INDIGENOUS TEACHER TRAINING FOCUSED ON BUILDING THE IDENTITY OF THIS PEOPLE

Authors

  • Ueudison Alves Guimarães
  • Sheila Veronica Bravo
  • Silvania Luiza Valadão
  • Juliana Silva Vieira

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v4i4.3070

Keywords:

exhibited coming from a bibliographic research

Abstract

Through this study, a work is exhibited from a bibliographic research, with which designs are expressed that involve thinking about the method of indigenous schooling, as well as about all the importance that entangles the exclusive training of the indigenous teacher, understanding that such training should be really focused on the preparation of this professional for his performance in this panorama. It is also sought to highlight, even briefly, the indigence of this professional from the moment in which a teaching of both intercultural and bilingual and more qualified nature to the indigenous people is sought. Given this, it is discovered, through studies, that indigenous school education, over the centuries, has undergone a method of integration in the educational environment, as well as that, from 1988, through the promulgation of the Federal Constitution, this population began to have its rights guaranteed by the law. In this way, being now connected to Education, it is understood that it is essential to have initial and continuing education aimed at indigenous teachers, seeking, with this, that there is the strengthening of Education and the identity of this people.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ueudison Alves Guimarães

Pedagogia – Universidade Luterana do Brasil – (ULBRA), Química – Faculdade Cidade João Pinheiro – (FCJP), Matemática – Centro Universitário Claretiano - (CLARETIANO), Geografia – Faculdade Mozarteum de São Paulo – (FAMOSP) e Física – Centro Universitário Faveni – (UNIFAVENI); Especialista em Gênero e Diversidade na Escola – (UFMT), Educação das Relações Étnico-Raciais no Contexto da Educação de Jovens e Adultos – (UFMT), Metodologia do Ensino em Química – (FIJ-RJ), Libras e Educação Inclusiva – (IFMT) e Docência para a Educação Profissional e Tecnológica – (IFES); Mestrando em Educação: Especialização em Formação de Professores – Universidad Europea del Atlántico - Espanha (UNEA), Mestrando em Tecnologias Emergentes em Educação (Must University) e Mestrando Nacional Profissional em Ensino de Física pela Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT).

Sheila Veronica Bravo

Licenciada em Pedagogia, UNEMAT. Especialização em Psicopedagogia Institucional, UNOPAR. Gestão Escolar e Coordenação Pedagógica, FAVENI. Mestranda em Educação: Especialização em Formação de Professores-Universidade Europea del Atlântico – Espanha (UNEA).

Silvania Luiza Valadão

Graduada em Pedagogia, UNOPAR. Especialização em Educação infantil e series iniciais, Faculdade Fapaf. Especialização em Neuropsicopedagogia, Faculdade Faveni. Mestranda em Educação: Especialização em Formação de Professores-Universidade Europea del Atlântico – Espanha (UNEA).

Juliana Silva Vieira

Licenciada em Pedagogia, UNOPAR. Especialização em Educação Infantil, Anos Iniciais e Neuropsicopedagogia, UniBF. Especialização em Gestão Escolar e Coordenação Pedagógica, FAVENI. Especialização em Neuropsicopedagogia Clínica e institucional Aplicada, Faculdade Play. Mestranda em Educação: Especialização em Formação de Professores-Universidade Europea del Atlântico – Espanha (UNEA).

References

ALVES, Nilda (Org.). Formação de professores: pensar e fazer. São Paulo: Cortez Editores, 1992.

BRASIL. [Constituição (1988)]. Constituição da República Federativa do Brasil: promulgada em 5 de outubro de 1988. 4. ed. São Paulo: Saraiva, 1990.

_________ Referencial Curricular Nacional para as Escolas Indígenas. BrasÌlia, 1998.

CIMI, Conselho Indigenista Missionário. Roraima: em defesa da causa indígena. Encarte Pedagógico VI. Agosto 2015. Disponível em https://www.cimi.org.br>pub. Acesso em 21 Março de 2023.

GADOTTI, Moacyr. Educação básica e diversidade cultural. São Paulo: Editora Pontes, 1994.

HENRIQUES, Ricardo. Introdução. Caderno SECAD 2007. Brasília: Ministério da Educação, 2007.

LOPES DA SILVA, Aracy; GRUPIONI, Luís Donisete Benzi. A temática indígena na escola: subsídios para professores de 1º e 2º graus. Brasília: MEC/Mari/Unesco, 1995.

MONTE, Nietta Linderberg. Políticas curriculares e povos indígenas no Brasil recente. In LOPES, Alice Casimiro; MACEDO, Elizabeth (Orgs.). Políticas de currículo em múltiplos contextos. São Paulo: editora Cortez, 2006.

Published

24/04/2023

How to Cite

Alves Guimarães, U., Bravo, S. V., Valadão, S. L., & Silva Vieira, J. (2023). INDIGENOUS TEACHER TRAINING FOCUSED ON BUILDING THE IDENTITY OF THIS PEOPLE. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 4(4), e443070. https://doi.org/10.47820/recima21.v4i4.3070