SCRATCH LANGUAGE IN THE MATHEMATICAL MODELING DISCIPLINE: AN EXPERIENCE REPORT

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v4i8.3786

Keywords:

reports on the experience carried out in the 2nd year classes

Abstract

This paper reports the experience of a supervised internship carried out in the 2nd year classes of high school at the Carauari State Full-Time School. The objective in this internship was to use the advantages of the discipline of mathematical modeling, which allows different types of methodologies, to promote the co-participation of students and that could help them, as well as the teacher in the creation of projects of mathematical solutions of the real world, through the programming software Scratch. Emphasizing the main points in the coexistence of teacher and trainee with students, for example, their search for knowledge, even after the end of the internship. The work was divided into three phases: computational concepts, construction of animations and development of simple games. Introducing pre-existing elements in the software and other figures, as well as images from the internet, which were used in the construction of the animations, in order to also demonstrate the practical use of the Cartesian plane. On the other hand, during the game development phase, students used the knowledge and resources to plan their own applications. Finally, this work also aims to show positive and negative points experienced and observed, such as: the enthusiasm and interest of students, the limitations of access to technology, digital inclusion as a form and opportunity, and the lack of qualified professionals in the area of computer education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Railson da Silva Campelo

Universidade do Estado do Amazonas - UEA.

Arnon Antônio Pereira de Paiva

Universidade do Estado do Amazonas - UEA.

Gabriel Rodrigues de Medeiros

Universidade do Estado do Amazonas - UEA.

Manfred da Silva Maia

Universidade do Estado do Amazonas - UEA.

Matheus da Silva Gomes

Universidade do Estado do Amazonas - UEA.

Thiago da Silva Maia

Universidade do Estado do Amazonas - UEA.

References

BANDEIRA, André dos Santos. (2021). A abordagem da modelagem matemática no contexto da educação básica: da teoria à prática. Editora Erealize.

BARROWS, H. S., & Tamblyn, R. M. (1980) Problem-based learning: An approach to medical education. Springer Publishing Company.

BASSANEZI, Rodney Carlos. (2011) Ensino – aprendizagem com modelagem matemática. 3.ed. São Paulo: Contexto.

FREIRE, Paulo. (1970). Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra.

MENEZES, Rômulo Oliveira. BNCC E MODELAGEM MATEMÁTICA: RELATO DE UMA ATIVIDADE DESENVOLVIDA COM UMA TURMA DO 6º ANO DO ENSINO FUNDAMENTAL. Belo Horizonte, XI CNMEM, 2019.

OLIVEIRA, Milena Lauyse. (2014). Ensino de lógica de programação no ensino fundamental utilizando o Scratch: um relato de experiência. XXXIV Congresso da Sociedade Brasileira de Computação – CSBC.

PINTO, J., & Cardoso, T. (2019). REviver na Rede: um projeto de inclusão digital. In Literacia, Media e Cidadania. Livro de Atas do 5. º congresso (pp. 312-324). Centro de Estudos de Comunicação e Sociedade (CECS) da Universidade do Minho.

ROCHA, Amanda Beatriz Avelar et al. (2023) Estágio supervisionado em computação: um relato de experiências no ensino fundamental 1. Recima21 - Revista Científica Multidisciplinar.

SCAICO, Pasqueline Dantas et al. (2013). Ensino de Programação no Ensino Médio: Uma Abordagem Orientada ao Design com a linguagem Scratch. Revista Brasileira de Informática na Educação, vol 21, Nº 2.

Published

14/08/2023

How to Cite

da Silva Campelo, R., Antônio Pereira de Paiva, A., Rodrigues de Medeiros, G., da Silva Maia, M., da Silva Gomes, M., & da Silva Maia, T. (2023). SCRATCH LANGUAGE IN THE MATHEMATICAL MODELING DISCIPLINE: AN EXPERIENCE REPORT. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 4(8), e483786. https://doi.org/10.47820/recima21.v4i8.3786