FROM PHYSICAL TO DIGITAL: RETHINKING DOCUMENT MANAGEMENT IN MUNICIPAL SCHOOLS OF ITACOATIARA - AM
DOI:
https://doi.org/10.47820/recima21.v4i9.4045Keywords:
School document management. Digitalization. Accessibility.Abstract
In this study, we explore school document management in the context of Itacoatiara-AM, with a focus on digitizing and making documents available. Through questionnaires applied to documentation professionals in municipal schools, we identified a positive reception to the transition from physical to digital format, due to the perceived benefits, such as the reduction in physical space. The main challenges highlighted include speeding up data maintenance and protecting student information. The pressing needs include speeding up document search and retrieval, along with improving document organization and storage. To address these issues, it is essential to consider how document management can improve interaction between the school, students and parents. In addition, the transition to a digital system requires meticulous planning, taking into account the challenges identified and ensuring information security. The study emphasizes the relevance of digitizing and making documents available in municipal schools in Itacoatiara-AM, offering crucial guidelines for effective strategies that meet the real needs of the educational community. Based on the results obtained in two municipal schools, Maria Nira and Jamel Amed, the study outlines a way to modernize document management, with the aim of optimizing efficiency and transparency in educational processes. This study sheds light on the potential of technology in transforming school document management, with the aim of improving the experience of all those involved.
Downloads
References
ARRIADA, Eduardo; TAMBARA, Elomar; TEIXEIRA, Vanessa Barrozo. Acervos escolares: espaço de salvaguarda e preservação do patrimônio histórico-educativo. Revista Didática Sistêmica, v. 14, n. 2, p. 15-29, 2012.
CRUZ, Felipe Henrique Santos da. Ações de digitalização em acervos documentais em escolas públicas: uma revisão bibliográfica. 2021. 13 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Bacharelado em Administração Pública) – Unidade Acadêmica de Educação a Distância e Tecnologia, Universidade Federal Rural de Pernambuco, Recife, 2021.
DE ALBUQUERQUE BARROS, Flávia Cristina et al. Plantação de digitalização de documentos e processos na unidade de secretaria escolar da Escola de Saúde Pública de Pernambuco– ESPPE. 2013.
FREITAS, Carla Regina; KNAUSS, Paulo. Usos eletrônicos do passado: digitalização de documentos e política de arquivos. Patrimônio e Memória, v. 4, n. 2, p. 3-16, 2007.
HEUSER, Carlos Alberto. Projeto de banco de dados: Volume 4 da Série Livros didáticos informática UFRGS. Bookman Editora, 2009.
MARTINS, José C.; BELFO, Fernando. Métodos de Investigação Qualitativa-Estudos de Casos na Investigação em Sistemas de Informação. Proelium-Revista da Academia Militar, v. 14, p. 39-71, 2010.
MEDEIROS, R. H. (jun de 2004). Arquivos escolares: breve introdução a seu conhecimento. (14). Campinas, SP, Brasil: Revista HistedBR. Disponivel em: https://www.histedbr.fe.unicamp.br/navegando/artigos/arquivos-escolares-breve-introducao-a-seu-conhecimento. Acesso em: 29.05.2023
NEGREIROS, Leandro Ribeiro. Sistemas eletrônicos de gerenciamento de documentos arquivísticos: um questionário para escolha, aplicação e avaliação. 2007.
PONTES, Neusa; SANTANA, Yanara Dorado; CALUNGA, António Baptista. A gestão documental em instituições escolares: diretrizes para o desenho de um sistema de gestão electrónica de documentos escolares. Bibliotecas. Anales de investigación, v. 16, n. 1, p. 23-45, 2021.
RAABE, André; POHLMANN FILHO, Omer. Estudo comparativo entre sistemáticas de digitalização de documentos: formatos HTML e PDF. Ciência da Informação, v. 27, p. 300-310, 1998.
ROSENFELD, L. ; MORVILLE, P. Information Architecture for the Word Wide Web. 3ed. Sebastopol: O’Reilly, 2006.
SILVA, Edelson Correia. Desenvolvimento de requisitos de sistema de gestão documental: o caso das escolas estaduais de Mato Grosso no Brasil. 2017. Tese de Doutorado.
SPRAGUE JR., R. H. (mar. de 1995). Electronic document management: Challenges and opportunities for Information systems managers. 19(1), pp. 29-49. Disponível em: http://www.jstor.org/stable/249710>. Acesso em: 29.05.2023
TRIVIÑOS, Augusto N. Silva. Entrevista semi-estruturada como técnica de coleta de informações. Introdução à pesquisa em ciências sociais, p. 145-158, 1987.
SEVERINO, Antônio Joaquim. Metodologia do trabalho científico.24. ed. Cortez editora, 2017.
WERLE, Flávia Obino Corrêa. Documentos escolares: impactos das novas tecnologias. História da educação, v. 6, n. 11, p. 77-96, 2002.
Downloads
Published
How to Cite
License
Copyright (c) 2023 RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECIMA21, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECIMA21 apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.