DIGITAL INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES: CONTRIBUTIONS TO MAKER SPACES, FOCUSED ON A WORK WITH ACTIVE METHODOLOGIES

Authors

  • Ueudison Alves Guimarães
  • Silvania Maria Roque
  • Lenir Santos de Freitas
  • Andrea Godke
  • Anelli de Sena Araujo Leandro

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v4i4.3041

Keywords:

studies, it is understood that in school units students need to show themselves

Abstract

Through studies, it is understood that in school units students need to be protagonists of their own learning, taking advantage of digital tools, with the purpose of having a rich learning environment, suitable both to stimulate curiosity and to agency reflective moments about the world in which they live. Thus, it is understood that the purpose is to provide a pleasant and dynamic physical space to the students, allowing diversified exchanges through the use of the media universe, as well as the display of technological mechanisms seen as elements of contribution to the teaching-learning process. With this panorama, it is also perceived that the school needs to indicate technological environments in which students can build their learning, through the planning of classes focused on Maker Culture and Active Methodologies, which really enable the experience, exploring, with this, both creativity and reasoning, challenging them to indicate dissolutions to dissimilar problems, distinguishing appraisals that go well beyond a common point of view. To build this discussion in this study, we relied on a bibliographic research, which contributed with theoretical material that supported its entire construction.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ueudison Alves Guimarães

Pedagogia – Universidade Luterana do Brasil – (ULBRA), Química – Faculdade Cidade João Pinheiro – (FCJP), Matemática – Centro Universitário Claretiano - (CLARETIANO), Geografia – Faculdade Mozarteum de São Paulo – (FAMOSP) e Física – Centro Universitário Faveni – (UNIFAVENI); Especialista em Gênero e Diversidade na Escola – (UFMT), Educação das Relações Étnico-Raciais no Contexto da Educação de Jovens e Adultos – (UFMT), Metodologia do Ensino em Química – (FIJ-RJ), Libras e Educação Inclusiva – (IFMT) e Docência para a Educação Profissional e Tecnológica – (IFES); Mestrando em Educação: Especialização em Formação de Professores – Universidad Europea del Atlántico - Espanha (UNEA), Mestrando em Tecnologias Emergentes em Educação (Must University) e Mestrando Nacional Profissional em Ensino de Física pela Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT).

Silvania Maria Roque

Graduada em Educação Física pela Faculdade Cidade João Pinheiro (FCJP), Pedagogia pelo Centro Universitário Faveni (UNIFAVENI) e Normal Superior (Unimontes Montes Claros). Especialização em Gestão e Administração Escolar, Inspeção Escolar, Orientação Escolar e Supervisão Escolar pela Associação Educativa do Brasil Faculdade de Janauba (SOEBRAS) e Mestranda em Educação: especialização formação de professores pela Universidade Europeia del Atlântico (UNEATLÁNTICO) – Espanha.

Lenir Santos de Freitas

Graduada em Pedagogia pela Universidade Anhanguera - Uniderp. Pós-Graduada lato senso em Educação Especial com Ênfase em práticas Inclusivas - Centro de Ensino Superior Dom Alberto, Neuropsicopedagogia - Centro Universitário Leonardo da Vinci e mestranda em Educação: Especialização em Formação de Professores-Universidade Europea del Atlântico – Espanha (UNEA).

Andrea Godke

Graduada em Pedagoga formada pela Universidade Internacional Uninter. Licenciada e bacharel em Psicologia formada pela Universidade Católica de Santos. Pós graduada em Tecnologias Digitais Aplicadas à Educação e mestranda em Educação - Formação de Professores, pela Universidade Europeia Del Atlântico - UNEATLÂNTICO (ESPANHA).

Anelli de Sena Araujo Leandro

Graduação em Farmácia. Pós graduada em Farmácia Clínica e Farmácia Estética. Mestranda em Formação de Docência Superior.  Mestranda em Educação – Especialização em Formação de Professores pela Uneatlántico – Espanha.

References

AUSUBEL, D. P. A aprendizagem significativa: a teoria de David Ausubel. São Paulo: Moraes, 1982.

AZEVÊDO, L. S. Cultura maker: Uma nova possibilidade no processo de ensino e aprendizagem. 2019, Dissertação (Mestrado em inovação em tecnologias educacionais) Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal 2019. Disponível em: https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/28456. Acesso em:25 de jan. 2023.

BERBEL, Neusi Aparecida Navas. As metodologias ativas e a promoção de autonomia de estudantes. Semina: Ciências Sociais e Humanas. Londrina, v. 32, nº 1, jan./jun. 2011.

BLIKSTEIN, P. Digital fabrication and 'making' in education: the democratization of invention. In: WALTER-HERRMANN, J.; BUCHING, C. (Eds.). FabLabs of machines, makers, and inventors. Bielefeld: Transcript, 2013.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2019.

PERRENOUD, Philippe. A prática reflexiva no ofício de professor: profissionalização e razão pedagógica. Porto Alegre: Artmed, 2002.

SILVA, K. et al. A cultura maker no ensino médio potencializando o aprendizado da matemática. Seminário internacional de educação, tecnologias e sociedade: Ensino híbrido. Rio Grande do Norte, 2019.

VALENTE, J. A. Formação de Professores: Diferentes abordagens pedagógicas. In: J. A. Valente (org) O Computador na Sociedade do Conhecimento. Campinas (SP): NIED-UNICAMP, 1999.

ZYLBERSZTAJN, Moisés. Muito além do Maker: esforços contemporâneos de produção de novos e efetivos espaços educativos. In: TEIXEIRA, Clarissa Stefani; EHLERS, Ana Cristina da Silva Tavares; SOUZA, Marcio Vieira de (Org.). Educação fora da caixa: tendências para a educação no século XXI. Florianópolis: Bookess, 2015, v. 1, p. 189-208.

Published

17/04/2023

How to Cite

Alves Guimarães, U., Maria Roque, S., Santos de Freitas, L., Godke, A., & de Sena Araujo Leandro, A. (2023). DIGITAL INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES: CONTRIBUTIONS TO MAKER SPACES, FOCUSED ON A WORK WITH ACTIVE METHODOLOGIES. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 4(4), e443041. https://doi.org/10.47820/recima21.v4i4.3041