NEW DIGITAL TECHNOLOGIES IN THE FACE OF EDUCATIONAL MANAGEMENT

Authors

  • Ueudison Alves Guimarães
  • Elizabete Rodrigues da Silva
  • Roseli de Brito Cabral
  • Danielle Salvador Melo Burigo
  • Rafaela Silva Nogueira Duarte
  • Divanir Aparecida Franco Crisostomo
  • Simônica Maria de Oliveira

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v4i12.4340

Keywords:

Technology. Education. School. Teaching. Management.

Abstract

This work aims to reflect on the importance of the use of digital technologies in educational units, and to try to discover the true role of the school manager. In modern society, people have come to live in a totally different way from previous times, because with the rapid and constant advancement of technology, they began to interact with each other through groups and have access to a huge amount of information quickly and flexibly, bringing with it several benefits, such as meaningful learning, dynamic and diversified for the teaching-learning process. However, for this to actually become a reality in the educational environment, it is of great relevance that the school manager acts responsibly and ethically, not leaving aside the constant advances in technology, and seeks to prepare their professionals for this new reality, improving them for the proper use of these tools in order to promote quality teaching. To this end, a bibliographic research was developed with the help of the literature with the objective of reflecting and understanding the use of technological mechanisms in educational institutions and their contribution to the teaching-learning process.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ueudison Alves Guimarães

Graduado em Pedagogia – Universidade Luterana do Brasil – (ULBRA), Química – Faculdade Cidade João Pinheiro – (FCJP), Matemática – Centro Universitário Claretiano - (CLARETIANO), Geografia – Faculdade Mozarteum de São Paulo – (FAMOSP) e Física – Centro Universitário Faveni – (UNIFAVENI); Especialista em Gênero e Diversidade na Escola – (UFMT), Educação das Relações Étnico-Raciais no Contexto da Educação de Jovens e Adultos – (UFMT), Metodologia do Ensino em Química – (FIJ-RJ), Libras e Educação Inclusiva – (IFMT) e Docência para a Educação Profissional e Tecnológica – (IFES); Mestre em Educação: Especialização em Formação de Professores – Universidad Europea del Atlántico - Espanha (UNEA), Mestre em Tecnologias Emergentes em Educação (Must University), mestrando Nacional Profissional em Ensino de Física pela Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) e doutorando em Ciências da Educação pela FICS. 

Elizabete Rodrigues da Silva

Graduada em Letras Português, Espanhol e respectivas literaturas. Pós-graduada Psicopedagoga Institucional. Mestre em Educação pela Uninter. Mestranda em Educação - Especialização em Formação de Professores pela Universidad Europea del Atlántico (UNEATLÁNTICO - ESPANHA).

Roseli de Brito Cabral

Graduada em Letras e Pedagogia. Especialista em Educação Especial com Ênfase de Deficiência Visual e Gestão Educacional. Mestranda em Educação – Especialização em Formação de Professores.

Danielle Salvador Melo Burigo

Graduada em Educação Artística. Pós-graduada em Metodologia do Ensino. Mestranda em Educação.

Rafaela Silva Nogueira Duarte

Graduada em História. Pós-graduada em Ensino de História e Transtornos Globais do Desenvolvimento. Mestranda em Educação.

 

Divanir Aparecida Franco Crisostomo

Graduada em Pedagogia. Pós-graduada em Gerenciamento no Ambiente Escolar: Supervisão e Orientação. Mestranda em Educação.

Simônica Maria de Oliveira

Graduada em Letras pela União das Faculdades de Alta Floresta, UNIFLOR. Especialista em Língua Portuguesa e Literatura Brasileira – Universidade Cândido Mendes - UCAM. Mestranda em Educação com especialidade em TICs na Educação – Uneatlântico.

                                    

References

ALMEIDA, M.; RUBIM, L. O papel do gestor escolar na incorporação das TIC na escola: experiências em construção e redes colaborativas de aprendizagem. São Paulo: PUC – SP, 2004.

ALONSO, M. Formação de Gestores Escolares: Um Campo de Pesquisa a Ser Explorado. In: ALMEIDA, M. E. B. de; ALONSO, M. (org.). Tecnologias na formação e na gestão escolar. São Paulo: Avercamp, 2007.

BELLONI, M. L. O que é Mídia e Educação. Campinas, SP: Autores Associados, 2001.

BOCCATO, V. R. C. Metodologia da pesquisa bibliográfica na área odontológica e o artigo científico como forma de comunicação. Rev. Odontol. Univ. São Paulo, São Paulo, SP, v. 18, n. 3, 2006.

BRASIL. LDB - Lei n. 9394, de 20/12/96, estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União, n. 248, 1996.

CUNHA, Maria Isabel da. A pesquisa qualitativa e a didática. In: OLIVEIRA, Maria Rita. N. S. (Org.). Didática: Ruptura, compromisso e pesquisa. Campinas, SP, Papirus, 1993.

DEMO, P. Participação é conquista. São Paulo: Cortez/Autores Associados, 1988.

KALINKE, M. A. Para não ser um Professor do Século Passado. Curitiba: Gráfica Expoente, 1999.

LÜCK, H. Concepções e Processos Democráticos de Gestão Educacional. Petrópolis, RJ: Vozes, 2006.

PRATA, C. L. Gestão escolar e as novas tecnologias. In: ALONSO, M. et al. Formação de gestores escolares: para a utilização de tecnologias de informação e comunicação. São Paulo: [s. n.], 2002.

SILVA, E. L.; MENEZES, E. M. Metodologia da pesquisa e elaboração de dissertação. 4. ed. Florianópolis, SC: UFSC, 2005.

Published

19/12/2023

How to Cite

Alves Guimarães, U., Rodrigues da Silva, E., de Brito Cabral, R., Salvador Melo Burigo, D., Silva Nogueira Duarte, R., Aparecida Franco Crisostomo, D., & Maria de Oliveira , S. (2023). NEW DIGITAL TECHNOLOGIES IN THE FACE OF EDUCATIONAL MANAGEMENT. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 4(12), e4124340. https://doi.org/10.47820/recima21.v4i12.4340