NEW NORMAL: PERMANENCES IN ICT EDUCATION IN SCHOOL POST-COVID-19

Authors

  • Ueudison Alves Guimarães
  • Meiriane da Anunciação Silva
  • Erika Ferreira de Souza
  • Rosiane da Conceição Abreu
  • Lucimeri Stoco Beger

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v4i7.3572

Keywords:

construction process of this work seeks

Abstract

The construction process of this work seeks to present as a design to build a reflective approach to the insertion of Information and Communication Technologies, commonly called ICTs, in contemporary society, as well as to comment on the responsibility of schools and teachers in relation to the various challenges existing in the current scenario. All this, due to the fact that schools are responsible for the process of formation of the subject so that they become able to act actively in society and live harmoniously with the other, since the social environment is always in the process of changes and needs people prepared for the new. Thus, it was sought to carry out a research of theoretical-bibliographic character, based on contributions of studies of renowned authors in the literature in question, with the purpose of reflecting on the use of technological mechanisms in the Education of modern society, since technology has been continuously modified and bringing changes that deserve attention, therefore, so that they are used effectively, competencies and abilities of the subject with regard to Technology are required, which can contribute significantly to the teaching-learning process. Faced with this new reality, it is essential that educational institutions and their professionals are widely connected to the digital and virtual universe, because it is in this way that learning is strengthened, being constantly mediated by managers and teachers concerned with inserting students into the world of new knowledge.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ueudison Alves Guimarães

Pedagogia – Universidade Luterana do Brasil – (ULBRA), Química – Faculdade Cidade João Pinheiro – (FCJP), Matemática – Centro Universitário Claretiano - (CLARETIANO), Geografia – Faculdade Mozarteum de São Paulo – (FAMOSP) e Física – Centro Universitário Faveni – (UNIFAVENI); Especialista em Gênero e Diversidade na Escola – (UFMT), Educação das Relações Étnico-Raciais no Contexto da Educação de Jovens e Adultos – (UFMT), Metodologia do Ensino em Química – (FIJ-RJ), Libras e Educação Inclusiva – (IFMT) e Docência para a Educação Profissional e Tecnológica – (IFES); Mestrando em Educação: Especialização em Formação de Professores – Universidad Europea del Atlántico - Espanha (UNEA), Mestrando em Tecnologias Emergentes em Educação (Must University) e Mestrando Nacional Profissional em Ensino de Física pela Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT). Doutorando em Ciências da Educação pela FICS. 

Meiriane da Anunciação Silva

Licenciada em Pedagogia, Matemática pela Universidade Federal do Piauí e Letras - Português pela Faculdade Evangélica Cristo Rei. Mestranda em Educação pela Uneatlantico.

Erika Ferreira de Souza

Graduada em Pedagogia. Pós graduada em Lúdico e a Psicomotricidade na Educação Infantil. Mestranda em Educação pela Uneatlantico.

Rosiane da Conceição Abreu

Licenciada em Pedagogia e Artes. Pós graduada em Educação Infantil e Anos Iniciais, AEE e Sala de Recursos Multifuncionais, Ensino Religioso e Artes e Metodologia do Ensino da História e da Geografia. Mestranda em educação pela Uneatlantico.

Lucimeri Stoco Beger

Graduada em Pedagogia pela UFPR. Pós graduada em Metodologia do ensino de 1° e 2° Graus. Mestranda em Educação pela Uneatlantico.

References

ALMEIDA; M. E. B.; VALENTE, J. A. Tecnologias e currículo: trajetórias convergentes ou divergentes? São Paulo: Paulus, 2011.

AMANTE, L. Facebook e novas sociabilidades: contributos da investigação. In: PORTO, C., SANTOS, E. (Org). Facebook e educação: publicar, curtir, compartilhar [online]. Campina Grande: EDUEPB, 2013.

ARENDT, Hannah. A crise na educação. In: ARENDT, Hannah. Entre o passado e o futuro. 7. ed. São Paulo: Perspectiva, 1992.

BELLONI, M. L. O que é mídia-educação. 3. ed. rev. Campinas-SP: Autores Associados, 2009.

CABRAL, M.K.M.; SANTOS, G.F.; NAKASHIMA, R.H.R. Análise de recursos disponíveis em redes sociais: Potencialidades para a construção de web currículos. Revista e-Curriculum, São Paulo, v.14, n.03. 2016. p.970-970.

CASTELLS, Manuel. A sociedade em rede. 3. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1999. 698p. COELHO, P. Games on-line como ferramenta educativa. Disponível em: Acesso em: 20 de Maio. 2023.

FAZGAME. Guia de Práticas Pedagógicas com o Faz Game. 2013. Disponível em: https://www.fazgame.com.br/tutorials.html. Acesso em: 20 de Maio. 2023.

MIRANDA, R. G. Informática na educação: representações sociais do cotidiano. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2006.

MORAN, J. M. Interferências dos Meios de Comunicação no Nosso Conhecimento. Revista Brasileira de Comunicação – INTERCOM, v.17, n.2, São Paulo, jul/dez.1994.

NASCIMENTO, J. K. F. Informática aplicada à educação. Brasília: Universidade de Brasília, 2007. 84 p.

Published

26/07/2023

How to Cite

Alves Guimarães, U., da Anunciação Silva, M., Ferreira de Souza, E., da Conceição Abreu, R., & Stoco Beger, L. (2023). NEW NORMAL: PERMANENCES IN ICT EDUCATION IN SCHOOL POST-COVID-19. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 4(7), e473572. https://doi.org/10.47820/recima21.v4i7.3572