PEDAGOGICAL ASSISTANCE IN HOSPITAL CLASSES FOR CHILDREN DURING PROLONGED HOSPITALIZATION: SCOPE REVIEW PROTOCOL

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v3i12.2298

Keywords:

Child, Chronic disease, Teaching hospital, Hospitalization

Abstract

Objective: to map the available evidence about pedagogical assistance in hospital classes for children during prolonged hospitalizations. Method: scoping review protocol, based on guidelines from the Joanna Briggs Institute manual and checklist Preferred Reporting Items for Systematic Reviews and Meta-Analyses extension for Scoping Reviews (Prisma-Scr). The search strategy was built on the basis of the PCC mnemonic (Population, Context and Scenario), culminating in the guiding question: How does pedagogical assistance happen in hospital classes for children during prolonged hospitalizations? The sample will include studies published in any language, available in the SciELO, LILACS and PubMed databases, as well as in gray literature, retrieved from the portals of Planalto and Federal Senate, Ministry of Education, Catalog of Theses and Dissertations and Google Scholar. The selection of studies will be carried out by two researchers independently. For data extraction, an instrument will be created, with information regarding the title of the article, authors, year of publication, type of study, among others. The results will be presented in tables and described through narrative synthesis. It is expected, at the end of the research, to obtain a better understanding about the pedagogical practices used in hospital classes for the schooling of hospitalized children.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Nara Albuquerque de Carvalho

Pedagoga e graduanda em psicologia. Especialista em psicomotricidade. Discente do Mestrado de Saúde da Criança e do Adolescente. Universidade Estadual do Ceará, Fortaleza, Ceará, Brasil.

Samuel Miranda Mattos

Profissional de Educação Física. Mestre e Doutor em Saúde Coletiva. Universidade Estadual do Ceará, Fortaleza, Ceará, Brasil.

Ana Valeska Siebra e Silva

Enfermeira. Doutora em Saúde Pública. Docente do Mestrado de Saúde da Criança e do Adolescente. Universidade Estadual do Ceará, Fortaleza, Ceará, Brasil.

References

Ferreira, MKM, Gomes ILV, Figueiredo SV, Queiroz MVO, Pennafort VPDS. Criança e adolescente cronicamente adoecidos e a escolarização durante a internação hospitalar. Trabalho, Educação e Saúde. 2015; 13(3):639-55. https://doi.org/10.1590/1981-7746-sol00001.

Brasil. Ministério da Saúde. Portaria Nº 483, de 1º de Abril de 2014. Redefine a Rede de Atenção à Saúde das Pessoas com Doenças Crônicas no âmbito do Sistema Único de Saúde (SUS) e estabelece diretrizes para a organização das suas linhas de cuidado. Ministério da Saúde; 2014.

Zombini EV, Bogus CM, Pereira IMTB, Pelicioni MCF. Classe hospitalar: a articulação da saúde e educação como expressão da política de humanização do SUS. Trabalho, Educação e Saúde. 2012; 10: 71-86. https://doi.org/10.1590/S1981-77462012000100005.

Brasil. Senado Federal. Constituição da República Federativa do Brasil. Diário Oficial da União; 1988.

Brasil. Classe hospitalar e atendimento pedagógico domiciliar: estratégias e orientações. MEC/SEESP, 2002.

Brasil. Lei Nº 13.716, de 24 de setembro de 2018. Altera a Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996 (Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional), para assegurar atendimento educacional ao aluno da educação básica internado para tratamento de saúde em regime hospitalar ou domiciliar por tempo prolongado. Diário Oficial da União; 2018.

Fonseca ES. Classe hospitalar e atendimento escolar domiciliar: direito de crianças e adolescentes doentes. Revista Educação e Políticas em Debate. 2015 [citado 2022 nov 8]; 4(1). Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/31308.

Fernandes EM, Freitas PV, Issa RM, Oliveira VS. Classe Hospitalar: saberes e fazeres da prática pedagógica. Appris; 2020.

Santos RBG, Conceição CC, Cavalcante TCF. A importância da classe hospitalar Semear do Recife no processo de continuidade da escolarização dos estudantes/pacientes com câncer. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos. 2019; 100(256):633-50. https://doi.org/10.24109/2176-6681.rbep.100i256.4068

Peters MDJ, Godfrey C, Mclnerney P, Soares C, Khalil H, Parrker D. Joanna Briggs Institute Reviewer's Manual. In: Aromataris E, Munn Z. Joanna Briggs Institute Reviewer's Manual. Joanna Briggs Institute; 2017 [citado 2022 nov 08]. Disponível em: https://reviewersmanual.joannabriggs.org/.

Tricco AC, Lilie E, Zarin W, O’brien KK, Colquon H, Lavac D, et al. PRISMA Extension for Scoping Reviews (PRISMA-ScR): Checklist and Explanation. Ann Intern Med. 2018; 169:467-473. DOI: 10.736/M18-0850.

Aromataris E, Munn Z. JBI manual for evidence synthesis. Adelaide: The Joanna Briggs Institute; 2020. DOI: http://dx.doi.org/10.46658/JBIMES-20-01.

Papalia DE, Feldman RD. Desenvolvimento Humano. 12 ed. AMGH Editora; 2013.

Araújo WCO. Recuperação da informação em saúde: construção, modelos e estratégias, Convergências em Ciência da Informação. 2020; 3(2):100-34. DOI: https://doi.org/1033467/conci.v3i2.13447

Ouzzani M, Hammady H, Fedorowicz Z, Elmagarmid A. Rayyan: a web and mobile app for systematic reviews. Syst Rev. 2021 [acessado 2022 set 7]; 5(1):210-20. DOI: https://doi.org/10.1186/s13643-016-0384-4.26.

Published

02/12/2022

How to Cite

Albuquerque de Carvalho, N., Mattos, . S. M., & Silva, A. V. S. e. (2022). PEDAGOGICAL ASSISTANCE IN HOSPITAL CLASSES FOR CHILDREN DURING PROLONGED HOSPITALIZATION: SCOPE REVIEW PROTOCOL. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 3(12), e3122298. https://doi.org/10.47820/recima21.v3i12.2298