PROBLEM-BASED LEARNING (BPA) IN HEALTH TRAINING: STUDENT VIEW OF THE APPLICATION OF METHODOLOGY IN A CURRICULAR DISCIPLINE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v2i10.752

Keywords:

The Resolution No. 569 of December 8, 2017 expresses assumptions,

Abstract

The Resolution No. 569 of December 8, 2017 expresses assumptions, principles and guidelines for the National Curriculum Guidelines of undergraduate courses in the health area. In the context of this resolution, the item VII describes the need to use teaching methodologies that promote collaborative and meaningful learning. Thus, it is important that active methodologies are part of the course curriculum, even if only partially. Given the context of changes in favor of the use of these methodologies, this study aims to report an experience of the application of Problem Based Learning (PBL) in a discipline of Cellular and Molecular Biology, in the Physiotherapy course. Students were properly prepared and submitted to a PBL session, which took place in two moments: opening and closing. Afterwards, they were invited to answer a questionnaire formulated on the Google Docs platform, with questions related to their satisfaction and perceptions regarding the methodology applied. As a result, the answers about the questions were divided into three main axes, namely: 1) Perceptions of students after the application of the PBL; 2) Students' opinion regarding the application of the PBL and 3) Student self-assessment before and after the application of the PBL. In conclusion, there is no doubt that the application of PBL, as long as it is well guided by the teacher, develops a series of important characteristics in the student, such as being responsible for their learning, stimulating and facilitating group work, and in what seems, facilitate the learning.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Melissa Negro-Dellacqua

Doutora em Farmacologia de Produtos Naturais e Sintéticos Bioativos - Universidade Federal de Santa Catarina, Brasil

Iane Franceschet de Sousa

Universidade Federal de Santa Catarina, Brasil

Franciely Vanessa Costa

Universidade Federal de Santa Catarina, Brasil

Tiago Bortolotto

Universidade Federal de Santa Catarina, Brasil

Bruna Daniel Rabelo

Universidade Federal de Santa Catarina, Brasil

Geovana Dagostim Savi Bortolotto

Universidade Federal de Santa Catarina, Brasil

References

AGUIAR, R.G.; BARBOSA, G.R.; OLIVEIRA, A.M.B.; MOCCELLIN, A.S.; COSTA, M.R.C.D.; SILVEIRA, N.A. Implantação de um curso de fisioterapia baseado em metodologias ativas de ensino-aprendizagem. Cadernos de Educação, Saúde e Fisioterapia, v. 1, n. 1, p. 13–18, 2014. Disponível em: https://lagarto.ufs.br/uploads/content_attach/path/11324/implantacao_curso_fisioterapia_baseado_em_metodologias_ativas_ensino_aprendizagem_0.pdf. Acesso em: 6out, 2021.

BACICH, L.; MORAN, J. M. Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico-prática. Porto Alegre: Penso, 2018.

BARBIERI, L.F.; BARRO, D.B.; BARRO, F.C. projeto de aperfeiçoamento teórico e prático: uma proposta de metodologia ativa. Revista de Educação do IDEAU, v. 1, ed. 1, pág. 57-69, 2021. Disponível em: https://www.bage.ideau.com.br/wp-content/files_mf/162630393330Textodoartigo23411020210713.pdf. Acesso em: 5out, 2021.

BERBEL, N.N.: “Problematization” and Problem-Based Learning: different words or different ways? Interface — Comunicação, Saúde, Educação, v.2, n.2, 1998. Disponível em: https://www.scielo.br/j/icse/a/BBqnRMcdxXyvNSY3YfztH9J/?lang=pt&format=pdf. Acesso em: 11ago, 2021.

BLASKO, C.E.; CLARO, A.L.A.; UJIIE, N.T. A contribuição das metodologias ativas para a prática pedagógica dos professores universitários. Educação & Formação, v.6, n.2, e3908, 2021. Disponível em: https://www.redalyc.org/jatsRepo/5858/585866867002/585866867002.pdf. Acesso em: 5out, 2021.

BOLLELA, V.R.; CASTRO, M. Avaliação de programas educacionais nas profissões de saúde: conceitos básicos. Medicina (Ribeirão Preto), 47(3): p.332-42, 2014. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/rmrp/article/view/86686/89832. Acesso em: 6out, 2021.

BOROCHOVICIUS, E.; TORTELLA, J.C.B. Aprendizagem Baseada em Problemas: Um método de ensino-aprendizagem e suas práticas educativas. Ensaio, v. 22, n. 83, p. 263–294, 2014. Disponível em https://www.scielo.br/j/ensaio/a/QQXPb5SbP54VJtpmvThLBTc/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 6out, 2021.

BRASIL. Conselho Nacional de Saúde. Resolução nº 569 de 8 de dezembro de 2017. Publicada DOU nº 38, seção 01, 26/02/2018, páginas 85 a 90. Disponível em: http://conselho.saude.gov.br/resolucoes/2017/Reso569.pdf. Acesso em: 05out,2021.

CAPELLATO, P.; RIBEIRO, L.M.S.; SACHS, D. Metodologias Ativas no Processo de Ensino-Aprendizagem Utilizando Seminários como Ferramentas Educacionais no Componente Curricular Química Geral. Research, Society and Development, v. 8(8), p. 1–20, 2019. Disponível em: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=560662197050. Acesso em: 06out,2021.

CHIESA, A.M.; NASCIMENTO, D.D.G.; BRACCIALLI, L.A.D; OLIVEIRA, M.A.C.; CIAMPONE, M.H.T. A Formação de Profissionais da Saúde: Aprendizagem Significativa à Luz da Promoção da Saúde. Cogitare Enfermagem, v. 12, n. 2, p. 236–240, 2007. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/9829/6740. Acesso em: 06out,2021.

DIAS-LIMA, A.; SILVA, M.C.; RIBEIRO, L.C.V.; BENDICHO, M.T.; GUEDES, H.T.V.; LEMAIRE, D.C. Avaliação, Ensinagem e Metodologias Ativas: uma Experiência Vivenciada no componente Curricular Mecanismos de Agressão e de Defesa, no curso de Medicina da Universidade do Estado da Bahia, Brasil. Revista Brasileira de Educação Médica, 43(2), 216-224, 2019. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbem/a/sjTVkBgYZ4H3vDTHQV68SJs/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 06out,2021.

DORNELAS, R.; BARRETO, A.C.O.; GRANZOTTI, R.B.G.; DOMENIS, D.R.;CÉSAR, C.P.H.A.R.; ALENCAR, R.I.A.; SILVA, K. Metodologias Ativas: Uma experiência na Fonoaudiologia. Distúrbios da Comunicação, v. 26, n. 4, p. 815–821, 2014. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/dic/article/view/19261/15970. Acesso em: 06out,2021.

FREITAS, R.A.M. da M. Ensino por problemas: Uma abordagem para o desenvolvimento do aluno. Educação e Pesquisa, v. 38, n. 2, p. 403–418, 2012. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/sk8JPtqzGPdVN4jyTXyB7wd/?lang=pt&format=pdf. Acesso em: 06out,2021.

GONÇALVES, M.F.; GONÇALVES, A.M.; GONÇALVES, I.M. F. Aprendizagem baseada em problemas: uma abordagem no ensino superior na área da saúde. Revista do PEMO, v. 2, n. 1, p. 1–12, 2020. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3676/4051. Acesso em: 06out,2021.

HERNADEZ, H.Y.M.; NEGRO-DELLACQUA, M.; COSTA, F.V.; RABELO, B.D.; BORTOLOTTO, G.D.S.; BORTOLOTTO, T.; SOUSA, I.F. Aplicação da Aprendizagem Baseada em Problemas em uma disciplina do curso de Fisioterapia em uma Universidade Pública do Sul do Brasil: relato de experiência. AL PSI, Revista de Investigação em Psicologia do Algarve, n. 2, v. 1, p. 175-87, 2019. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/339289788_AL_PSI_Revista_de_Investigacao_em_Psicologia_do_Algarve. Acesso em: 21 jul.2021.

LARA, E.M.O.; LIMA, V.V.; MENDES, J.D.; RIBEIRO, E.C.O.; PADILHA, R.Q. O professor nas metodologias ativas e as nuances entre ensinar e aprender: desafios e possibilidades. Interface - Comunicação, Saúde, Educação, v. 23, p. 1–15, 2019. Disponível em: https://www.scielo.br/j/icse/a/ZvjJ4wJr4SWLZL5hJmWD6QR/?lang=pt&format=pdf. Acesso em: 06out,2021.

MARCONDES, E. Currículo Nuclear. Medicina (Ribeirão Preto); 29: p.389-95, 1996. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/rmrp/article/view/772/784. Acesso em: 5out, 2021.

NEGRO-DELLACQUA, M.; COSTA, F.V; SOUSA, I.F.; SÁ-JÚNIOR, A.R.; LIEBEL, G. Aprendizagem baseada em equipes e aprendizagem baseada em projetos no curso de Fisioterapia: estudo piloto. Revista Espaço para a Saúde, 19(1): 53-59, 2018. Disponível em: https://faculdadespequenoprincipe.edu.br/wp-content/uploads/2019/01/FPP_SUPLEMENTO_Espa%C3%A7oSaude_V-FINALVALENDO_compressed.pdf. Acesso em 5out, 2021.

NEGRO-DELLACQUA, M.; CARVALHO JUNIOR, P. M.; SÁ-JUNIOR, A. R. de; BORTOLOTTO, T.; COSTA, F. V.; SOUSA, I. F. de. Potentials and challenges of application of active methodologies in Physiotherapy teaching: student vision. Research, Society and Development, [S. l.], v. 8, n. 5, p. e32851022, 2019. DOI: 10.33448/rsd-v8i5.1022. Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/1022. Acesso em: 5out, 2021.

NEGRO-DELLACQUA, M.; SOUSA, I.F. de; ALEXANDRE, C.S.; MACHADO, C.F.B.; WEINGÄRTNER, B.L.; BORGES, M.C. da S.; DA SILVA, L.E. Use of Project-Based Learning in the teaching of Cellular and Molecular Biology: experience report in the Physiotherapy course. Research, Society and Development, [S. l.], v. 9, n. 8, p. e417985579, 2020. DOI: 10.33448/rsd-v9i8.5579. Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/5579. Acesso em: 11ago, 2021.

NOGUEIRA, V.L.V.; NEGRÃO, K.R.M.; GONÇALVES, E.C.G.; SABOYA, S.M.P. Desenvolvimento de competências e habilidades profissionais por meio de metodologias ativas de aprendizagem: a percepção dos discentes do curso de Administração da Estácio FAP. Revista de Administração e Contabilidade - RAC, [S.l.], v. 7, n. 14, maio 2021. ISSN 2358-1948. Disponível em: <http://www.revistasfap.com/ojs3/index.php/rac/article/view/384>. Acesso em: 11ago, 2021.

REZENDE, K.T.A.; COSTA, M.C.G.; RODRIGUES, M.E.; TONHOM, F.R. Aprendizagem Baseada em Problemas em um Curso de Medicina: Desafios na sua Implementação. Revista Brasileira de Educação Médica, v. 44, n. 4, p. 1–7, 2020. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbem/a/L75nj9QhmLcQ7mGXzvgJszx/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 6out, 2021.

SILVA, L.R.M.S. Metodologias ativas na educação superior: como docentes e discentes percebem a implementação das metodologias sala de aula invertida e aprendizagem baseada em problemas. Mestrado em Educação. Universidade de Lisboa, 2021. Disponível em: https://repositorio.ul.pt/bitstream/10451/47822/1/ulfpie054269_tm.pdf. Acesso em: 21jul, 2021.

SILVA, R.P.; CAMACHO, A.C.L.F.; SILVA, M.A.P.; MENEZES, H.F. Estratégias do uso de metodologia ativa na formação de acadêmicos de enfermagem: relato de experiência. Research, Society and Development, v. 9, n. 6, p. e160963543, 2020. Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/3543. Acesso em: 6out, 2021.

SOUSA, I. F. de; NEGRO-DELLACQUA, M. Implantação de Currículo Integrado e Interdisciplinar no Ensino Médico: A Experiência de uma Instituição Federal de Ensino. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar, v. 2, n. 6, p. 1–20, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.47820/recima21.v2i6.435. Acesso em: 5out, 2021.

TIBÉRIO, I.F.L.C.; ATTA, J.A.; LICHTENSTEIN, A. O aprendizado baseado em problemas – PBL. Rev. Med. (São Paulo), v. 82(1-4), pág. 78-80. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/revistadc/article/view/62624/65422. Acesso em: 11ago, 2021.

VIEIRA, G.R. ; NEVES, L. dos S. .; BEZERRA, C.G. .; GOMES, B. G. da R. C. .; FERREIRA, B.M.; QUEIROZ, M. S. F. de; MATOS, R. J. B. de. Academic monitoring and active methodologies in Physiology teaching: an experience report. Research, Society and Development, [S. l.], v. 9, n. 12, p. e34791211344, 2020. DOI: 10.33448/rsd-v9i12.11344. Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/11344. Acesso em: 5out, 2021.

Published

30/10/2021

How to Cite

Negro-Dellacqua, M., Franceschet de Sousa, I. ., Vanessa Costa, F., Bortolotto, T., Daniel Rabelo, B., & Dagostim Savi Bortolotto, G. (2021). PROBLEM-BASED LEARNING (BPA) IN HEALTH TRAINING: STUDENT VIEW OF THE APPLICATION OF METHODOLOGY IN A CURRICULAR DISCIPLINE. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 2(10), e210752. https://doi.org/10.47820/recima21.v2i10.752