THE INFLUENCE OF CHARISMA ON THE EXPRESSION OF PERSONAL BRAND: THE MAIN ELEMENTS OF CHARISMA THAT CAN IMPACT LEADERSHIP AND MAKE THE PERSONAL BRAND LASTING AND POSITIVE

Authors

  • Iara Dechiche Libâneo de Souza Reis

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v5i6.5200

Keywords:

Charisma, Personal Brand, Charismatic leadership, Influence

Abstract

This article aims to identify the main skills that make up charisma and how they can help impact personal brands, making them easy and pleasant to remember, going beyond the first impression, leaving them lasting in memory and influencing positively in interpersonal relationships, both in personal life and career. This process considered the characteristics of charisma that are most repeated among three literary works by authors who deal with the topic, tracing intersections between charisma, personal brand and leadership. In this way, it was possible to identify such attributes that, even specified by the authors with different nomenclatures, carry the same meaning. Some personalities were analyzed and the result was compatible with the characteristics found as basic elements of charisma, which reinforce each other and directly impact the expression of a positive and lasting personal brand.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Iara Dechiche Libâneo de Souza Reis

PB.Academy Escola Executiva Internacional em Personal Branding.

References

ARRUDA, W. 9 ways to demonstrate that you’re a leader when your jobs is individual contribuitor. Forbes, 2023. Disponível em: https://www.forbes.com/sites/williamarruda/2023/01/04/9-ways-to-demonstrate-that-youre-a-leader-when-your-job-is-individual-contributor/?sh=386434877e47. Acesso em: 9 maio 2024.

BACH, M. Carisma e racionalismo na sociologia de Max Weber. Sociologia & Antropologia, 2011. Disponível em https://www.scielo.br/j/sant/a/rsdj7sjHP5RsM9ngFYTvrcr/?lang=pt. Acesso em: 11 maio 2024.

BELO, E. M.; ARAÚJO, A. R. S.; GARCIA, D. A.; MELO, H. G.; SILVA, P. R. de O. Estilos de Liderança. Revista Ibero-Americana de Humanidades, Ciências e Educação, [S. l.], v. 10, n. 5, p. 4141–4163, 2024. Disponível em: https://doi.org/10.51891/rease.v10i5.14214. Acesso em: 15 maio 2024. DOI: https://doi.org/10.51891/rease.v10i5.14214

BERGAMINI, C. W. Liderança: A administração do sentido. Revista de Administração de empresas. São Paulo, v. 34, n. 3, p 102-114, 1994. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rae/a/V6HxfSxghqbGdKPvVRDqqWC/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 19 maio 2024. DOI: https://doi.org/10.1590/S0034-75901994000300009

BLIGH, M. C.; KOHLES, J. C. The enduring allure of charisma: how Barack Obama won the historic 2008 presidential election. Science Direct, 2009. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S1048984309000897. Acesso em: 15 maio 2024. DOI: https://doi.org/10.1016/j.leaqua.2009.03.013

CAMURÇA, Z. S. V. Carisma e liderança no contexto de autoridade e poder. Revista Educação em Debate, Fortaleza, v. 6/7, n. 2/1, p.137-141, 1983/1984. Disponível em: https://repositorio.ufc.br/handle/riufc/12084. Acesso em: 18 maio 2024.

CARNEGIE, D. Como se tornar inesquecível. São Paulo: Editora Sextante, 2021.

CENTENARO, L.; VIEK, D.; ZANELLA, S. Personal Branding nas empresas: Como valorizar a empresa posicionando suas pessoas chave. São Paulo: Editora Chave Mestra, 2022.

CONNER, A. Catching Charisma: Charismatic people spread happiness and well-being. Stanford Social Innovation Review, 2008. Disponível em: https://ssir.org/articles/entry/catching_charisma. Acesso em: 8 maio 2024.

CUDDY, A. O poder da presença. Rio de Janeiro: Editora Sextante, 2016.

DRESSER, S. Charisma is a mysterious and dangerous gift. [S. l.: s. n.], s. d. Disponível em: https://aeon.co/ideas/charisma-is-a-mysterious-and-dangerous-gift. Acesso em: 8 maio 2024.

ESLABÃO, D. R. O conceito de cominação em Max Weber: Um estudo sobre a legitimidade do poder. [S. l.: s. n.], s. d. Disponível em http://www.cifmp.ufpel.edu.br/anais/2/cdrom/mesas/mesa5/04.pdf. Acesso em: 15 maio 2024.

FILHO, R. R. G. Carisma e dominação carismática: Perspectivas teórico-metodológicas do conceito weberiano de carisma e sua efetivação histórica nos estudos de religião. Revista de Teoria da História, Goiânia, v. 11, n. 1, p. 238–257, 2014. Disponível em https://revistas.ufg.br/teoria/article/view/30193. Acesso em: 11 maio 2024.

GOLEMAN, D. Inteligência Social: o poder das relações humanas. Rio de Janeiro: Elsevier Editora Ltda, 2007.

HOUSE, R. J.; HOWELL, J. M. Personality and Charismatic Leadership. Science Direct, 2002. Disponível em https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/104898439290028E. Acesso em: 10 maio 2024.

JÚNIOR, J. A. C. C. M. Burocracia, liderança e dominação: conversas com Max Weber. Sinais, n. 24/1 2020. ISSN: 1981-3988. Disponível em: https://periodicos.ufes.br/sinais/article/view/32827/22881. Acesso em: 20 maio 2024.

LEIGH, A. Charisma: the secrets of making a lasting impression. São Paulo: Pearson Prentice Hall, 2011.

MORTENSEN, K. W. As leis do carisma: como influenciar, cativar e inspirar rumo ao sucesso. Rio de Janeiro: Best Business, 2012.

NETO, J. Q. T.; MACHADO, T. C. D. S. O poder simbólico da dominação carismática. Revista da Faculdade de Direito da UFG, Goiânia, v. 32, n. 2, p. 29/38, 2010. DOI: 10.5216/rfd.v32i2.12133. Disponível em: https://revistas.ufg.br/revfd/article/view/12133. Acesso em: 17 maio 2024.

PINTO A. C.; EATWELL, R.; LARSEN, S. U. Charisma and Facism. Londres: Editora Routledge, 2007. Disponível em https://www.taylorfrancis.com/books/edit/10.4324/9781315824321/charisma-fascism-antonio-costa-pinto-roger-eatwell-stein-ugelvik-larsen?refId=a62939ca-1de7-4465-ab98-ba62c5b56fbc&context=ubx. Acesso em: 12 maio 2024.

SHINYASHIKI, E. O poder do carisma: conquiste e influencie pessoas sendo você mesmo. São Paulo: Editora Gente, 2018.

SILVA, A. S.; NETO, A. C. Uma contribuição ao estudo da liderança sob a ótica weberiana de dominação carismática. Revista de Administração Mackenzie, 2012. TCC (Pós-Graduação em Administração) - Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2012. Disponível em: https:// https://www.scielo.br/j/ram/a/jhfNT9fCSqrjNPn8rtNdzzC/?lang=pt#. Acesso em: 17 maio 2024.

SILVA, A. S.; NETO, A.C. Uma contribuição ao estudo da liderança sob a ótica weberiana de dominação carismática. Revista de Administração Mackenzie, 2012. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ram/a/jhfNT9fCSqrjNPn8rtNdzzC/?lang=pt. Acesso em: 9 maio 2024.

VERGARA, S. C. A liderança aprendida. [S. l.: s. n.], 2007. Disponível em: https://repositorio.fgv.br/items/24b895f9-b7dc-46e1-a2ae-ccb02ef8559f. Acesso em: 19 maio 2024.

VERGAUWE, J.; WILLE, B.; HOFMANS J.; KAISER, R.B.; FRUYT F. Too Much Charisma Can Make Leaders Look Less Effective. Stanford Social Innovation Review, 2017. Disponível em: https://hbr.org/2017/09/too-much-charisma-can-make-leaders-look-less-effective. Acesso em: 5 maio 2024.

WEBER, M. Metodologia das ciências sociais. 3. ed. São Paulo: Cortez, 1999. Disponível em: https://books.google.com.br/books?hl=ptBR&lr=&id=S9yaEAAAQBAJ&oi=fnd&pg=PT7&dq=WEBER,+M.+Metodologia+das+ci%C3%AAncias+sociais+3.+ed.+S%C3%A3o+Paulo:+Cortez,+1999.&ots=fY32D7Bfnv&sig=wRGAGKfy9yqqslxLLYzh7nzNMY#v=onepage&q&f=false. Acesso em: 8 maio 2024.

Published

30/06/2024

How to Cite

Dechiche Libâneo de Souza Reis, I. (2024). THE INFLUENCE OF CHARISMA ON THE EXPRESSION OF PERSONAL BRAND: THE MAIN ELEMENTS OF CHARISMA THAT CAN IMPACT LEADERSHIP AND MAKE THE PERSONAL BRAND LASTING AND POSITIVE. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 5(6), e565200. https://doi.org/10.47820/recima21.v5i6.5200