INVESTIGATING KNOWLEDGE ABOUT THE COCÓ MANGROVE IN A SAMPLE OF 5TH GRADE STUDENTS OF ELEMENTARY SCHOOL AT SCHOOL IRMÂ MARIA EVANETE IN FORTALEZA-CE, BRAZIL
DOI:
https://doi.org/10.47820/recima21.v4i8.3745Keywords:
Early Childhood Education – Mangrove – Preservation and SustainabilityAbstract
Education is everyone's right, the duty of the State and the family. Early childhood education should be accessible to all children without discrimination of elements of culture, moral, environmental and ethical formation with the aim of enriching their cognitive development and their social insertion as citizens of the world. In the context of the Cocó mangrove, it is of great importance for children that they have an idea of this ecosystem that is the victim of a continuous process of environmental degradation, where deforestation for the construction of buildings has been worryingly compromising the fauna and flora. The teaching and learning process connects with practices experienced in the student's daily life when he sees himself in the environment and recognizes and applies scientific concepts and fundamentals. With the purpose of probing the knowledge of a sample of students from the 5th grade of elementary school at a public school in the city of Fortaleza-CE, a questionnaire was applied with the objective of verifying whether the students reconciled the science contents related to the mangrove, preservation and sustainability, using the Cocó mangrove as an example. Therefore, this article aims to investigate and promote knowledge about the Cocó mangrove ecosystem, working as a teaching and learning practice of an investigative, scientific and playful nature with students of the 5th grade of elementary school in a municipal school.
Downloads
References
BRASIL Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: apresentação dos temas transversais, ética / Secretaria de Educação Fundamental. – Brasília: MEC/SEF. 146p, 199.
-----------. Ministério da Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais da Educação Básica. MEC, 2013. Brasília, DF, 2013.
-----------. Referencial curricular nacional para a educação infantil. Ministério da Educação e do Desporto, Secretaria de Educação. Fundamental. — Brasília: MEC/SEF, 1998. 3v.: il. Volume 1: Introdução; volume 2: Formação pessoal e social; volume 3: Conhecimento de mundo. 1. Educação infantil.
------------. Referencial curricular nacional para a educação infantil. Ministério da Educação e do Desporto, Secretaria de Educação. Fundamental. — Brasília: MEC/SEF, 1998. 3v.: il. Volume 1: Introdução; volume 2: Formação pessoal e social; volume 3: Conhecimento de mundo. 1. Educação infantil.3v, 1998.
--------------. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: apresentação dos Temas Contemporâneos Transversais, ética/Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: MEC/SEF, 1997.
CAVALHEIRO, F.; DEL PICCHIA, P.C.D. Áreas verdes: conceitos, objetivos e diretrizes para o planejamento. In: Anais... 1º Congresso Brasileiro sobre Arborização Urbana e 4º Encontro Nacional sobre Arborização Urbana. Vitória, ES, 1992. p. 29-38.
COELHO. C .J.; SCHAEFER-NOVELLI Y.; TOGNELLA-DE-ROSA, M. Manguezais. São Paulo: Ática, 2002.
FREIRE, P. Conscientização: teoria e prática da libertação: uma introdução ao pensamento de Paulo Freire. São Paulo: Cortez & Moraes, 1979. Disponível em: Disponívelem:http://www.dhnet.org.br/direitos/militantes/paulofreire/paulo_freire _conscientiacao.pdf.
GUIMARÃES, M. Por uma Educação Ambiental crítica na sociedade atual. Revista Margens Interdisciplinar, v. 7, n. 9, p. 11-22, maio 2016. ISSN 19825374.
LAYRARGUES, P. P. Para onde vai a educação ambiental? O cenário políticoideológico da educação ambiental brasileira e os desafios de uma agenda política crítica contra-hegemônica. Revista Contemporânea de Educação, vol. 7, n. 14, agosto/dezembro de2012. p. 388-411. .
RUSSO, F.J.F. Geografia II. Coleção Pré- Universitário em Fascículos, v.1, p.56, livro 16. Smile Editorial, 2010.
QUINTAS, J. S., Salto para o Futuro, 2008.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2023 RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECIMA21, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECIMA21 apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.