DESCRIPTION AND ANALYSIS OF PEDAGOGICAL TYPES IN THE BRAZILIAN LEGAL FIELD

Authors

  • Lucas Gabriel Duarte Neris

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v4i6.3444

Keywords:

Professional legal field. Preparatory courses. Manual teaching. Faculties of Law. Pedagogical types.

Abstract

This is an epistemologically comprehensive research that uses the documentary analysis of a corpus of qualitative profile, through which certain pedagogical epistemological types of teaching in the Brazilian legal field will materialize. Specifically, the concrete pedagogical practices gathered in the research corpus are described and the specificities found in the two types of legal education that are the objects of this work are examined: the formation of courses and university academic training. It is concluded that teaching in the Brazilian legal field materializes from pedagogical epistemological types that are linked to the learning methodologies proposed for the ideal type.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Lucas Gabriel Duarte Neris

Universidade Federal Rural do Semi-Árido (UFERSA).

References

ALBERO, Brigitte; PEIXOTO, Joana. Uma abordagem sociotécnica dos ambientes de formação. Racionalidades, modelos e princípios de ação. Revista Educativa, Goiânia, v.14, n. 2, p. 229-253, 2011.

ALVES, Roseli Terezinha Michaloski; MUJABED, Daniele E. Urio; ROCHA, Salete Casali; O ensino jurídico e a pedagogia histórico-crítica. In: Maria Cecília Lorea Leite, José Octavio Van-Dúnem, Ana Clara Correa Henning. (Org.). Contemporaneidade, imagens da justiça e ensino jurídico. São Leopoldo: Casa Leiria, 2016.

ANJOS, Felipe Burle dos; MENDES, Ana Magnólia. A Psicodinâmica do não-Trabalho. Estudo de caso com concurseiros. Revista Laborativa, Assis, v. 4, n. 1, p. 35-55, 2015.

ARAÚJO, Henny Nayane Tavares de. A construção do ethos concurseiro: mérito e experiência moral da competição por cargos públicos. 2016. Dissertação (Mestrado em Sociologia) – Programa de Pós-graduação em Sociologia, Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2016. Disponível em: https://repositorio.ufpb.br/jspui/bitstream/tede/9735/2/arquivototal.pdf. Acesso em: 26 set. 2021.

BARROSO, Luís Roberto. Curso de Direito Constitucional Contemporâneo: os conceitos fundamentais e a construção do novo modelo. 9. ed. – São Paulo: Saraiva Educação, 2020.

BITTAR, Carlos Alberto. A reforma oficial do ensino jurídico no Brasil. Revista da Faculdade de Direito, Universidade de São Paulo, v. 90, p. 85-88, 1995.

BORDENAVE, Juan Enrique Dias. Alguns fatores pedagógicos. Capacitação em Desenvolvimento de Recursos Humanos CADRHU, p. 261-268, 1999. Disponível em: <http://www.virtual.ufc.br/cursouca/modulo_3/GRANDI,1983.pdf>. Acesso em: 11 abr. 2021

BOURDIEU, Pierre. O poder simbólico. 14. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2010.

BOVE, Luiz Antônio. Uma visão histórica do ensino jurídico no Brasil. Revista do Curso de Direito da Universidade Metodista de São Paulo, v.3, n. 3, p. 115-138, 2006.

BRITO, Renato de Oliveira. O ensino jurídico no Brasil: análise sobre a massificação e o acesso aos cursos de Direito. VIDYA. v. 28, p. 78-87, 2008.

CARVALHO, Nathalie de Paula. Uma análise do ensino jurídico no Brasil. RevJurFA7. Fortaleza, v. 8, n. 1, p. 249-260, 2011.

COSTA, Bárbara Silva. Educação a distância e ensino jurídico no Brasil: um debate necessário. Revista de Pesquisa e Educação Jurídica, Salvador, v. 4, n. 1, p. 1 – 17, 2018.

CRUZ, Vitor. Constituição Federal anotada para concursos. 9. Ed – Rio de Janeiro: Ferreira, 2017.

CUNHA JÚNIOR, Dirley da; NOVELINO, Marcelo. Constituição federal para concursos. 7. ed. ampl. – Salvador: Juspodvim, 2016.

DUTRA, Luciano. Direito Constitucional Essencial. 3. ed. rev., atual. e ampl. – Rio de Janeiro: Forense; São Paulo: MÉTODO, 2017.

FILHO, Florêncio Augusto. Aprimoramento cognitivo e concurseiros: um estudo etnográfico sobre o sujeito do desempenho em Vitória/ES. 2020. Dissertação (Mestrado em Sociologia Política) – Programa de Pós-graduação em Sociologia Política, Universidade Vila Velha, Vila Velha, 2020. Disponível em: https://repositorio.uvv.br/bitstream/123456789/502/1/DISSERTA%c3%87%c3%83O%20FINAL%20DE%20FLORENCIO%20AUGUSTO%20FILHO.pdf. Acesso em: 26 set. 2021.

FONTAINHA, Fernando de Castro; GERALDO, Pedro Heitor Barros; VERONESE, Alexandre; ALVES, Camila Souza. O concurso público brasileiro e a ideologia concurseira. Revista Jurídica da Presidência, Brasília, v. 16, n. 110, p. 671-702, 2015.

FONTAINHA, Fernando de Castro; GERALDO, Pedro Heitor Barros; VERONESE, Alexandre; ALVES, Camila Souza. A ideologia concurseira. Quando falta mérito à meritocracia. Insight Inteligência, Rio de Janeiro, v. 73, p. 122-134, 2016.

GOMES, Carolina Torquato Maia; TASSIGNY, Monica Mota. A crise do ensino jurídico no Brasil sob a perspectiva do uso do direito alternativo. Prisma Jurídico, São Paulo, v. 17, n. 1, p. 159-179, 2018.

GRIJÓ, Luiz Alberto. Ensino jurídico e política partidária no Brasil: a Faculdade de Direito de Porto Alegre (1900-1937). 2005. Tese (Doutorado), Programa de Pós Graduação em História, Universidade Federal Fluminense, Niterói, 2005.

LATOUR, Bruno. The making of law. Cambridge: Polity, 2010.

LENZA, Pedro. Direito Constitucional esquematizado. 24. ed. – São Paulo: Saraiva Educação, 2020.

LIBÂNEO, José Carlos. As teorias pedagógicas modernas revisitadas pelo debate contemporâneo na educação. In: José Carlos Libâneo, Akiko Santos. (Org.). Educação na era do conhecimento em rede e transdisciplinaridade. Campinas: Alínea, 2005.

MAIA, Mário Sérgio Falcão. A judicialização “total” das relações sociais: uma análise fenomenológica a partir do campo jurídico profissional. Revista Jurídica Unicuritiba, Curitiba, v. 03, n. 52, p. 672-695, 2018.

MAROCCO, Andréa de Almeida Leite. Ensino jurídico no Brasil: desafios à formação do profissional do direito no século XXI. 2011. Dissertação (Mestrado em Direito) – Centro de Ciências Jurídicas, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2011. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/xmlui/bitstream/handle/123456789/94758/299272.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 26 set. 2021.

MASSON, Nathalia. Manual de Direito Constitucional. 8. ed. rev. ampl. E atual. -Salvador: JusPODIVM, 2020.

MEIRELLES, Delton Ricardo Soares. Cursos jurídicos preparatórios: espaço de formação profissional, reflexo da deformação do ensino ou reprodução de ideais corporativos? In: XXVIII ENCONTRO ANUAL DA ANPOCS, 2004, Caxambu. Anais [...] Caxambu: 2004, p. 1-21. Disponível em: https://anpocs.com/index.php/papers-28-encontro/st-5/st12-4/3979-dmeirelles-cursos/file. Acesso em: 26 set. 2021.

MENDES, Gilmar Ferreira; GONET, Paulo. Curso de Direito Constitucional. 15. ed. – São Paulo: Saraiva Educação, 2020.

MORAES, Alexandre de. Direito constitucional. 36. ed. – São Paulo: Atlas, 2020.

NOGUEIRA, Bruno de Oliveira Santos Paiva. Concurseiros: motivos e métodos para ingressar no serviço público. Dissertação. UnB. 2015.

OLIVEIRA, Ramon Rebouças Nolasco de. Educação jurídica em contextos de inovação pedagógica e sociocultural: a experiência brasileira nas perspectivas docente e discente da FD-UNB e UFERSA. 2019. Tese (Doutorado em Direito) – Universidade de Brasília, Brasília, 2019. Disponível em: https://repositorio.unb.br/bitstream/10482/37672/1/2019_RamonRebou%c3%a7asNolascodeOliveira.pdf. Acesso em: 26 set. 2021.

PARRA, Nélio. Por que modelos de ensino? Revista da Faculdade de Educação, São Paulo, v. 9, n. 1-2, p. 23-32, 1983.

PAULO, Vicente; ALEXANDRINO, Marcelo. Direito Constitucional descomplicado. 16. ed. rev., atual. e ampl. - Rio de Janeiro: Forense; São Paulo: MÉTODO, 2017.

PINEL, Walace Roza; RESES, Erlando da Silva. Serviço público e a capital dos concursos: uma análise crítica da categoria concurseiro no Distrito Federal. Revista Humanidades e Inovação, Palmas, v.7, n.7, p. 432-440, 2020.

SARLET, Ingo; MARINONI, Luiz Guilherme; MITIDIERO, Daniel. Curso de Direito Constitucional. – 4. ed. ampl., incluindo novo capítulo sobre princípios fundamentais – São Paulo: Saraiva, 2019.

SILVA, Artenira da Silva e; SERRA, Maiane Cibele de Mesquita. Juristas ou técnicos legalistas? Reflexões sobre o ensino jurídico no Brasil. Quaestio Iuris, Rio de Janeiro, v. 10, n. 4, p. 2616-2636, 2017. WEBER, Max. A “objetividade” do conhecimento nas Ciências Sociais. In: COHN, Gabriel. (Org.). WEBER, Max. Sociologia. São Paulo: Ática, 2004.

Published

24/06/2023

How to Cite

Duarte Neris, L. G. (2023). DESCRIPTION AND ANALYSIS OF PEDAGOGICAL TYPES IN THE BRAZILIAN LEGAL FIELD. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 4(6), e463444. https://doi.org/10.47820/recima21.v4i6.3444