SUPERVISED INTERNSHIP IN COMPUTING I: THE USE OF COMPUTING RESOURCES AS A PEDAGOGICAL STRATEGY IN ELEMENTARY EDUCATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v4i4.2987

Keywords:

Supervised internship. Elementary School. Tecnologias educacionais

Abstract

This work discusses the experiences lived at a crucial moment for a Bachelor's Degree academic, the Supervised Internship. The practical activities in loco were carried out on the occasion of the application of the discipline Supervised Internship in Computing I, of the Degree Course in Computing, in the Higher Education Center of Coari (NESCOA), of the University of Amazonas (UEA). The work is based on reports of experiences, demonstrating the results obtained during the practical activities in the discipline Supervised Internship in Computing I (Elementary School I and Elementary School II). The research is of a qualitative descriptive nature, in which the experiences lived in two educational institutions in the aforementioned municipality are described. Data collection was done through notes in the field notebook. In this context, the academic develops the mediation between the pedagogical theories and the educational practice with a view to the elaboration of the Pedagogical Action Plan in Elementary School I and II, considering the area of computing as centrality, practicing the Internship with Research and the pedagogical practice of the teacher as an object of study and investigation in the degree in computing. The methodology developed had as reference the specificity of the methods of investigation of the human sciences, because the work establishes a process in which the stimuli and requirements necessary for the trainee, according to his capacities, at the end of the supervised internship, to produce research consistent with the problems found in the school environment.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Emanuele Nogueira de Souza

Acadêmica do Curso de Licenciatura em Computação na Universidade do Estado do Amazonas -UEA, no Núcleo de Ensino Superior de Coari-AM – NESCOA/UEA.

Luiz Sergio de Oliveira Barbosa

Mestre em Tecnologias Emergentes em Educação pela MUST University, Flórida, USA. Professor na Universidade do Estado do Amazonas (UEA).

Rogério Brito de Oliveira

Pós-Graduado em Supervisão Escolar pela Faculdade de Educação da Serra – FASE. Pedagogo da Secretaria de Estado da Educação e Desporto – SEDUC, Amazonas.

References

BARBOSA, L. S. O. 2022. Os Benefícios e a Eficácia do Uso da Plataforma Visual Class Net no Ensino Híbrido para Acesso Offline. São Paulo: Editora Dialética.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018. Disponível em: < http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf >. Acesso: 10 mar. 2023.

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Brasília, 2015. Disponível em:

<http://portal.mec.gov.br/docman/agosto-2017-pdf/70431-res-cne-cp-002-03072015-pdf/file>. Acesso: 09 mar. 2023.

BRASIL. Presidência da República. Lei nº 11.788, de 25 de setembro de 2008. Brasília, 2008. Disponível em:< https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2008/lei/l11788.htm.>. Acesso: 09 mar. 2023.

BRASIL. Presidência da República. (1996). Artigo 32 da Lei nº 9.394 de 20 de dezembro de 1996. Brasília. Disponível em:< https://www.jusbrasil.com.br/topicos/11691412/artigo-32-da-lei-n-9394-de-20-de-dezembro-de-1996.>. Acesso: 09 mar. 2023.

CARDOSO, R. G.S.; PEREIRA, S. T.; CRUZ, J. H. M.; ALMEIDA, W. R. M. Uso da realidade aumentada em au-xílio à educação. Computer on the Beach. São Luiz. MA. p.330-339. 2014. Disponível em: < https://www.semanticscholar.org/paper/Uso-da-realidade-aumentada-em-aux%C3%ADlio-%C3%A0-Educa%C3%A7%C3%A3o-Cardoso-Pereira/78244607ad894528413696e57479fca67e561a2b >. Acesso em: 09 mar. 2023.

CASTRO, A. T. K. A; SALVA, S. (2012). Estágio como Espaço de Aprendizagem Profissional da Docência no Curso de Pedagogia. Seminário de Pesquisa em Educação da Região Sul – IX ANPED SUL. Disponível em: https://docplayer.com.br/1385566-Estagio-como-espaco-de-aprendizagem-profissional-da-docencia-no-curso-de-pedagogia.html >. Acesso: 10. Mar. 2023.

GHEDIN, E.; OLIVEIRA, E. S. de; ALMEIDA, W. A. de A. (2015). Estágio com pesquisa. São Paulo: Cortez Editora.

LIMA, M. S. L., & PIMENTA, S. G. (2004). Estágio e docência. São Paulo. Cortez Editora.

MORAN, José Manuel. (2007). A educação que desejamos novos desafios e como chegar lá. Campinas: Papirus

OLIVEIRA, Claúdio. (2015.). Tic’s na educação: A utilização das tecnologias da informação e comunicação na aprendizagem do aluno. Pedagogia em Ação, v. 7, n. 1. Disponível em: < http://periodicos.pucminas.br/index.php/pedagogiacao/article/view/11019> . Acesso em: 10 mar. 2023.

SILVA, H. I., & GASPAR, M. (2018). Estágio supervisionado: a relação teoria e prática reflexiva na formação de professores do curso de Licenciatura em Pedagogia. Revista Brasileira De Estudos Pedagógicos, 99(Rev. Bras. Estud. Pedagog., 2018 99(251). Disponível em: < https://www.scielo.br/j/rbeped/a/hX97HhvkMZnDnkxLyJtVXzr/abstract/?lang=pt>. Acesso: 10 mar. 2023.

UNIVERSIDADE DO ESTADO DO AMAZONAS/UEA. (2015). Projeto Pedagógico do Curso de Licenciatura em Computação – CESIT/UEA. APÊNDICE “A”. Art. 1º - CAPÍTULO I - DAS DISPOSIÇÕES PRELIMINARES. Art. 5º - CAPÍTULO III - DOS OBJETIVOS.

UNIVERSIDADE DO ESTADO DO AMAZONAS/UEA. (2015). Conselho Universitário. Resolução nº 53/2015 – CONSUNIV/UEA. Disponível em: https://prograd.uea.edu.br/wp-content/uploads/sites/4/2019/02/Res.-053_2015_Resolu%C3%A7%C3%A3o-de-Est%C3%A1gio-da-UEA-1.pdf >. Acesso: 08 mar. 2023.

Published

12/04/2023

How to Cite

Nogueira de Souza, E., de Oliveira Barbosa, L. S., & Brito de Oliveira , R. (2023). SUPERVISED INTERNSHIP IN COMPUTING I: THE USE OF COMPUTING RESOURCES AS A PEDAGOGICAL STRATEGY IN ELEMENTARY EDUCATION. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 4(4), e442987. https://doi.org/10.47820/recima21.v4i4.2987