EDUCATIONAL MANAGEMENT: THE “SOUL” OF THE SCHOOL?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v4i5.3152

Keywords:

: Pedagogical Political Project; Educational management; School Institution.

Abstract

The Pedagogical Political Project being a specific document that reflects the different realities of the school, from its physical structure, flexible curriculum, teaching methodologies, protagonist of the student's educational process, with the needs and specificities arising from its community. The school institution is fundamental to society, with the function of training citizens for personal and social life; with this, democratic, participatory and strategic educational management is essential in the school unit, as it implies organization and continuous improvement of the teaching-learning processes with the innovation of pedagogical practices. The theoretical, philosophical and methodological proposal of the New High School is to facilitate access to knowledge and knowledge, promoting the development of its students, with the new elective components offered by the educational institution according to the community in which it is inserted, in order to make learning more attractive for young people, meet the expectations and interests of the current generation and add the Life Project elective component to guide them in the future labor market.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Adriana Milanez Suzigan

FUNIBER - Fundação Universitária Iberoamericana.

Rosana Adélia Gomes

Rosana Adélia Gomes, Bachelor of Business Administration, with specialization in Business Administration, Marketing and International Relations. Working in Education for twenty-one years. Higher education professor in the areas of Administration, Production Engineering, Psychology and Advertising. TCC Advisor - Course Completion Work and Banking Evaluator. In-person tutor in the Public Administration course, EAD by UFSC. Professor in professional technical courses in Administration and Logistics.

References

Blanco, T. H. M. (2021). Gestão e Empreendedorismo. Maringa, PR: Unicesumar.

BRASIL. Conselho Nacional de Educação. (2018). Câmara da Educação Básica. Resolução CNE/CEB nº 3, de 21 de novembro de 2018. Atualiza as Diretrizes Curriculares Nacionais para o Ensino Médio. Brasília, DF: MEC.

Brito, G. S; Purificação I. (2011). Educação e Novas Tecnologias: um (re) pensar. Curitiba: Intersaberes.

Campos, Casemiro de Medeiros (2010). Gestão escolar e docência. São Paulo: Paulinas, pp. 29-98.

Constituição, Brasil (1988). 2. Emenda Constitucional, Brasil. 3. Decreto Legislativo, Brasil. I. Título VIII, capítulo III, artigo 205.

Cool, C.; Marchesi, A. & Palacios, J. (2004). Desenvolvimento psicológico e educação: transtornos de desenvolvimento e necessidades educativas especiais (Vol.3, pp.129-141). Porto Alegre: Artmed.

FUNIBER. (2022). Organização e Gestão de Centros Educativos (p.60). Barcelona. Espanha.

Freire, P. (1997). Educação como prática de liberdade (p.10). São Paulo: Cortez.

Freire, P. (2019). Professora sim, tia não: cartas a quem ousa ensinar. (29ª ed.) Rio de Janeiro/São Paulo: Paz e Terra.

Freitas, Katia Siqueira. De Uma Inter-relação: políticas públicas, gestão democrático-participativa na escola pública e formação da equipe escolar. 2000. Disponível em http://rbep.inep.gov.br/index.php/emaberto/article/viewFile/1091/992: Acesso em03/06/2013 as 10h e 25 min. Horário de Brasília.

Libânio, José Carlos (2015). Práticas de organização e gestão da escola: Objetivos e formas de funcionamento a serviço da aprendizagem de professores e alunos. p. 3.

Lima, V. M. M. (2012). A complexidade da docência nos anos iniciais na escola pública: estudos sobre Educação (Vol.22, N. 23). Presidente Prudente: Nuances.

Lück, H. (2013). Ação Integrada: Administração, Supervisão, Orientação Educacional (29a ed.). Rio de Janeiro: Vozes.

Oliveira, A. C. P.; Waldhelm, A. P. S. (2016). Liderança do diretor, clima escolar e desempenho dos alunos: qual a relação? Disponível: URL: https://doi.org/10.1590/S0104-40362016000400003. [Acessado:21/06/2022].https://doi.org/10.1590/S0104-40362016000400003

Oliveira, Ivana Campos e Menezes, Ione Vasques (2018). Revisão de literatura: O conceito de gestão escolar. p. 5.

Souza, A. R. As condições de democratização da gestão da escola pública brasileira a Agências Financiadoras: Capes (Obeduc) e CNPq. Disponível: URL: https://doi.org/10.1590/S0104-40362018002601470. [Acessado: 21/06/2022].

Veiga, I. P. A. (1995). Projeto Político Pedagógico da escola: uma construção possível. (11ª ed, p.124). Campinas: Papirus.

Veiga, I. P. A. (1995). Projeto Político Pedagógico da escola: uma construção possível. (11ª ed, p.124). Campinas: Papirus.

Veiga, Ilma Passos A. (1998). Escola: espaço do projeto político pedagógico. 4ed. Campinas: Papirus.

Perrenoud, P. (1999). Avaliação: da excelência à regularização das aprendizagens: entre duas lógicas. Porto Alegre, Artmed.

Piaget, J. (2000). Biologia e conhecimento: Ensaio sobre as relações entre as regulações orgânicas e os processos cognoscitivos (3. ed.). Petrópolis, RJ: Vozes. (Original publicado em 1967)

Published

25/05/2023

How to Cite

Milanez Suzigan, A., & Gomes, R. A. (2023). EDUCATIONAL MANAGEMENT: THE “SOUL” OF THE SCHOOL?. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 4(5), e453152. https://doi.org/10.47820/recima21.v4i5.3152