THE DUOTRI GAME - A POSSIBILITY TO UNDERSTAND FRACTIONAL NUMBERS
DOI:
https://doi.org/10.47820/recima21.v3i9.1872Keywords:
Mathematical Games, Mathematics Teaching, Elementary SchoolAbstract
Faced with the difficulties presented by students in Mathematics in Elementary School, it is clear the need to insert activities with different teaching methodologies. Some researchers in the area of Mathematics Education, such as Grando (2004) and Lorenzato (2006) present alternatives that can be adopted by Mathematics teachers, among them, the use of games. Based on this, the main objective of this work was to investigate the use of the DUOTRI card game as an alternative in the teaching and learning processes of fractions representations. Initially, a bibliographic study was carried out on games in Mathematics Education focused on the concept of fraction, being observed that there are a few works involving this theme. Then, the game DUOTRI was elaborated involving the subject in question. The research had a qualitative approach, with the participation of 37 students from an 8th grade class in a State School in the city of Petrolina-PE. For the data collection, the questionnaire was used to verify the students' knowledge, later the DUOTRI game was applied, which deals with the fractions representations. After the experience of the game, the students wrote a letter describing their impressions about it. And finally, there was a round of conversation to discuss the positive and negative aspects of the game. After reading the letters, it was found that, for most students, the application of the game was useful in reviewing the proposed content.
Downloads
References
ALMEIDA, L. W.; SILVA, K. P.; VERTUAN, R. E. Modelagem Matemática na educação básica. 1. ed. São Paulo: Contexto, 2016.
ALMIRO, J. Materiais manipuláveis e tecnologia na aula de Matemática. Portugal: Escola Secundária de Tondela, 2004.
BERTONI, N. E. Educação e linguagem matemática: frações e números fracionários. Módulo VI: Educação e linguagem matemática IV – Brasília: Universidade de Brasília, 2009.
BIGODE, A. J. L. Matemática Hoje é Feita Assim. (6ª série) São Paulo: FTD. 2000.
BORIN, J. Jogos e resolução de problemas: uma estratégia para as aulas de Matemática. 6. ed. São Paulo: IME-USP, 1996.
COSTA, M. S. Ensino-aprendizagem-avaliação de proporcionalidade através da resolução de problemas: uma mudança no pensar sobre o ensino de Matemática. 2012. 292 f. Tese (Doutorado em Ensino de Ciências e Matemática) - Universidade Cruzeiro do Sul, São Paulo.
D´AMBRÓSIO, U. EtnoMatemática. 5 ed. São Paulo: Autêntica, 2013.
FIORENTINI, D.; MIORIM, M. A. Uma reflexão sobre o uso dos materiais concretos e jogos no ensino da Matemática. PUCRS - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande Sul, 2016, n. 7, p5-10. Disponível em: < http://www.pucrs.br/ciencias/viali/tic_literatura/jogos/Fiorentini_Miorin.pdf >. Acesso em: 23 nov. 2018.
GASPERI, W. N. H.; PACHECO, E. R. A História da Matemática como instrumento para a interdisciplinaridade na Educação Básica. Secretaria de Educação do estado do Paraná, Paraná, 17 out. 2007. Portal educacional do estado do Paraná, 3p. Disponível em: < http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/pde/arquivos/701-4.pdf>. Acesso em: 12 nov. 2016.
GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2017.
GRANDO, R. C. O jogo e a Matemática no contexto da sala de aula. 1.ed. São Paulo: Paulus, 2004.
KALEFF, A. M. M. R. Do fazer concreto ao desenho em geometria: ações e atividades desenvolvidas no laboratório de ensino de geometria da Universidade Federal Fluminense. In: LORENZATO, S. (ED) O Laboratório de Ensino de Matemática na formação de professores. São Paulo: Autores Associados, p. 113-134, 2006.
LARA, I. C. M. Jogando com a Matemática na educação infantil a anos iniciais. 1. ed. Catanduva, SP: Rêspel, 2011.
LORENZATO, S. (org.). O Laboratório de Ensino de Matemática na formação de professores. 1. ed. Campinas, SP: Autores Associados, p. 3-37, 2006. (Coleção Formação de Professores).
MARCONI, M. A.; LAKATOS, E. M.. Fundamentos de metodologia científica. 8. ed. São Paulo: Atlas, 2017.
MARIN, D. Professores universitários que usam a tecnologia de informação e comunicação no ensino de Matemática: quem são eles? Revemat: Revista Eletrônica de Educação Matematica, Rio Claro, SP, v. 07, n. 1, p.62-77, 2012. Disponível em: <https://periodicos.ufsc.br/index.php/revemat/article/view/1981-1322.2012v7n1p62/22378>. Acesso em: 23 de fev. 2019.
MIRANDOLA, L. C. N. O Uso de Jogos no Ensino de Frações. 2015, 121f. Dissertação (Mestrado em Matemática - PROFMAT) – Universidade Estadual Paulista, Campus de Presidente Prudente, Presidente Dutra.
PARCIANELLO, J.; KRUKOSKI, F. A. O jogo como recurso metodológico para o ensino de frações nos anos iniciais do ensino fundamental. Os desafios da escola pública Paranaense na Perspectiva do professor
PDE, Paraná, v.1, 2014. 43p. Disponível em: <http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/cadernospde/pdebusca/producoes_pde/2014/2014_unioeste_mat_artigo_juliane_parcianello.pdf>. Acesso em: 20 fev. 2019.
PÓLYA, G. (2003). Como resolver problemas (Tradução do original inglês de 1945). Lisboa: Gradiva.
REGO, T. C. Vygotsky: uma perspectiva histórico-cultural da educação. 10. ed. Petrópolis: Vozes, 2000. 79p.
RIZZO, G. Jogos inteligentes: a construção do raciocínio na escola natural. 3. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2001.
SILVA, R. M. S.; PEREIRA, M. A. S.; RODRIGUES, R. L. C. O Lúdico e a Matemática: Séries Iniciais. Editora Realize, João Pessoa, 2012. Disponível em: <http://editorarealize.com.br/revistas/epbem/trabalhos/Relato_153(1).pdf> Acesso em: 18 mar. 2018.
SILVA, K. C. N. R.; VICTER, E. F. O uso de materiais didáticos no processo de ensino-aprendizagem. In:
ENEM – Encontro Nacional de Educação Matemática, 12, 2016, São Paulo. Educação Matemática na Contemporaneidade: desafios e possibilidades. São Paulo: ENEM, 2016. Disponível em: < http://www.sbembrasil.org.br/enem2016/anais/pdf/7617_3455_ID.pdf>. Acesso em: 12 de fev. de 2019.
TRINTIN, T. B.; AMORIM, T. E. C. A Matemática e o lúdico: ensinando frações através de jogos. Remat: Revista eletrônica da Matemática, Camaquã, RS, v. 2, n. 1, p. 113-127, 2016. Disponível em: < https://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/REMAT/article/viewFile/1292/1111>. Acesso em: 10 abril 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2022 RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECIMA21, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECIMA21 apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.