USE OF A VIRTUAL LABORATORY TO HELP CHEMISTRY CLASSES: AN EXPERIENCE REPORT OF THE SUPERVISED INTERNSHIP II IN A PUBLIC HIGH SCHOOL IN THE CITY OF CARAUARI-AM

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v4i8.3737

Keywords:

Virtual laboratory, teaching-learning, Chemistry

Abstract

The process of evolution has brought humanity a multitude of technologies that have become commonplace in our daily lives. In the school context, these technologies bring aggregating aspects to the teaching-learning process, facilitating the exchange of ideas, practical consolidation of contents and maximizing aspects such as participation and engagement. In this perspective, simulation software emerges as an important resource in the study of scientific disciplines, in view of the structural issues of schools and the difficulty of supervising so many students by a single teacher within a science laboratory environment. The inclusion of this software allows the teacher to use the content in a practical way, bringing more playfulness to the classes, contributing to a more pragmatic and interactive teaching-learning process. In this context, this article presents an account of experiences in a public high school, located in the city of Carauari, in the interior of Amazonas, Brazil, during the Supervised Internship in Computing II, which used simulation software in the Chemistry laboratory as a tool. pedagogical teaching of Chemistry in a practical, playful, interactive way and without any risk to students and teachers in handling chemical substances and reagents.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Alaor Rezende da Silva

Universidade do Estado do Amazonas - UEA.

Marlon Ponciano Paulino

Universidade do Estado do Amazonas - UEA.

Heitor Lima da Silva

Universidade do Estado do Amazonas - UEA.

Franciano Antunes

Universidade do Estado do Amazonas - UEA.

References

CASTELLS, M. A sociedade em rede: a era da informação: economia, sociedade e cultura. São Paulo: Paz e Terra, 2004.

DEMO, P. Educar pela pesquisa. 9. ed. Campinas: Autores Associados, 1993.

DIAS, J. S. et al. Utilização de softwares de laboratório 3D como alternativa ao ensino prático em disciplinas de química. In: Congresso de Ensino, Pesquisa e Extensão da Universidade Federal do Pampa, 2019.

EVOBOOKS. Lab. de Misturas. Versão 1.9. – Disponível: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.evobooks.SeparacaoDeMisturasDemo&hl=pt_BR&gl=US. Acessado em: 11/03/2023 às 09:21:05.

FONSECA, M. M. F. O relato de experiência como metodologia de pesquisa em enfermagem. Revista baiana de enfermagem, v. 32, p. 43-49, 2018.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

MANDELA, Nelson. Freedom in Our Lifetime. (Discurso de Nelson Mandela em 1961). Disponível em: https://www.nelsonmandela.org/news/entry/freedom-in-our-lifetime. Acesso em: 15 mar. 2021.

MEC. Ministério de Educação. DADOS DO CENSO ESCOLAR – Noventa e cinco por cento das escolas de ensino médio têm acesso à internet, mas apenas 44% têm laboratório de ciências. Disponível em: https://www.gov.br/inep/pt-br/assuntos/noticias/censo-escolar/ dados-do-censo-escolar--noventa-e-cinco-por-cento-das-escolas-de-ensino-medio-tem-acesso-a-internet-mas-apenas-44-tem-laboratorio-de-ciencias. Publicado em 12/02/2019 15h57. Acessado em: 8/5/2023.

MENDONÇA, Luiz André; SANTOS, Ivanete Batista. Laboratórios de ciências nas escolas: importância e desafios. Ciência & Educação, v. 21, n. 2, p. 459-473, 2015.

NOVOA, A. (Org.) Os professores e a sua formação. Lisboa: Dom Quixote, 2000.

SANTOS, Boaventura de Sousa. A universidade no século XXI: para uma reforma democrática e emancipatória da universidade. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2004.

UEA. Projeto Pedagógico de Curso – PPC. Curso de Licenciatura em Computação 2018 – Apêndices A, p. 76. Resolução CNE/CP 2. Itacoatiara, 2018.

Published

04/08/2023

How to Cite

Silva, A. R. da, Paulino, M. P., Silva, H. L. da, & Antunes, F. (2023). USE OF A VIRTUAL LABORATORY TO HELP CHEMISTRY CLASSES: AN EXPERIENCE REPORT OF THE SUPERVISED INTERNSHIP II IN A PUBLIC HIGH SCHOOL IN THE CITY OF CARAUARI-AM. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 4(8), e483737. https://doi.org/10.47820/recima21.v4i8.3737