VALIDATION OF AN EDUCATIONAL BOOKLET FOR CO-PARTICIPATION OF PARENTS IN THE PROMOTION OF BREASTFEEDING

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v3i11.2277

Keywords:

Breastfeeding; Father; Health promotion; Educational technology

Abstract

Breastfeeding is a fundamental strategy for the promotion of maternal and child health, with paternal support being an important factor for its success. The study aims to develop a booklet-type educational technology aimed at promoting breastfeeding involving the co-participation of parents. This is a methodological study developed in order to validate the content, appearance and suitability of the material by expert judges, as well as its organization, writing style, appearance and motivation with the target audience. Data collection took place through the application of questionnaires, and after a literature review, textual elaboration, illustration and diagramming, the booklet entitled “Pai: Amigo do Bosom” had its initial version submitted to the evaluation of 24 content judges and 7 professionals from the area of ​​design and marketing, in addition to validation by the target audience. Data analysis took place through the IVC and readability test. The global CVI according to the judges' evaluation was 0.92 in content and 0.97 in appearance. The educational material was considered by the target audience to be very relevant, with a CVI of 0.98. After adapting the material, the readability test revealed an index of 60, classifying it as easy to read. The technology was considered to have internal validity in content and appearance. It is believed that this study will contribute to the inclusion of the father in the strengthening of practices aimed at promoting breastfeeding, serving as a reference for the construction of new technologies.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Camila de Oliveira Prata Pessoa

Medical Student at Centro Universita´rio de Patos, Master in Family Health from the State University of Ceará, graduated in Nursing from the State University of Ceará.

Charles Bernardino Pontes

Graduated in Medicine from the State University of Ceará, specialist in Family Health from the Federal University of Ceará.

Clarissa de Oliveira Prata

Graduated in Medicine from the Federal University of Campina Grande, specialist in Family Health from the Federal University of Ceará.

Gustavo Santos de Araújo

Graduated in Medicine from the State University of Ceará.

Glaucia Posso Lima

PhD in Collective Health from Universidade Estadula do Ceará, graduated in Nutrition from Universidade Estadual do Ceará.

References

BORGES, J. W. P. et al. Validação de conteúdo das dimensões constitutivas da não adesão ao tratamento da hipertensão arterial. Rev. esc. Enferm, v. 47, n. 5, p. 1076-1082, 2013.

BRASIL. Ministério da Saúde. Secretaria de Atenção à Saúde. Departamento de Atenção Básica. Dez passos para uma alimentação saudável: guia alimentar para crianças menores de dois anos: um guia para o profissional da saúde na atenção básica. 2 ed. - Brasília (DF), 2015.

BRASIL. Ministério da Saúde. Secretaria de Atenção à Saúde. Departamento de Atenção Básica. Departamento de Ações Programáticas e Estratégicas Aleitamento materno, distribuição de fórmulas infantis em estabelecimentos de saúde e a legislação. Brasília (DF), 2012.

BRASIL. Ministério da Saúde. Secretaria de Atenção à Saúde. Departamento de Atenção Básica. Saúde da criança: nutrição infantil: aleitamento materno e alimentação complementar. Brasília (DF), 2009.

COCCO, R. R.; SARNI, R. O. S.; SILVA, L.; ROSÁRIO FILHO, N. A.; SOLÉ, D. Perspectivas futuras no tratamento da alergia alimentar. Rev. bras. alerg. imunopatol., v. 30, n. 1, 2007.

COLUCI, M. Z. O.; ALEXANDRE, N. M. C.; MILANI, D. Construção de instrumentos de medida na área da saúde. Ciênc. saúde coletiva, v. 20, n. 3, p. 925-936, 2015.

COSTA, P. B.; CHAGAS, A. C. M. A.; JOVENTINO, E. S.; DODT, R. C. M.; ORIA, M. O. B.; XIMENES, L. B. Construção e validação de manual educativo para a promoção do aleitamento materno. Rev Rene, v. 14, n. 6, 2013.

ECHER, I. C. Elaboração de manuais de orientação para o cuidado em saúde. Rev. Latino-Am Enfermagem, v. 13, n. 5, p. 754-757, 2005.

LEAL, L. B. Construção e validação de uma tecnologia educativa para a prevenção do pé diabético. 2018. 109f. Dissertação (Mestrado). Universidade Estadual do Ceará, Centro de Ciências da Saúde, Fortaleza, 2018.

LIMA, L. S. D. Análise da legibilidade do CPC e do IFRS. 2017. 31 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Bacharelado em Ciências Contábeis) - Universidade de Brasília, Brasília, 2017.

LÓPEZ, M. L. Uso de simulação filmada para avaliar o relacionamento interpessoal enfermeiro-paciente no cuidado ao adulto hospitalizado. 2004. Doutorado (Tese). Universidade de São Paulo, Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto, Ribeirão Preto, 2004.

MORRÍS, G. J. Breastfeeding, parity, and reduction of breast cancer risk. Breast J., v. 15, n. 5, p. 562-563, 2009.

OLIVEIRA, M. S. Autocuidado da mulher na reabilitação da mastectomia: estudo de validação de aparência e conteúdo de uma tecnologia educativa. 2015. Dissertação (Mestrado) - Universidade Federal do Ceará, Faculdade de Farmácia, Odontologia e Enfermagem, Fortaleza, 2006.

POLIT, D.F; BECK, C.T. Fundamentos de Pesquisa em Enfermagem: avaliação de evidências para as práticas de enfermagem. 9. ed. Porto Alegre: Artmed, 2019.

REA, M. F. Os benefícios da amamentação para a saúde da mulher. Jornal de Pediatria, Rio de Janeiro, v. 80, n. 5, p. 142-146, 2004.

SALMOND, S. W. Otthopedic nursing research priorities: Delphi study. Ortop Nurs., v. 13, n. 2, p. 31-45, 1994.

SANTOS, F. S., SANTOS, F. C.; SANTOS, L. H.; LEITE, A. M.; MELLO, D. F. Aleitamento materno e proteção contra diarreia: revisão integrativa da literatura. Einstein, v. 13, n. 3, p. 435-40, 2015.

SILVA, A. C.; FREITAS, L. M. C.; MAIA, J. A. F.; GRANJA, M. M. F.; DODT, R. C. M.; CHAVES, E. M. C. Tecnologias em aleitamento materno: revisão integrativa. Rev Bras Promoç Saúde, v. 29, n. 3, p. 439-446, 2016.

SILVA, B. T., SANTIAGO, L. B., LAMONIER, J. A. Apoio paterno ao aleitamento materno: uma revisão integrativa. Rev Paul Pediatr, v. 30, n. 1, p. 122-30, 2012.

SILVA, C. A. T.; FERNANDES, J. L. t. Legibilidade dos fatos relevantes do Brasil. RAC-Eletrônica, v. 3, n. 1, p. 142-158, 2009.

SOUZA, A. C. Construção e validação de tecnologia educacional como subsídio à ação do enfermeiro na promoção da qualidade de vida e adesão ao tratamento de pessoas com hipertensão. 2015. 178f. Tese (Doutorado) – Universidade Estadual do Ceará, Centro de Ciências da Saúde, Fortaleza, 2015.

TEIXEIRA, E.; MOTA, V. M. S. S. (Org.). Educação em saúde: tecnologias educacionais em foco. Série Educação em Saúde. São Caetano do Sul (SP): Difusão Editora, v. 2, 2011.

TELES, L. M. R. et al. Development and validating in educations booklet for childbirth companions. Revista da Escola de Enfermagem, v. 48, n. 6, p. 977-984, 2014.

TOMA, T. S.; REA, M. F. Benefícios da amamentação para a saúde da mulher e da criança: um ensaio sobre as evidências. Cad. Saúde Pública, v. 24, sup. 2, p.235-246, 2008.

Published

24/11/2022

How to Cite

de Oliveira Prata Pessoa, C., Bernardino Pontes, C. ., de Oliveira Prata, C., Santos de Araújo, G., & Posso Lima, G. (2022). VALIDATION OF AN EDUCATIONAL BOOKLET FOR CO-PARTICIPATION OF PARENTS IN THE PROMOTION OF BREASTFEEDING. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 3(11), e3112277. https://doi.org/10.47820/recima21.v3i11.2277