THE INFLUENCE OF THE TEACHER'S POSTURE ON THE CONSTRUCTION OF STUDENTS' SELF-ESTEEM IN THE CONTEXT OF THE POST-ASSESSMENT

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v3i11.2132

Keywords:

assessment of learning as an essential part of the teaching

Abstract

Considering the evaluation of learning as an essential part of the teaching process, the work presented here sought to provoke reflection on the importance of the evaluative act in a welcoming perspective, especially in the natural moment of tension caused in students by the post-evaluation context. To do so, relevant discussions about the teacher's posture in the construction of students' self-esteem in the post-evaluation scenario were outlined. In this perspective, it was elected as the general purpose of the study to analyze the influence of the teacher's attitude in the process of building students' self-esteem in the context of post-evaluation of school learning. Furthermore, this article is a descriptive study of mixed approach, whose instruments of data collection were observations and questionnaires, being the field of investigation a Municipal School located in the Rural Zone of the city of Teresina-PI, Brazil, and having as target audience, students and teachers of the Elementary School of that school. All theoretical discussion around the theme was built from scholars such as Piaget (2014), Freire (1999), Ranghetti (2002), Haydt (1988), Hoffman (2009), among others. Finally, the final considerations of the work did not intend to close, but to provoke new investigations and reflections on the theme, considering that every study that intends to reflect teachers about their pedagogical practices, can promote reflected changes, adding to exchanges, studies and continuous planning and collaborating with the improvement of the quality of the teaching-learning process.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Simone Oliveira Veras

Licenciatura em Pedagogia pela Universidade Federal do Piauí-UFPI. Especialização em. Gestão Educacional com Docência do Ensino Superior pela Universidade Vale do Acaraú-UVA. Mestranda em Educação pela Funiber-Uneatlântico. Diretora Pedagógica da PMT-PIAUÍ

Feliciano Barnabé Cassanga Ndala

Ensino de Filosofia pelo Instituto Superior de Ciências da Educação- ISCED-Lubango. Mestrando em Educação pela FUNIBER-UNEATLÂNTICO

Rogério Saraiva de Souza

Licenciatura em Artes Plásticas- Universidade Gaurulhos -SP. Licenciatura em Pedagogia- Universidade Nove de Julho- São Paulo-SP. Especialização em Arteterapia e Educação-Faculdade Associada Brasil. UNG-Universidade Gaurulhos -SP

References

AFONSO, Manuel. & AGOSTINHO, Simão. Avaliando Processo e Resultados em Contexto Escolar: Perspectivas Teóricas, Práticas e Desafios. Luanda: Editora Moderna, 2019.

ALFREDO, Francisco Caloia. Avaliação das Aprendizagens: Política, Concepções e Práticas na Formação de professores em Angola. Rio de Janeiro: Outras Letras, 2014.

AMADO, J. S. Interação pedagógica e indisciplina na aula. Porto: Asa, 2001. 480 p.

AMOR. In: DICIO, Dicionário Online de Português. Porto: 7Graus, 2020. Disponível em: <https://www.dicio.com.br/risco/>. Acesso em: 27/06/2022.

AQUINO, Júlio Groppa (org.). Alternativas teóricas e práticas. São Paulo: Sumus,1996.

CAMARGO, Fausto; DAROS, Thuinie. A Sala de Aula Inovadora: estratégias pedagógicas para fomentar o aprendizado ativo. 1. ed. Porto Alegre: Penso, 2018. 144 p.

CHALITA. Gabriel. Aprendendo com os aprendizes (livro eletrônico): a construção de vínculos entre professores e alunos. São Paulo- SP. Cortez Editora, 2015, 128 p. Disponível em: Aprendendo com os aprendizes: a construção de vínculos entre professores e ... - Gabriel Chalita - Google Livros. Acesso: 07 de mar. 2022.

CRESWELL, John W. Projeto de pesquisa: métodos qualitativo, quantitativo e misto / John W. Creswell; tradução Luciana de Oliveira da Rocha. - 2. ed. - Porto Alegre: Artmed,2007. 248 p.

ESTEBAN, Maria Teresa. O que sabe quem erra? 2. ed. Petrópolis, RJ. De Petrus et Alli, 2013. 200 p.

FERREIRA, Maria Gabriela Ramos. Neuropsicologia e aprendizagem. Curitiba: Intersaberes, 2014.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

GIL, Antônio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. - 6. ed. - São Paulo: Atlas, 2008. 200 p.

GONSALVES, Elisa Pereira. Conversas sobre iniciação à pesquisa. Campinas, SP: Editora Alínea, 2001. 80 p.

HAYDT, Regina Celia Cazaux. Avaliação do processo ensino-aprendizagem. São Paulo: Ática, 1988. 159 p.

HOFFMANN, Jussara Maria Lerch. Avaliação: mito e desafio: uma perspectiva construtivista. 34.ed. Porto Alegre: Mediação, 2009 (40 ed. atual. ortog.)104 p.

_______________________________ Avaliação e Educação Infantil: um olhar sensível e reflexivo sobre a criança. Porto Alegre: Mediação, 2012. 152p.

JARDIM, A. P. Relação entre Família e Escola: Proposta de Ação no Processo Ensino Aprendizagem. 2006.

f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) - Universidade do Oeste Paulista, Bandeirantes, 2006.

LAKATOS, Eva Maria.MARCONI, Marina de Andrade. Técnicas de pesquisa: planejamento e execução de pesquisas, amostragens e técnicas de pesquisas, elaboração, análise e interpretação de dados. 5. ed. - São Paulo: Atlas, 2002. 282 p.

LUCKESI, Cipriano Carlos Avaliação da aprendizagem escolar: estudos e proposições. - 9. ed. - São Paulo: Cortez, 2013. 182 p.

MENEZES, M. Azacont. Reflexões Sobre Educação. Luanda: Mayamba Editora, 2010.

MORAIS, Carlos Fernando de. Representações sociais de professores do ensino fundamental sobre afetividade na prática docente. 1ed. Rio de Janeiro: Gramma,2018.124p.

MORALES, Pedro. A relação professor-aluno: o que é, como se faz. 6 ed. São Paulo: Loyola, 2006. 167 p.

MORETTO, Vasco Pedro. Prova: um momento privilegiado de estudo – não um acerto de contas. 9ª ed. Rio de Janeiro: Lamparina, 2010. 186 p.

OLIVEIRA, Andreia Cristina do Carmo. et al. Relação escola, família e comunidade: Um estudo de caso. XV Encontro Latino Americano de Iniciação Científica e XI Encontro Latino Americano de Pós-Graduação – Universidade do Vale do Paraíba, 2011. Disponível em: em: http://www.inicepg.univap.br/home . Acesso: 30 mar. 2022.

PEREIRA, M. J. de A.; GONÇALVES, R. Afetividade: Caminho para a aprendizagem. Alcancead, [S. l.], v. 1, n. 1, 2010. DOI: 10.9789/2179-1430.2010.v1i1.%p. Disponível em: http://www.seer.unirio.br/alcance/article/view/669. Acesso em: 15 set. 2022.

PIAGET, Jean. Relações entre a afetividade e a inteligência no desenvolvimento mental da criança. Tradução de Doralice Cavenaghi e Cláudio Saltini. Rio de Janeiro: Wack Editora, 2014.356p.

RANGHETTI, Diva Spezia. Afetividade. In: FAZENDA, Ivani. Dicionário em Construção: Interdisciplinaridade. 2.ed. São Paulo: Cortez, 2002. p.87-89.

SABINO, Simone. O afeto na prática pedagógica e na formação docente: uma presença silenciosa. Sao Paulo: Paulinas, 2012.

SANTOS, Sandra Carvalho. O processo de ensino-aprendizagem e a relação professor-aluno: aplicação dos sete princípios para a boa prática na educação de ensino superior. São Paulo, 2001. Disponível em: https://www.sinprodf.org.br/wp-content/uploa ds/2012/01/tx_5_proc_ens_aprend.pdf. Acesso em: 1 jul 2022.

SOUSA, Ng. M. A Função Social da Escola e Suas Práticas Pedagógicas. Curitiba; Brasil: Fabiana Edições, 2016.

TAPIA, Jesus Alonso; FITA, Enrique Caturla. A motivação em sala de aula: o que é e como se faz. 7. ed. São Paulo: Loyola, 2006. 148p.

VERAS, Simone Oliveira; LIMA, Sérgio Ricardo de. OS INSTRUMENTOS UTILIZADOS PELOS PROFESSORES DE GEOGRAFIA NA AVALIAÇÃO DA APRENDIZAGEM DOS ALUNOS DO ENSINO FUNDAMENTAL II. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, [S. l.], v. 3, n. 11, p. e3112089, 2022. DOI: 10.47820/recima21.v3i11.2089. Disponível em: https://recima21.com.br/index.php/recima21/article/view/2089. Acesso em: 2 nov. 2022.

Published

09/11/2022

How to Cite

Veras, S. O. ., Cassanga Ndala, F. B. ., & Souza, R. S. de . (2022). THE INFLUENCE OF THE TEACHER’S POSTURE ON THE CONSTRUCTION OF STUDENTS’ SELF-ESTEEM IN THE CONTEXT OF THE POST-ASSESSMENT. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 3(11), e3112132. https://doi.org/10.47820/recima21.v3i11.2132