp. 1043-1047, 2019.
CALEFFI, C. C. F.; ROCHA, P. K.; ANDERS, J. C.; SOUZA, A. I. J.; BURCIAGA, V. B.; SERAPIÃO, L. S. Contribuição do brinquedo terapêutico estruturado em um modelo de cuidado de enfermagem para crianças hospitalizadas. Revista Gaúcha de Enfermagem, vol. 37, n. 2, pp. 1–8, 2016. Doi: 10.1590/1983-1447.2016.02.58131
COFEN. Resolução COFEN nº 295/2004. Conselho Federal de Enfermagem, Brasília, DF. 2004. Disponível em: http://www.cofen.gov.br/resoluo-cofen-2952004_4331.html. Acesso em: 20 de março de 2022.
CRUZ, D. S.; SILVA, E. C. L.; SILVA, R. C.; MEDEIROS, R. A. A.; MONTEIRO, J. P. C. Humanização da assistência de enfermagem- relato de caso sobre o uso do brinquedo terapêutico. Rev. Ciênc. Saúde Nova Esperança, vol. 11, n. 3, pp. 47-53, 2013.
FRANCISCHINELLI, A. G.B.; ALMEIDA, F. A.; FERNANDES, M. S. O. Uso rotineiro do brinquedo terapêutico na assistência a crianças hospitalizadas: percepção de enfermeiros. Acta paulista enfermagem, vol. 25, n; 1, pp. 18-23, 2012. Doi: 10.1590/S0103-21002012000100004
MAIA, E. B. S.; RIBEIRO, C. A.; BORBA, R. I. H. Compreendendo a sensibilização do enfermeiro para o uso do brinquedo terapêutico na prática assistencial à criança. Rev. Escola Enfermagem USP, v. 45, n. 4; pp. 839-846, 2011.
MARQUES, D. K. A.; SANTOS, R. M.; FAVERO, L. Benefícios da aplicação do brinquedo terapêutico: visão dos enfermeiros de um hospital infantil. Res. Gaúcha Enfermagem, v. 31, n. 2, pp. 247-53, 2010. Doi: 10.1590/S1983-14472010000200007
MARQUES, D. K. A.; SILVA, K. L. B.; CRUZ, D. S. M.; SOUZA, I. V. B. Benefícios da aplicação do brinquedo terapêutico: visão dos enfermeiros de um hospital infantil. Arq. Ciênc. Saúde, Vol. 22, N 4, pp. 64-68, 2015.
PEREIRA Y. J. A. S. Brinquedo terapêutico como instrumento de intervenção de enfermagem com crianças hospitalizados. 2016. Monografia (Graduação em Enfermagem). Universidade Federal do Maranhão, Maranhão, 2016.
RIBEIRO, A. M.N.; RIBEIRO, E. K. C; BALDOINO, L. S.; SANTOS, A. G. Percepção do enfermeiro sobre o brincar e o impacto dessa prática na assistência pediátrica. Rev. Pesquisa Univ. Federal do estado do Rio de Janeiro, vol. 12, pp. 1017-1021, 2020
SANTOS, P.M.; SILVA. L.F.; DEPIANTI, J. R. B.; CURSINO, E. G.; RIBEIRO, C. A. Os cuidados de enfermagem na percepção da criança hospitalizada. Rev. Brasileira Enfermagem, vol. 69, n. 4, pp.646-653, 2016. Doi: 10.1590/0034-7167.2016690405i
SILVA, S. R. M.; SANTOS.S.C.M.; SILVA .A.M.; Percepção dos acompanhantes das crianças hospitalizadas acerca do brinquedo terapêutico. Rev. enfermagem UFPE online, v.12, p-10, 2018.
SILVA, R. D. M.; AUSTRÉGICO, C. S.; ITHAMAR. L.; LIMA, L. S. Brinquedo terapêutico no preparo de crianças para procedimentos invasivos: revisão sistemática. Jornal Pediatra, vol. 93, n. 1, 2017. 10.1016/j.jped.2016.06.005
VEIGA, M.A.B.; SOUSA, M.C.; PEREIRA, R. S. Enfermagem e o brinquedo terapêutico: vantagens do uso e dificuldades. Rev. Eletrôn. Atualiza Saúde, vol 3, n. 3, pp. 60–66, 2016.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2022 RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECIMA21, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECIMA21 apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.