TV AS A MULTIMEDIA RESOURCE IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION

Authors

  • Ueudison Alves Guimarães
  • Alexandra Bodnariuc Garattini
  • Fabianny Mayre da Silva
  • Cristiane Cardoso de Andrade França
  • Railyce Sarmento Ferreira
  • Claudia Cristina de Sales
  • Leidiane Aparecida dos Santos

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v5i1.4777

Keywords:

Multimedia resource, TV. Early childhood education. Apprenticeship.

Abstract

This article aims to explore the feasibility and benefits of using television as a multimedia resource in early childhood education. We sought to understand how TV can be effectively incorporated into the educational environment, promoting children's engagement and improving their learning process. The research was based on a review of the academic literature related to the integration of TV in early childhood education. Among the authors who contributed to the discussions of this study are Kenski (2012), Levy (1997), Costa and Santos (2018), Farias (2010), among others. Studies discussing the impacts of TV on children's cognition, development, and learning were examined, as well as recommended pedagogical practices to maximize their educational potential. The literature review also included research on educational TV programs and their effects on children. It is hoped that this article will offer reflections on the use of TV as an educational tool in early childhood education. The results should highlight the potential benefits of TV, aligned to an educational institution, in promoting engagement, developing skills and expanding children's knowledge. The study sought to contribute to the debate on the role of multimedia in children's education and to promote an informed and balanced approach to the use of TV as an educational resource.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ueudison Alves Guimarães

Pedagogia – Universidade Luterana do Brasil – (ULBRA), Química – Faculdade Cidade João Pinheiro – (FCJP), Matemática – Centro Universitário Claretiano - (CLARETIANO), Geografia – Faculdade Mozarteum de São Paulo – (FAMOSP) e Física – Centro Universitário Faveni – (UNIFAVENI); Especialista em Gênero e Diversidade na Escola – (UFMT), Educação das Relações Étnico-Raciais no Contexto da Educação de Jovens e Adultos – (UFMT), Metodologia do Ensino em Química – (FIJ-RJ), Libras e Educação Inclusiva – (IFMT) e Docência para a Educação Profissional e Tecnológica – (IFES); Mestre em Educação: Especialização em Formação de Professores – Universidad Europea del Atlántico - Espanha (UNEA), Mestre em Tecnologias Emergentes em Educação (Must University); Mestrando Nacional Profissional em Ensino de Física pela Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) e doutorando em Ciências na Educação pela FICS.

Alexandra Bodnariuc Garattini

Graduada em Pedagogia para Educação Infantil pela UFMT. Especialização em Gestão Escolar Integrada e Práticas Pedagógicas pela UCAM Universidade Cândido Mendes do Rio de Janeiro e Mestranda em Educação - Especialização em TICs na Educação pela Uneatlantico – Espanha.

Fabianny Mayre da Silva

Graduada em Letras Português/Espanhol - Centro Universitário de Volta Redonda/RJ – (UniFoa). Pós-graduada em Língua Portuguesa e Literatura - Centro Universitário de Valença/RJ -CESVA. Pós-graduada Lato Sensu em Tecnologias e Educação a Distância - Centro Universitário Barão de Mauá – Ribeirão Preto – SP e Mestranda em: Máster en Lingüística Aplicada a la Enseñanza del Español Lengua Extranjera pela UNINI – Porto Rico.

Cristiane Cardoso de Andrade França

Graduada em Pedagogia. Pós-graduada em Metodologia em Ensino a Distância, Psicologia Institucional e Clínica. Mestranda em Educação.

Railyce Sarmento Ferreira

Graduada em Matemática, Pedagogia e Português/Inglês. Pós-graduada em Gestão Educional: Administração, Orientação e Supervisão Escolar e Matemática. Mestranda em Educação.

Claudia Cristina de Sales

Graduada em Ciências Biológicas. Pós graduada em Orientação Educacional. Mestranda em Educação pela Uneatlantico.

Leidiane Aparecida dos Santos

Graduada em Pedagogia e Educação Física. Pós-graduada em Psicopedagogia, Docência para a Educação Profissional e Tecnológica e Gestão Escolar. Mestranda em Tecnologias Emergentes na Educação pela Must University.

References

ALMEIDA, M. G. B. A violência na sociedade contemporânea [recurso eletrônico]. In: ALMEIDA, Maria da Graça Blaya. Dados eletrônicos. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2007.

AULETE, C. Dicionário de bolso Caldas Aulete. Rio de Janeiro: Lexicom, 2007.

BLIKSTEIN, P. Mal-estar na avaliação. [S. l.: s. n.], 2010. Disponível em: http://www.blikstein.com/paulo/documents/books/Blikstein-MalEstarNaAvaliacao.pdf. Acesso em: 24 out. 2023.

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais – PCN. Brasília, DF: Ministério da Educação, 1989.

COSTA, M. M. M., SANTOS, L. M. A. Televisão e vídeo na escola. 2018. TCC (Bacharel) – Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, RS, 2018. Disponível em: https://repositorio.ufsm.br/bitstream/handle/1/2818/Machado_Maria_Medianeira_da_Costa.pdf?sequence=1 Acessado em: 24 out. 2023.

FARIAS, F. V. V. M. O Uso dos recursos de multimídia em sala de aula na Educação Infantil. 2010. Monografia (Especialização) – Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, RS, Disponível em: https://repositorio.ufsm.br/bitstream/handle/1/1850/Farias_Fatima_Valderes_Viana_Machado.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acessado em: 24 out. 2023.

GARCEZ, L. H. C. Técnica de Redação. São Paulo: Martins Fontes, 2001.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo, SP: Atlas, 2002.

GUARESCHI, P. A. Mídia, Educação e Cidadania: Tudo o que você quer saber sobre a mídia. Petrópolis, RJ: Vozes, 2005.

KENSKI, V. M. Educação e Comunicação: interconexões e convergências. Educ. Soc., Campinas, v. 29, n. 104, Especial, p. 647-665, out. 2008. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/es/v29n104/a0229104.pdf. Acessado em: 16 set. 2023.

KENSKI, V. M. Educação e Tecnologia: o novo ritmo da informação. 8. ed. Campinas, SP. Papirus, 2012.

LÉVY, P. As tecnologias da inteligência: O futuro do pensamento na era da informática. São Paulo: Editora 34, 1997.

LÉVY, P. Cibercultura. São Paulo: Editora 34, 2000.

MARCONI, M. A.; LAKATOS, E. M. Técnicas de pesquisa: planejamento e execução de pesquisas, amostragens e técnicas de pesquisas, elaboração, análise e interpretação de dados. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2007.

MORAN, J. M. Os novos espaços de atuação do educador com as tecnologias. Texto publicado nos anais do 12º Endipe – Encontro Nacional de Didática e Prática de Ensino. In: ROMANOWSKI, J. P. et al (Orgs). Conhecimento local e conhecimento universal: Diversidade, mídias e tecnologias na educação. São Paulo: ECA, 2004. Disponível em URL: http://www.eca.usp.br/prof/moran/espacos.htm. Acessado em: 16 set. 2023.

OLIVEIRA, P. S. M. Competência emocional: un enfoque reflexivo para a prática pedagógica. 2003. Tese (Doutorado) - Universitát Autonoma de Barcelona, Bellaterra, Espanha, 2003. Disponível em: https://dialnet.unirioja.es/servlet/tesis?codigo=4683. Acessado em: 24 out. 2023.

PIZZANI, L. et al. A arte da pesquisa bibliográfica na busca do conhecimento. RDBCI: Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação, Campinas, SP, v. 10, n. 2, jul./dez.

SANTOS, T. Definindo Multimídia: A Origem. In: JONES & BARTLETT. An Introduction to Digital Multimedia, Second Edition. Estados Unidos: Must University, 2022.

Published

04/01/2024

How to Cite

Alves Guimarães, U., Bodnariuc Garattini, A., Mayre da Silva, F., Cardoso de Andrade França, C., Sarmento Ferreira , R., Cristina de Sales, C., & Aparecida dos Santos, L. (2024). TV AS A MULTIMEDIA RESOURCE IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 5(1), e514777. https://doi.org/10.47820/recima21.v5i1.4777