TRAJECTORY IN TEACHER TRAINING FOR YOUTH AND ADULT EDUCATION (EJA)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v5i6.5396

Keywords:

Training. Teachers. EJA.

Abstract

The trajectory in teacher training for Adult and Youth Education (EJA) is fundamental for preparing educators who are skilled and sensitive to the specific needs of this audience. In this context, the research presents the theme: Trajectory in teacher training for EJA teaching, and seeks to understand the path of teacher training for EJA in Brazil by analyzing bibliographic research on the externalities of teacher training that address the EJA theme, highlighting the fundamental concepts discussed in adult and youth education. The study adopts a qualitative bibliographic methodology, analyzing books and academic productions. The results indicate that during initial teacher training, it is essential for future educators to receive a solid foundation in pedagogy, learning psychology, didactics, and inclusive practices, in addition to understanding the challenges and characteristics of the EJA audience. Furthermore, trainee teachers must acquire knowledge about public policies related to EJA, the most appropriate teaching methodologies for adults and youth, and literacy and reading strategies for this age group.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Keila Cristina de Paiva Silva

Fundação Universitária Iberoamericana – Funiber.

Telma Maria Pires

Universidad Internacional Iberoamericana (UNINI-México).

Marta Piraja Ribeiro

Fundação Universitária Iberoamericana - Funiber.

Rita de Cassia Gomes Domingues Pereira

UNIB - Universidade Internacional Iberoamericana.

Valmir Soares dos Santos

Instituto Federal Baiano Campus Catu.

Layla Daiane de Jesus Malheiros

Fundação Universitária Iberoamericana - Funiber.

Rafaela de Souza Oliveira

Fundação Universitária Iberoamericana - Funiber.

References

BARCELOS, Valdo. Formação de professores para educação de jovens e adultos. 6. ed. Petrópolis: Vozes, 2014. 108 p.

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional: n-9394/96. Brasília: Senado Federal, 1996.

COELHO, Livia Andrade. As relações dos alunos da EJA com as tecnologias digitais: implicações e possibilidades na vida de cada um. 2001. Dissertação (Mestrado) - Universidade Federal da Bahia, Faculdade de Educação, Salvador, 2001.

DANTAS, T. R. Formação em EJA: o Programa de Mestrado Profissional como uma proposta inovadora de inclusão social. In: DANTAS, T. R.; AMORIM, A.; LEITE, G. de O. Pesquisa, formação, alfabetização e direitos em educação de jovens e adultos. Salvador: EDUFBA, 2016. p. 131-149. cap. 6.

FERREIRA, Norma Sandra de Almeida. As pesquisas denominadas “estado da arte”. Educação e Sociedade, Campinas, v. 1, n. 79, p. 257-272, ago. 2002. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/es/v23n79/10857.pdf. Acesso em: 21 maio 2024. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302002000300013

LAFFIN, Maria Hermínia Lage Fernandes. A constituição da docência na educação de jovens e adultos. Currículo Sem Fronteiras, Florianópolis, v. 12, n. 1, p.210-228, abr. 2012. Disponível em: http://www.curriculosemfronteiras.org/vol12iss1articles/laffin.pdf. Acesso em: 21 maio 2024.

MACHADO, Maria Margarida. Formação de professores para EJA: Uma perspectiva de mudança. Retratos da Escola, Brasília, v. 1, n. 2-3, p.161-174, dez. 2008. Disponível em: http://www.cnte.org.br/images/stories/2012/revista_retratosdaescola_02_03_2008_formacao_de_professores.pdf. Acesso em: 21 maio 2024.

MOURA, Tania Maria de Melo (Org.). A formação de professores para a educação de jovens e adultos: dilemas atuais. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2012. 126 p.

OLIVEIRA, Maria Marly de. Como fazer pesquisa qualitativa. Petrópolis, RJ: Vozes, 2007. 182 p.

OVERCASH, A.; HORTON, C.; BONDY, A. The Picture Exchange Communication System - Helping individuals gain functional communication. Autism Advocate, v. 3, p. 21-24, 2010.

ROMERO, Márcia Cicci; DOS SANTOS, Sônia Maria. Reflexão sobre a formação do docente para a EJA. Revista Teias, v. 25, n. 77, p. 295-305, 2024. DOI: https://doi.org/10.12957/teias.2024.82305

SOARES, Leôncio. As especificidades na formação do educador de jovens e adultos: um estudo sobre propostas de EJA. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 27, n. 2, p.303-322, ago. 2011. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S010246982011000200014. Acesso em: 21 maio 2024. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-46982011000200014

SOARES, Leôncio. Formação de educadores de jovens e adultos. Belo Horizonte: Autêntica, 2006. 296 p. Disponível em: http://forumeja.org.br/un/files/Formacao_de_educadores_de_jovens_e_adultos_.pdf. Acesso em 21 maio 2024.

SOARES, Leôncio. O educador de jovens e adultos e sua formação. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 1, n. 47, p. 83-100, jun. 2008. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-46982008000100005. Acesso em: 21 maio 2024. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-46982008000100005

SOARES, Leôncio; SIMÕES, Fernanda Maurício. A formação inicial do educador de jovens e adultos. Educação e Realidade, Belo Horizonte, v. 1, n. 1, p. 25-39, dez. 2004. Disponível em: http://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/article/view/25389. Acesso em: 21 maio 2024.

VENTURA, J. A EJA E OS DESAFIOS DA FORMAÇÃO DOCENTE NAS LICENCIATURAS. Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade, [S. l.], v. 21, n. 37, 2013. Disponível em: http://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/458. Acesso em: 21 maio 2024. DOI: https://doi.org/10.21879/faeeba2358-0194.v21.n37.458

Published

17/06/2024

How to Cite

de Paiva Silva, K. C., Pires , T. M., Piraja Ribeiro, M., Gomes Domingues Pereira, R. de C., Soares dos Santos, V., de Jesus Malheiros, L. D., & de Souza Oliveira, R. (2024). TRAJECTORY IN TEACHER TRAINING FOR YOUTH AND ADULT EDUCATION (EJA). RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 5(6), e565396. https://doi.org/10.47820/recima21.v5i6.5396