LEVELS OF ANXIETY AND DEPRESSION: THE TEACHING PRACTICE AND MENTAL ILLNESS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v4i2.2744

Keywords:

Anxiety. Depression. Faculty.

Abstract

Anxiety and depression are the most well-known mental disorders that affect the population worldwide as a whole, and these diseases, which have been generating one of the highest rates of disability, in addition to signs and symptoms such as fear and suffering in advance, tanties, changes in breathing, tremors; while depression is marked by feelings of anguish, dread, change in appetite and sleep, and loss of interest. This research aimed to promote the investigation of the factors that trigger the development of psychic illness in university professors. This is a cross-sectional, descriptive, quantitative observational study, which had as the instruments used a questionnaire of sociodemographic data and the Depression, Anxiety and Stress Scale - Short Form (DASS-21) test, the population consisted of professors from a private university in northeastern Brazil. The results showed that the rate of anxiety and depression in an age group between 26 and 36 years or 37 to 50 years were lower than in the literature, thus representing that the incidence of these diseases is being earlier; another issue is that the teachers who had higher income were the same ones who presented anxiety and depression to some degree. It is concluded that the risk of mental illness in teachers is very found and recurrent, due to the stressors present in their workplace; being, therefore, something that should be noticed by educational institutions.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Mirella Maria Moreira Silva Monteiro

Graduada em Enfermagem da Universidade Ceuma –UNICEUMA, Brasil.

Aldenir Silva Martins

Graduado em Enfermagem da Universidade Ceuma –UNICEUMA, Brasil.

Radijames de Jesus Silva Ribeiro

Graduada em Enfermagem da Universidade Ceuma –UNICEUMA, Brasil.

Nailde Melo Santos

Docente do Curso de Enfermagem da Universidade Ceuma-UNICEUMA-Brasil.

Caroline Valichelli Matos Martinelli

Docente do Curso de Enfermagem da Universidade Ceuma-UNICEUMA-Brasil.

Fernanda Italiano Alves Benício Sousa

Docente do Curso de Enfermagem da Universidade Ceuma-UNICEUMA-Brasil.

Elaine Cristina Silva Miranda Fernandes

Docente do Curso de Enfermagem da Universidade Ceuma-UNICEUMA-Brasil.

Ana Patrícia Fonseca Coelho Galvão

Orientadora e Docente do Curso de Enfermagem da Universidade Ceuma-UNICEUMA-Brasil.

References

Foerschner AM. A história da doença mental: de brocas de crânio a pílulas da felicidade. Inquiries Journal. 2010, 2(9):2-4. Disponível em: <http://www.inquiriesjournal.com/articles/1673/2/the-history-of-mental-illness-from-skull-drills-to-happy-pills>. Acesso em 13 de outubro de 2022.

Canguilhem G. O normal e o patológico. 6. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2009. Disponível em: <https://app.uff.br/slab/uploads/GeorgesCanguilhem-ONormaleoPatologico.pdf>. Acesso em 15 de outubro de 2022.

Rua JO, Santos MAR. Depressão e ansiedade: um olhar psicológico. Centro Universitário de Mineiros – Unifimes. 2017. Disponível em: <https://publicacoes.unifimes.edu.br/index.php/coloquio/article/view/328>. Acesso em 12 de outubro de 2022.

Galvão APFC, Duailibe IML, Aragão FBA, Santos NM, Carvalho ERO, Uchida RR. Ansiedade: Fatores predisponentes em estudantes universitários para o adoecimento mental / Ansiedade: Fatores predisponentes em estudantes universitários para doença mental. Revista Brasileira de Desenvolvimento. 2021;7(5):50387-400. Doi: https://doi.org/10.34117/bjdv7n5-439.

Sousa LPC, Vedana KGG, Miasso AI. Compliance with medication treatment by people with anxiety disorder. Cogitare Enfermagem. 2016;21(1):1-11. Disponível em: <https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/43510/27516>. Acesso em 11 de outubro de 2022.

Da Costa CO, Branco JC, Vieira IS, Souza LDM, Da Silva RA. Prevalência de ansiedade e fatores associados em adultos. Jornal Brasileiro De Psiquiatria. 2019;68(2):92-100.

Etapechusk J, Fernandes LRS. Depressão sob o olhar gestáltico. Psicologia.pt. 2017. Disponível em: <https://www.psicologia.pt/artigos/ver_artigo.php?depressao-sob-o-olhar-gestaltico&codigo=A1171>. Acesso em 10 de novembro de 2022.

Leão AM, Gomes IP, Ferreira MJM, Cavalcanti LPG. Prevalência e fatores associados à depressão e ansiedade entre estudantes universitários da área da saúde de um grande centro urbano do Nordeste do Brasil. Revista Brasileira de Educação Médica. 2018;42(4):55-65. Doi: https://doi.org/10.1590/1981-52712015v42n4RB20180092

Gavin RS. Depressão, estresse e ansiedade: um enfoque sobre a saúde mental do trabalhador. 2013. 109 f. Dissertação (Mestrado) - Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto, Ribeirão Preto, 2013. doi:10.11606/D.22.2013.tde-14012014-163411.

Brun LG, Monteiro JK. Preditores de depressão em docentes do ensino privado: a study in the private sector. Aletheia. 2020;53(2):63-76. Doi: https://dx.doi.org/10.29327/226091.53.2-5

Ferreira-Costa RQ, Pedro-Silva N. Ansiedade e depressão: o mundo da prática docente e o adoecimento psíquico. Estudos de Psicologia (Natal). 2018;23(4):357-68. Doi: https://dx.doi.org/10.22491/1678-4669.20180034.

Teodoro EF, Simões A, Gonçalves GA. DSM-5 e as alterações dos transtornos de humor: uma análise crítica à luz da teoria psicanalítica. Mental. 2021;13(23):52-78. Disponível em: <http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1679-44272021000100005&lng=pt&tlng=pt>. Acesso em 10 de novembro de 2022.

Lelis KCG, Brito RVNE, Pinho S, Pinho L. Sintomas de depressão, ansiedade e uso de medicamentos em universitários. Revista Portuguesa de Enfermagem de Saúde Mental. 2020;(23):9-14. Doi: https://doi.org/10.19131/rpesm.0267

Diehl L, Marin AH. (2016). Adoecimento mental em professores brasileiros: revisão sistemática da literatura. Estudos Interdisciplinares em Psicologia. 2016;7(2):64-85. Disponível em: <http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2236-64072016000200005&lng=pt&tlng=pt>. Acesso em 19 de novembro de 2022.

Organização Mundial da Saúde. Pandemia de COVID-19 desencadeia aumento de 25% na prevalência de ansiedade e depressão em todo o mundo. 2022. Disponível em: <https://www.paho.org/pt/noticias/2-3-2022-pandemia-covid-19-desencadeia-aumento-25-na-prevalencia-ansiedade-e-depressao-em#:~:text=2%20de%20mar%C3%A7o%20de%202022,Mundial%20da%20Sa%C3%BAde%20(OMS)>. Acesso em 12 de novembro de 2022.

Almeida Filho N, Lessa I, Magalhães L, Araújo MJ, Aquino E, James SA, Kawachid I. Social inequality and depressive disorders in Bahia, Brazil: interactions of gender, ethnicity and social class. Ciências Sociais e Medicina. 2004;59(7):1339-53. https://doi.org/10.1016/j.socscimed.2003.11.037

Almeida JMD. Prevalência de sintomas de ansiedade e depressão em docentes do curso de Medicina da Universidade Federal da Bahia. 2013. 39f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) – Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2013. Disponível em: <https://repositorio.ufba.br/handle/ri/13955>. Acesso em 12 de novembro de 2022.

Ferreira ACM, Brasil VV, Zatta LT, Moraes KL, Soares LR, Santos LF. Satisfação no trabalho de docentes de ensino superior na área da saúde. Saúde & Ciência em Ação. 2016;2(1):1-17.

World Health Organization. Mental health: new understanding, new hope. Geneva: The world health report; 2001. Disponível em: <https://www.scielosp.org/article/rsp/2018.v52/17/pt/>. Acesso em 12 de novembro de 2022.

Mello, M.F., Mello A.A.F., & Kohn, R. (2008). Epidemiologia da saúde mental no Brasil. Cadernos de Saúde Pública [online]. Porto Alegre: Artmed, 24, (8), 1955-1956. https://doi.org/10.1590/S0102-311X2008000800024.

Cunha RVD, Bastos GAN, Duca GFD. Prevalência de depressão e fatores associados em comunidade de baixa renda de Porto Alegre, Rio Grande do Sul. Revista Brasileira de Epidemiologia. 2012;15(2):346-54. Doi: https://doi.org/10.1590/S1415-790X2012000200012.

Published

20/02/2023

How to Cite

Moreira Silva Monteiro, M. M., Silva Martins, A. ., de Jesus Silva Ribeiro, R. ., Melo Santos, N., Valichelli Matos Martinelli, C. ., Italiano Alves Benício Sousa , F., … Fonseca Coelho Galvão, A. P. (2023). LEVELS OF ANXIETY AND DEPRESSION: THE TEACHING PRACTICE AND MENTAL ILLNESS. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 4(2), e422744. https://doi.org/10.47820/recima21.v4i2.2744