TEXTUAL GENRES ON SOCIAL NETWORKS AS A TOOL IN TEACHING PRACTICE OF READING AND WRITING IN SCHOOLS: A THEORETICAL APPROACH

Authors

  • Aline Ariane Feitosa da Silva

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v5i3.5074

Keywords:

Textual genres. Social media. Teaching practice. Portuguese language. TICs

Abstract

This work addresses the issue of textual genres on social networks as a tool in the teaching practice of reading and writing in schools. It seeks to understand the use of textual genres in social networks as a tool in the teaching practice of producing meaning in the reading and writing processes. To construct this work, the type of bibliographical research was used, covering important authors for this study: Bakhtin (2003), Marchuschi (2008), Rojo (2012, 2015) and others. As a result, the teaching of the Portuguese language is still monotonous and still produces a vague sense of reading and writing because, in most cases, texts outside the students' reality are taken to the classroom, as well as the mechanics of teaching. of grammar, making the teaching of the mother tongue something resistant on the part of students, thus requiring the school to develop new practices, making use of technology and considering that new pedagogical resources combined with technology can make classes more attractive. To achieve this, a new teaching practice is necessary, as well as greater inclusion of digital technologies and social networks in the teaching of the Portuguese language as a teaching tool in the production of meaning in reading and writing.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Aline Ariane Feitosa da Silva

SEDUC.

References

ALMEIDA, M. E.; PRADO, M. E. Desafios e possibilidades da integração de tecnologias ao currículo. In: SALGADO, Maria Umbelina Caiafa; AMARAL, Ana Lúcia (Orgs.). Tecnologias na educação: ensinando e aprendendo com as TIC. Brasília: Ministério da Educação. 2009. Disponível em: http://portaldoprofessor.mec.gov.br/storage/materiais/0000011621.pdf.

ANTUNES, I. C. Aulas de Português: Encontro e interação. São Paulo: Parábola, 2005.

ANTUNES, I. C. No meio do caminho tinha um equívoco: Gramática, tudo ou nada. In: BAGNO, Marcos. Linguística da norma. 2. ed. São Paulo: Loyola, 2004. p. 127- 134.

BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. 2. ed. Tradução a partir do francês Maria Ermantina Galvão G. Pereira. São Paulo: Martins Fontes, 1997.

BARBA, C; CAPELLA, S. Computadores em sala de aula: métodos e usos. Tradução: Alexandre Salvaterra. Porto Alegre: Penso, 2012.

BELLONI, M. L. O que é mídia-educação. 2 ed. Campinas, SP: Autores Associados. (Coleção polêmica do nosso tempo, 78). 2005.

BRASIL. Base nacional comum curricular. Brasília, DF: Ministério da Educação. Secretaria da Educação Básica, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 19 abr. 2021.

BRIGNOL, S. M. S. Novas tecnologias de informação e comunicação nas relações de aprendizagem da estatística no ensino médio. 2004. Monografia (Bacharel) - Faculdade Jorge Amado, Salvador, 2004 Disponível em: http://www.redeabe.org.br/Monografia.pdf. Acesso em: 26 jun. 2021.

FREIRE, P. A máquina está a serviço de quem? Revista Bits, São Paulo, v. 1, n. 7, p. 6. 1984.

FREIRE, P. Ação cultural para a liberdade. São Paulo: Paz e Terra. 2002.

FREIRE, P. Pedagogia da indignação: cartas pedagógicas e outros escritos. São Paulo: Editora UNESP, 2000. DOI: https://doi.org/10.1590/S1414-32832001000100016

FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido. 42. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2005.

GARCÍA, J.; HERNANDEZ, A. Active methodologies in a queueing systems course for telecommunication engineering studies. IEEE Transactions on Education, London, v. 53, n. 3, p. 405-412, 2010. DOI: https://doi.org/10.1109/TE.2009.2026365

LEVY, P. As tecnologias da inteligência: o futuro do pensamento na era da informática. Rio de Janeiro: Editora 34, 1993.

LEVY, P. Cibercultura. São Paulo: Ed. 34. 1999.

LEVY, P. O que é virtual. Rio de Janeiro. Editora 34, 1996.

MAGNABOSCO, G. G. Hipertexto e gêneros digitais: modificações no ler e escrever? Revista Conjectura, Caxias do Sul, v. 14, p. 49-63, maio/ago. 2009.

MARCURSCHI, B.; SUASSUNA, L. et al. Avaliação em língua portuguesa: contribuições para a prática pedagógica. Belo Horizonte: Autêntica, 2007. 144 p. ISBN 85-7526-189-4

MARCUSCHI, L. A. Gêneros textuais: configuração, dinamicidade e circulação. In: KARWOSKI, A. M.; GAYDECZKA, B.; BRITO, K. S (Orgs.). Gêneros textuais: reflexões e ensino. União da Vitória, PR: Kaygangue. 207 p. 2011.

MATTAR, J. Web 2.0 e redes sociais na educação. São Paulo: Artesanato Educacional, 2013.

MORAN, J. M. Ensino e aprendizagem inovadores com tecnologias audivisuais e telemáticas. In: MORAN, José Manuel; MASETTO, Mrcos T.; BEHRENS, Marilda Aparecida. Novas tecnologias e mediação pedagógica. 12. ed. Campinas, SP: Papirus, 2006. p.11-66.

OLIVEIRA, C. MOURA, S. P. TIC’s na educação: a utilização das tecnologias da informação e comunicação na aprendizagem do aluno. [S. l.: s. n.], 2013.

PETRY, L. C. O conceito de novas tecnologias e a hipermídia como uma nova forma de pensamento. Cibertextualidades, v. 1, n. 1, p. 110-125, 2006.

RECUERO, R. A conversação em rede. Porto Alegre: Sulina, 2012.

RECUERO, R. Redes Sociais na Internet. Porto Alegre: Sulina, 2009.

ROJO, R. H. R.; BARBOSA, J. P. Hipermodernidade, multiletramentos e gêneros discursivos. São Paulo: Parábola, 2015.

SANTORI, A. S.; HUNG, E. S.; MOREIRA, P. J. Uso das TICs como ferramentas de ensino aprendizagem. Contexto & Educação, n. 98, p. 133-152, 2016.

SWALES, J. Genre analysis: English in academic and research settings. Cambridge: Cambridge University Press, 1990.

TAJRA, S. F. Informática na educação: novas ferramentas pedagógicas para o professor na atualidade. São Paulo: Érica, 2012.

TARDIF, M. A. Profissionalização do ensino passados trinta anos: dois passos para a frente, três para trás. Educação & Sociedade, v. 34, n. 123, p. 551-571, 2013. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0101-73302013000200013. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302013000200013

Published

29/03/2024

How to Cite

Ariane Feitosa da Silva, A. (2024). TEXTUAL GENRES ON SOCIAL NETWORKS AS A TOOL IN TEACHING PRACTICE OF READING AND WRITING IN SCHOOLS: A THEORETICAL APPROACH. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 5(3), e535074. https://doi.org/10.47820/recima21.v5i3.5074