PHYSIOTHERAPIST ASSISTANCE TO PATIENTS HEARING IMPAIRMENT PEOPLE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v2i8.613

Keywords:

health field, the ability to communicate and express

Abstract

In the health field, the ability to communicate and express oneself is essential for anamnesis, physical examination and identification of the patient's symptoms, therefore, the professionals' action is based on communication and approach to the deaf patient becomes a challenge, especially for physiotherapists. This study aims to understand and understand how physical therapy is provided to people with hearing disabilities in the municipality of Nanuque, in Minas Gerais, identifying the positives, difficulties and challenges in health care in the municipality. Methodology: Given the facts that will be addressed in this project and for a better analysis of the research, it is observed that it is classified as exploratory, with the aim of better absorption, understanding and interaction with the object of study, thus expanding concepts and thus , to increase the amount of information on the topic discussed. For the development of this project, the technique for data collection will be bibliographic research and case study. With the completion of the study, the objectives and goals proposed in its introduction were achieved, because, with the results obtained in the research, it was possible to understand and understand that although 100% of respondents knew the Brazilian sign language, 42% said that this knowledge did not help during the service because the language was not predominant, which ends up becoming a challenge to the care of these patients.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Larissa Bolzani Gabriel, Centro Universitario de Caratinga

Graduanda em Fisioterapia pela Fundação Educacional de Caratinga e Centro Universitário de Caratinga, Campus de Nanuque - MG.

References

BRITO, Lucinda Ferreira. Língua de sinais. Belo Horizonte: Feneismg, [20--]. 1-6 p. Disponível em: http://www.feneismg.org.br/doc/Lingua%20de%20Sinais%20e%20outros.pdf. Acesso em: 17 abr. 2021.

BRASIL. Educação infantil: saberes e práticas da inclusão: dificuldades de comunicação e sinalização: surdez. Brasília: Ministério da Educação 2006. 89 p. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seesp/arquivos/pdf/surdez.pdf. Acesso em: 10 de abr. 2021.

CHAVEIRO, N. et al. Atendimento à pessoa surda que utiliza a Língua de Sinais, na perspectiva dos profissionais da saúde. Cogitare Enferm., v. 15, n. 4, p. 639-45, 2010. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/20359. Acesso em: 14 abr. 2021.

CHAVEIRO, N.; BARBOSA, M. A. Assistência ao surdo na área de saúde como fator de inclusão social. Rev Esc Enferm USP, v. 4, 2005. Disponível em: https://www.redalyc.org/html/3610/361033283007/. Acesso em: 14 abr. 2021.

CHAVEIRO, N.; BARBOSA, M. A.; PORTO, C. C. Revisión de la bibliografía sobre la atención de los profesionales de salud al paciente sordo. Rev. esc. enferm. USP, São Paulo, v. 42, n. 3, p. 578-583, Sept. 2008. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0080-62342008000300023&lng=en&nrm=iso/. Acesso em: 14 abr. 2021.

GROSSI JUNIOR, Santos. Assistência ao surdo por profissionais de saúde não capacitados para o uso da libras: um olhar para as conseqüências. In.: Anais do XIII Congresso Nacional de Fisioterapia de 10 a 14 de ou- tubro de 2017. Teresina: Faculdade Estácio de Teresina, 2018. Disponível em: https://portaladm.estacio.br/media/3730761/anais-xiii-conafisio-2018-est%C3%A1cio-teresina.pdf#page=83. Acesso em: 17 abr. 2021.

PERREIRA, Maria Cecília Carareto; FERREIRA, Júlio Romero. Sobre inclusão, políticas públicas e práticas pedagógicas. In: GÓES, Maria Cecília Rafael de; LAPHANE, Adriana Lia Friszman de. (Org.). Políticas e práticas de educação inclusiva. São Paulo: Autores Associados, 2014, p. 21-48.

ROCHA, Maria Rita Martins et al. A comunicação em libras entre fisioterapeuta e paciente: a perspectiva de estudantes de fisioterapia. [S. l.: S. n.], 2018. Disponível em: https://proceedings.science/cbee/cbee-2018/papers/a-comunicacao-em-libras-entre-fisioterapeuta-e-paciente--a--perspectiva-de-estudantes-de-fisioterapia. Acesso em: 12 abr. 2021.

SOUZA, Porrozzi. Dificuldades na consulta clínica e nutricional de surdosno Brasil: revisão de literatura. Rev. Pemo, 2009. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3605/3116

SKLIAR, Carlos (Org). Atualidade da Educação Bilíngue para Surdos: Interfaces entre pedagogia e linguística. Porto Alegre: Mediação, 2009. 207 p. 2 v.

STROBEL, Karin Lilian. A Visão Histórica da In(ex)clusão dos surdos nas escolas. ETD - Educação Temática Digital, v. 7, n. 2, p. 1-10, 2006. Disponível em: http://www.fae.unicamp.br/revista/index.php/etd/article/view/1645. Acesso em: 17 abr. 2021.

OLIVEIRA, Y.C.A. de; CELINO, S.D. de Matos; COSTA, G.M.A. Comunicação como ferramenta essencial para assistência à saúde dos surdos. Physis: Revista de Saúde Coletiva, v. 25, n. 1, jan./mar. 2015 Disponível em: https://www.scielo.br/j/physis/a/xnMSZYLXkdcx8z7kFBX3Bpz/?format=html&lang=pt.

Published

13/09/2021

How to Cite

Gabriel, L. B., Tzortzato Almeida, M., & Brandao Amorim, P. (2021). PHYSIOTHERAPIST ASSISTANCE TO PATIENTS HEARING IMPAIRMENT PEOPLE. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 2(8), e28613. https://doi.org/10.47820/recima21.v2i8.613