TRAINING TEACHERS IN THE 21ST CENTURY: HISTORICAL AND THEORETICAL ASPECTS IN THE BRAZILIAN CONTEXT

Authors

  • Ueudison Alves Guimarães
  • Lúcia Angélica da Cruz Barreto
  • Isabel Cristina Quirino Santos

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v3i9.1938

Keywords:

Contemporary Pedagogical Concepts, Teacher Training, Information and Communication Technologies.

Abstract

Since the beginning of the pandemic, the World Health Organization (WHO) has established measures to contain the spread of COVID-19, a disease caused by the Coronavirus SARS-CoV-2. One of the measures adopted to contain the advance of the disease was the closure of school institutions, public and private, followed by guidelines and guidelines for schools to immediately adapt to the remote classroom format. Faced with this challenge, it became necessary to evaluate the entire context of teacher education today, addressing the historical and theoretical aspects within the Brazilian context, therefore, the present work aims to present contemporary pedagogical theories and conceptions for teacher education for the 21st century. This research is a descriptive and qualitative literature review.

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Author Biographies

Ueudison Alves Guimarães

Pedagogia – Universidade Luterana do Brasil – (ULBRA), Química – Faculdade Cidade João Pinheiro – (FCJP), Matemática – Centro Universitário Claretiano - (CLARETIANO), Geografia – Faculdade Mozarteum de São Paulo – (FAMOSP) e Física – Centro Universitário Faveni – (UNIFAVENI); Especialista em Gênero e Diversidade na Escola – (UFMT), Educação das Relações Étnico-Raciais no Contexto da Educação de Jovens e Adultos – (UFMT), Metodologia do Ensino em Química – (FIJ-RJ), Libras e Educação Inclusiva – (IFMT) e Docência para a Educação Profissional e Tecnológica – (IFES); Mestrando em Educação: Especialização em Formação de Professores – Universidad Europea del Atlántico - Espanha (UNEA), Mestrando em Tecnologias Emergentes em Educação (Must University) e Mestrando Nacional Profissional em Ensino de Física pela Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT).

Lúcia Angélica da Cruz Barreto

Graduação em Enfermagem - Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais - (PUC MG); Especialista em Enfermagem Obstétrica - (UFMG); Especialista em Saúde da Família – (UFMG); Especialista em Saúde Pública - (UNAERP); Mestranda em Educação: Especialização en Educación Superior: Las TIC en la educación – Universidad Internacional Iberoamericana – (UNIB) – Porto Rico.

Isabel Cristina Quirino Santos

Graduada  em Pedagogia, Licenciada em Educação Especial. Pós-graduação Lato Sensu em Orientação, Supervisão E Inspeção Escolar, pós graduada em Educação Especial E Inclusiva Com Ênfase Em Tecnologia Assistiva E Comunicação Alternativa e mestranda em Educação - Formação de Professores pela Universidad Europeia del Atlántico - Espanha.

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Published

29/09/2022

How to Cite

Alves Guimarães, U., Angélica da Cruz Barreto, L. ., & Cristina Quirino Santos, I. (2022). TRAINING TEACHERS IN THE 21ST CENTURY: HISTORICAL AND THEORETICAL ASPECTS IN THE BRAZILIAN CONTEXT. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 3(9), e391938. https://doi.org/10.47820/recima21.v3i9.1938