THE CHALLENGES FACED BY TEACHERS IN INCLUDING CHILDREN WITH VISUAL IMPAIRMENT IN THE CLASSROOM

Authors

  • Ueudison Alves Guimarães
  • Maria Quintina Bezerra Ribeiro
  • Maria Andréia Gonçalves
  • Júlio dos Santos Silva
  • José Augusto Silva Costa
  • Rosiane da Conceição Abreu
  • Edilene Soares Rodrigues

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v4i11.4325

Keywords:

Technology is a great ally in school inclusion

Abstract

Technology is a great ally in school inclusion. With advances in technology, new instruments and resources have been developed to facilitate access to information and promote equal opportunities. One of the tools used is screen reader software, which allows visually impaired students to access digitized content. These software convert text to audio, allowing students to listen to the content instead of reading it. In addition, screen magnification software is available, allowing visually impaired students to zoom in on the content on the computer screen. These software also make it possible for students to adjust the contrast and color, making them easier to read. Another important tool is e-books, which are produced in accordance with digital accessibility standards. Such books have features such as audio descriptions, descriptions of the images contained in the books, and navigation by title and subtitle, making them easy to read. In view of the above, this research aims to present the challenges faced by teachers in the inclusion of visually impaired children in the classroom through a qualitative and descriptive literature review.

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Author Biographies

Ueudison Alves Guimarães

Graduado em Pedagogia – Universidade Luterana do Brasil – (ULBRA), Química – Faculdade Cidade João Pinheiro – (FCJP), Matemática – Centro Universitário Claretiano - (CLARETIANO), Geografia – Faculdade Mozarteum de São Paulo – (FAMOSP) e Física – Centro Universitário Faveni – (UNIFAVENI); Especialista em Gênero e Diversidade na Escola – (UFMT), Educação das Relações Étnico-Raciais no Contexto da Educação de Jovens e Adultos – (UFMT), Metodologia do Ensino em Química – (FIJ-RJ), Libras e Educação Inclusiva – (IFMT) e Docência para a Educação Profissional e Tecnológica – (IFES); Mestre em Educação: Especialização em Formação de Professores – Universidad Europea del Atlántico - Espanha (UNEA), Mestre em Tecnologias Emergentes em Educação (Must University), mestrando Nacional Profissional em Ensino de Física pela Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) e doutorando em Ciências da Educação pela FICS. 

Maria Quintina Bezerra Ribeiro

Graduada em Teologia e Ciências da Religião. Pós-graduada em Novas Tecnologias, Psicopedagogia Clínica e Institucional. Mestre em Educação - Especialização em as TICs na Educação pela Universidad Europea del Atlántico - Espanha.

Maria Andréia Gonçalves

Graduada em Pedagogia e Educação Especial. Pós-graduada em Educação Especial, Auditiva, Física, Mental e Visual, Transtorno do Espectro Autista, Transtorno Global do Desenvolvimento, Neuropsicopedagoga, Psicomotricidade, Psicopedagoga Clínica Institucional, Orientação, Supervisão e Inspeção Escolar e Intervenção ABA Aplicada ao Transtorno do Espectro Autista. Mestranda em Educação.

Júlio dos Santos Silva

Graduado em Pedagogia e Letras/Inglês. Pós-graduado em Docência do Ensino Superior e Língua Inglesa. Mestrando em Educação.

José Augusto Silva Costa

Graduado em Pedagogia. Pós-graduado em Gestão, Supervisão e Planejamento Educacional, Neuropsicopedagogia, Psicopedagogia, Psicologia da Educação e Aprendizagem, Gestão Escolar e Educacional, Atendimento Educacional Especializado e Alfabetização e Letramento. Mestrando em Educação.

Rosiane da Conceição Abreu

Graduada em Pedagogia e Artes. Pós-graduada Lato Sensu em Educação Infantil e Anos Iniciais, AEE e Sala de Recursos Multifuncionais, Ensino Religiosos e Artes, Metodologia do Ensino da História e Geografia. Mestranda em Educação - Especialização em Formação de Professores pela Universidad Europeia del Atlántico – UNEATLÁNTICO.

Edilene Soares Rodrigues

Graduada em Pedagogia e Supervisão Escolar. Pós-graduada em Gestão Educacional. Mestranda em Educação.       

References

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Published

24/11/2023

How to Cite

Alves Guimarães, U., Quintina Bezerra Ribeiro, M., Andréia Gonçalves, M., dos Santos Silva, J., Augusto Silva Costa, J., da Conceição Abreu, R., & Soares Rodrigues, E. (2023). THE CHALLENGES FACED BY TEACHERS IN INCLUDING CHILDREN WITH VISUAL IMPAIRMENT IN THE CLASSROOM. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 4(11), e4114325. https://doi.org/10.47820/recima21.v4i11.4325