RELATIONSHIP BETWEEN THE CONCEPT OF SELF-TRANSCENDENCE AND VOLUNTEERING APPLIED TO THE EDUCATIONAL PROCESS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v4i7.3586

Keywords:

Volunteering, Self-transcendence, Education

Abstract

The aim of this article is to make a connection between the logotherapeutic concept of self-transcendence and the performance of volunteer work by high school students, to verify whether this practice within the educational process contributes to students experiencing self-transcendence. The method used for this investigation was a narrative review of the literature on the concepts applied to the experience of young students who are involved in this practice of volunteering.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rodrigo da Silva Moco

Universidade Católica de Petrópolis - UCP.

Cristiane Moreira da Silva

Professora da UCP, Coordenadora Adjunto do Mestrado em Psicologia da Universidade Católica de Petrópolis UCP.

Luís Antônio Monteiro Campos

Doutor em psicologia pela UFRJ, coordenador do mestrado em psicologia na universidade católica de Petrópolis, professor da PUC-Rio e da UNILASALLE.

References

Diário Oficial da União - Seção 1 - 19/2/1998, Página 2. Publicação da lei nº 9.608, de 18 de Fevereiro de 1998. Disponível em: https://www2.camara.leg.br/legin/fed/lei/1998/lei-9608-18-fevereiro-1998-365398-publicacaooriginal-1-pl.html. Acesso em: junho de 2023.

Frankl, V. E. The will to meaning. New York: The New American Library. 1970.

Frankl, V. E. Man’s search for meaning. New York: Pocket Books. 1977.

Frankl, V. E. A presença ignorada de Deus. Tradução: Esly R. S. Hoersting, Zilda Costa de Souza, Walter O. Schlupp. São Leopoldo: Sinodal, 1985, 122 p. Título original: Der Unbewusste Gott.

Frankl, V. E. O que não está escrito nos meus livros. Memórias. Tradução: Cláudia Abeling. São Paulo: É Realizações, 2010, 184 p. Título original: Was nicht in meinen Büchern steht. Lebenserinnerungen.

Frankl, V. E. Em busca de sentido: um psicólogo no campo de concentração. Tradução: Walter O. Schlupp e Carlos C. Aveline. 44ª Ed. São Leopoldo: Sinodal; Petrópolis: Vozes, 2018.

KIERKEGAARD, S. Diário íntimo. Barcelona: Planeta, 1993.

KLEIN, Luiz Fernando. Atualidade da Pedagogia Jesuítica. São Paulo: Loyola, 1998.

SANAGIOTTO, V.; PACCIOLA, A. (org.). A autotranscendência na Logoterapia de Viktor Frankl. 1ª ed. Petrópolis-RJ: Editora Vozes, 2022. 269 p.

ONU (2002). UN General Assembly resolution on Recommendations on support for volunteering, A/RES/56/38. Fifty-sixth session, Item 108 of the Agenda. Disponível em: http://www.worldvolunteerweb.org/fileadmin/docdb/pdf/2002/a56r038-e.pdf. Acesso em: junho de 2023

RJE. PEC – Projeto Educativo Comum. Rio de Janeiro: Loyola, 2021.

SCHELER, M. Ética: Nuevo ensayo de fundamentación de un personalismo ético. Tradución de Hilario Rodríguez Sanz. Madrid: Caparrós Editores, S.L. 2001.

Szabo, S. (2011). Retos y Tendencias del Voluntariado en Europa. Revista Española del Tercer Sector. Disponível em: http://www.fundacionluisvives.org/rets/18/articulos/76983/index. Acesso em: junho de 2023.

VVAA. Características da Educação da Companhia de Jesus. São Paulo: Loyola, 1987.

VVAA. Pedagogia Inaciana - uma proposta prática. São Paulo: Loyola, 1994.

Published

09/07/2023

How to Cite

da Silva Moco, R., Moreira da Silva, C., & Monteiro Campos, L. A. (2023). RELATIONSHIP BETWEEN THE CONCEPT OF SELF-TRANSCENDENCE AND VOLUNTEERING APPLIED TO THE EDUCATIONAL PROCESS. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 4(7), e473586. https://doi.org/10.47820/recima21.v4i7.3586