IMPLEMENTATION AND DEVELOPMENT OF EXPERIMENTAL CLASSES BY UNDERGRADUATE STUDENTS IN CHEMISTRY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v3i12.2218

Keywords:

Development of experimental classes

Abstract

The present article highlights the possible impacts around the implementation and development of experimental classes by undergraduate students in Chemistry. Based on this positioning, the general objective is to investigate the positive points of the Experimental Chemical Extension Project for Primary Education Students, in the professional teacher training of students who study chemistry. And the specific objectives permeate providing a concrete and actionable proposal that can replicate proposals to transform the career curriculum or public-private partnership or expand career strategies. It is based on the hypothesis that the themes regarding the characteristics of the Federal Institute are viable, with an analysis of the National Guidelines and practices in undergraduate studies, highlighting the practical laboratory classes such as research and extension that arouse the curiosity and commitment of students in practice in the classroom and also the training of teachers. The research methodology is mixed, using a closed questionnaire, interview and analysis. The main results showed that the project stimulated the exchange of knowledge due to a diverse set of strategies among the students. Therefore, it is indicated that the study directed to the Experimental Chemical Extension Project can broaden the view on certain factors that spontaneously conceal the progress of teaching in the discipline of Chemistry, or in other areas.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Joseila Aparecida Bergamo

Instituto Federal do Mato Grosso do Sul - IFMS

Keila Cristina de Paiva Silva

Fundação Universitária Iberoamericana  - FUNIBER

Roger Viana de Queiroz

Fundação Universitária Iberoamericana  - FUNIBER

Juciani Aparecida de Paulo Santos

Fundação Universitária Iberoamericana  - FUNIBER

References

Aguiar, W. M. J. (2001). A pesquisa em psicologia sócio-histórica: contribuições para o debate metodológico. Psicologia sócio-histórica: uma perspectiva crítica em psicologia, 3, 129-140.

Ahtineva, Aija (2005). Textbook analysis in the service of chemistry teaching. Universitas Scientiarum, 10(1es),25-33.[fecha de Consulta 3 de Marzo de 2022]. ISSN: 0122-7483. Disponível em: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=49909704.

Alves, F. (2015). Gamification: Como criar experiências de aprendizagem engajadoras. DVS editora.

Araujo, C. L. Z. R. (2022). Diretrizes para projetos de arquitetura modular sob a perspectiva da Economia Circular.

Brasil (2001). Pcn+ ensino médio: orientações educacionais complementares aos parâmetros curriculares nacionais. Ciências da natureza, matemática e suas tecnologias. Brasília: MEC, SEMTEC

Costa, L. S. O. Echeverría, A. R., & Ribeiro, F. L. (2017). O processo de tomada de consciência e a formação de conceitos da educação ambiental na formação inicial de professores de ciências/química. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, 803-834.

Gadotti, M. (2000). Perspectivas atuais da educação. São Paulo em perspectiva, 14, 03-11.

Guimarães, C. C. (2009). Experimentação no ensino de química: caminhos e descaminhos rumo à aprendizagem significativa. Química nova na escola, 31(3), 198-202. http://qnesc.sbq.org.br/online/qnesc31_3/08-RSA-4107.pdf.

Luca, A. G., Santos, S. A., Pino, J. C., & Pizzato, M. C. (2018). Experimentação contextualizada e interdisciplinar: uma proposta para o ensino de ciências. Revista Insignare Scientia-RIS, 1(2). https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/7820/5644.

Martins, M. R. (2013). Considerações sobre análise de confiabilidade e risco. São Paulo: Escola Politécnica da Universidade de São Paulo.

Martins, A. S. (2017). As humanidades e a formação em relações públicas: trajetórias, conexões e perspectivas.

Poletti, ME, Gonçalves, OD, & Mazzaro, I. (2001). Dispersão de raios X de tecidos mamários humanos e materiais equivalentes à mama. Física em Medicina e Biologia , 47 (1), 47.

Polônio, M. L. T., & Peres, F. (2009). Consumo de aditivos alimentares e efeitos à saúde: desafios para a saúde pública brasileira. Cadernos de saúde pública, 25, 1653-1666. https://www.scielosp.org/article/ssm/content/raw/?resource_ssm_path=/media/assets/csp/v25n8/02.pdf.

Sousa, G.S.D. (2022). Tratado descritivo do Brasil em 1587.

Published

30/11/2022

How to Cite

Bergamo, J. A., Cristina de Paiva Silva , K. ., Viana de Queiroz, R. ., & Aparecida de Paulo Santos, J. . (2022). IMPLEMENTATION AND DEVELOPMENT OF EXPERIMENTAL CLASSES BY UNDERGRADUATE STUDENTS IN CHEMISTRY. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 3(12), e3122218. https://doi.org/10.47820/recima21.v3i12.2218