DETECTION OF SIGNS OF EMOTIONAL PROBLEMS IN HIGH SCHOOL STUDENTS AND THEIR POTENTIAL CAUSES
DOI:
https://doi.org/10.47820/recima21.v6i9.6447Keywords:
Emotional Problems. Adolescent. Learning.Abstract
The present research is applied in nature and descriptive in type, with the general objective of detecting emotional problems among high school students. Among the specific objectives are the identification of levels of understanding, regulation, and expression of emotions, as well as the recognition of the tendency to seek out risky and dangerous situations among students in the 1st, 2nd, and 3rd years of high school at a private educational institution located in the city of Rio Branco, capital of the State of Acre, in the northern region of Brazil. The study adopted a quantitative approach, using a sample of 106 students aged between 14 and 18 years. The results showed that 50% of the participants were at an intermediate level, indicating that a portion of adolescents is exposed to certain risks but may possess some protective factors or coping mechanisms that allow them to resist or partially mitigate negative effects. However, they are not entirely resilient or protected. If emotional problems are not identified early, they may become risk factors, contributing to the development or worsening of future psychological issues. A student experiencing emotional problems is unlikely to achieve good academic performance; they tend to be distracted, absent, and show little motivation to engage in classroom activities.
Downloads
References
ADER, R.; FELTEN, D. L.; COHEN, N. (Eds.). Psiconeuroinmunología. 2. ed. [S. l.]: Academic Press, 1991. Disponível em: https://doi.org/10.1016/B978-0-12-043780-1.50005-1 DOI: https://doi.org/10.1016/B978-0-12-043780-1.50005-1
ALBA, H. L. G.; PÉREZ, L. C. A.; SABORIT, Y. S.; DÍAZ, A. E. G. La dependencia emocional: un problema de la psicología y otras ciencias humanísticas. Edumecentro, v. 13, n. 2, p. 269-286 2021. Disponible en: https://www.medigraphic.com/cgi-bin/new/resumen.cgi?IDARTICULO=106804. Acesso em: 14 out. 2024.
ANDRADE, A. L. M.; ENUMO, S. R. F.; PASSOS, M. A. Z.; VELLOZO, E. P. Uso Problemático de Internet, Problemas Emocionais e Qualidade de Vida entre Adolescentes. Psico-USF, 2021. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pusf/a/R3gTfPPzMKM5fhXJTHSGKSG/abstract/?lang=pt&format=html. Acesso em: 14 out. 2024.
ANDRADE, A. L. M.; SCATENA, A.; BEDENDO, A. Uso excessivo de internet e smartphone e problemas emocionais em estudantes de psicologia e psicólogos. Estudos de Psicologia, 2023. Disponível em: https://www.scielo.br/j/estpsi/a/mSdnW5n5cWvnDHLKqkksnRK/. Acesso em: 14 out. 2024. DOI: https://doi.org/10.1590/1982-0275202340e210010
ANDRADE, J. W. BERNARDES, C. M. S.; LISBOA, C. B. Práticas educativas parentais e problemas emocionais/comportamentais em adolescentes com altas habilidades/superdotação intelectivas. Psicologia: Ciênc. Prof., v. 41, (spe3), 2021. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pcp/a/6mpfDvnNHNF4DKLyn8CcLfK/?lang=pt. Acesso em: 14 out. 2024. DOI: https://doi.org/10.1590/1982-3703003203883
BARRETT, Lisa Feldman. Como as Emoções São Feitas: A Vida Secreta do Cérebro. Tradução de João Silva. São Paulo: Editora XYZ, 2019.
BEAUCHAINE, T. P.; CICCHETTI, D. Emotion dysregulation and emerging psychopathology: A transdiagnostic, transdisciplinary perspective. Development and Psychopathology, v. 31, n. 3, p. 799–804, 2019. DOI: https://doi.org/10.1017/S0954579419000671
BIAZUS, C. B.; RAMIRES, V.R.R. Depressão na adolescência: uma problemática dos vínculos. Psicologia Estudantil, Maringá, v. 17, n. 1, p. 83-91, mar. 2012. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-73722012000100010
BORBA, B. M. R.; MARIN, A. H. Indicadores de Problemas Emocionais e de Comportamento em Adolescentes: Avaliação entre Múltiplos Informantes. Paidéia (Ribeirão Preto), 2018. Disponível em: https://www.scielo.br/j/paideia/a/PbQdsNGQrMpvk8v3sYzPjTN/abstract/?format=html&lang=pt. Acesso em: 14 out. 2024.
BORBA, B. M. R.; MARIN, A. H. Problemas emocionais e de comportamento e rendimento escolar em adolescentes. Psico, 2018. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/revistapsico/article/view/26941. Acesso em: 14 out. 2024.
BORSA, J. C.; BANDEIRA, D. R. Comportamentos de risco na adolescência: uma abordagem psicoeducacional. In: BORSA, J. C.; BANDEIRA, D. R. (Orgs.). Adoção de comportamentos de risco na adolescência: Avaliação, prevenção e intervenção psicológica. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2014. p. 145–163
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular: educação é a base. Brasília: Ministério da Educação, s. d. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf.
BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União, Brasília, 23 de dezembro de 1996. Acesso em: 23 mar. 2017.
BROCHE-PÉREZ, Y., Y CRUZ-LÓPEZ, D. Toma de decisiones en la adolescencia: Entre la razón y la emoción. Ciência Cognitiva, v. 8, n. 3, p. 70-72, 2014.
CARVALHO, Maria Goretti Quintiliano. O professor e as dificuldades de aprendizagem: concepções e práticas. 2007. 163f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Católica de Goiás, Goiânia, 2007.
CHABOT, D.; CHABOT, M. Pedagogia emocional. [S. l.]: Alfaomega, 2002.
COMPARINI, I. P.; WECHSLER, S. M. Indicadores emocionais no Desenho da Figura Humana em grupos contrastantes. In: Resumos do V Congresso de avaliação Psicológica, 2015.
COSTELLO, E. J.; FOLEY, D. L.; ANGOLD, A. 10-year research update review: The epidemiology of child and adolescent psychiatric disorders: II. Developmental epidemiology. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, v. 45, n. 1, p. 8-25, 2006. doi: 10.1097/01.chi.0000184929.41423.c0 DOI: https://doi.org/10.1097/01.chi.0000184929.41423.c0
CRUVINEL, M.; BORUCHOVITCH, E. Sintomas depressivos, estratégias de aprendizagem e rendimento escolar de alunos do ensino fundamental. Psicologia em estudo, v. 9, n. 3, p. 369–378, 2004. Citado na página 70. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-73722004000300005
DAMÁSIO, António. Ao encontro de Espinosa: as emoções sociais e a neurologia do sentir. São Paulo: Companhia das Letras, 2004.
DAMÁSIO, António. O mistério da consciência: do corpo e das emoções ao conhecimento de si. São Paulo: Companhia das Letras, 2000.
DAMÁSIO, António. Sentir e saber: o caminho da consciência. São Paulo: Companhia das Letras, 2023.
DEL PRETTE, Z. A. P.; DEL PRETTE, A. Habilidades sociais e escola: Teoria e prática. Petrópolis, RJ: Vozes, 2011.
DESSEN, M. A.; SZELBRACIKOWSKI, A. C. Estabilidades e mudanças em padrões familiares de crianças com problemas de comportamento exteriorizado. Paideia, v. 16, n. 33, p. 71-80, 2006. DOI: 10.1590/S0103-863X2006000100010. DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-863X2006000100010
ESTÉVEZ, E.; JIMÉNEZ, T. I. Violencia en adolescentes y regulación emocional. Revista INFAD de Psicología. International, 2017. Disponível em: https://revista.infad.eu/index.php/IJODAEP/article/view/922. Acesso em: 14 out. 2024. DOI: https://doi.org/10.17060/ijodaep.2017.n1.v2.922
FACUNDO, M.; MATEO, N. Usar o cérebro: Aprenda a utilizar a máquina mais complexa do universo. [S. l.]: Planeta. 2015
FERNÁNDEZ-PINTO, I.; SANTAMARÍA, P.; SÁNCHEZ-SÁNCHEZ, F.; CARRASCO, M. A., Y DEL BARRIO, V. SENA - Sistema de Evaluación de Niños y Adolescentes. Manual técnico. Madrid: TEA Ediciones, 2015.
FREITAS, E. Q. M. Automutilação na adolescência: prevenção e intervenção na área da psicologia escolar. Revista Ciência (In) Cena, 2017. Disponível em: https://estacio.periodicoscientificos.com.br/index.php/cienciaincenabahia/article/view/681. Acesso em: 14 out. 2024.
FREITAS, P. M.; COSTA, R. S. N.; RODRIGUES, M. S. Influência das relações familiares sobre a saúde e o estado emocional dos adolescentes. Revista Psicologia e Saúde, v. 12, n. 4, out,/dez. 2020. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?pid=S2177093X2020000400009&script=sci_abstract&tlng=es. Acesso em: 14 out. 2024.
GAUY, F. V. Crianças e adolescentes com problemas emocionais e comportamentais têm necessidade de políticas de inclusão escolar? Educar em Revista, v. 59, p. 79-95, 2016. DOI: 10.1590/0104-4060.44687. DOI: https://doi.org/10.1590/0104-4060.44687
IBARROLA, B. Aprendizaje emocionante: Neurociencia para el aula. Prólogo de Rafael Bisquerra. Madrid: SM, 2020.
JACOBS, R, H.; REINECKEN, M. A.; GOLLAN, J. K.; KANE, P. Empirical evidence of cognitive vulnerability for depression among children and adolescents; A cognitive science and developmental perspective. Clinical Psychology Review, v. 28, p. 759-782, 2008. DOI: https://doi.org/10.1016/j.cpr.2007.10.006
JACOMINI, D.; LOPES, D.; RAMOS, M. D. A. G. Autolesão na adolescência pela perspectiva da psicologia escolar. 2023. Trabalho de Conclusão de Curso (Curso de Psicologia) -Faculdades Doctum da Serra, Serra, ES, 2023. Disponível em: https://dspace.doctum.edu.br/handle/123456789/4664. Acesso em: 14 out. 2024.
LEAHY, Robert L.; TIRCH, Dennis D.; NAPOLITANO, Lisa A. Emotion Regulation in Psychotherapy: A Practitioner’s Guide. New York: Guilford Press, 2013.
LEUSIN, J. F.; PETRUCCI, G. W.; BORSA, J. C. Clima Familiar e os problemas emocionais e comportamentais na infância. Revista da SPAGESP, 2018. Disponível em: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6598253. Acesso em: 14 out. 2024.
LIMA, L. B.; PACHECO, J. T. B. Sintomas depressivos, autorregulação emocional e suporte familiar: um estudo com crianças e adolescentes. Estudos Interdisciplinares em Psicologia, 2018. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/eip/article/view/31337. Acesso em: 14 out. 2024. DOI: https://doi.org/10.5433/2236-6407.2018v9n3suplp132
MACHADO, B. M.; VIEIRA, B. S.; MARIN, A. H. Empatia e problemas emocionais e de comportamento infantil. Revista Eletrônica Interdisciplinar em Psicologia, 2021. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/eip/article/view/40538. Acesso em: 14 out. 2024. DOI: https://doi.org/10.5433/2236-6407.2021v12n3p119
MACHADO, M. R.; MOSMANN, C. P. Dimensões negativas da coparentalidade e sintomas internalizantes: a regulação emocional como mediadora. Psicologia: Teoria e Pesquisa, 2019. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ptp/a/P7VcTbNbXcp6rLyxtbXBqrM/?lang=pt. Acesso em: 14 out. 2024. DOI: https://doi.org/10.1590/0102.3772e35nspe12
MALINAUSKIENEA, O.; VOSYLISA, R.; ZUKAUSKIENEA, R. Longitudinal examination of relationships between problem behaviors and academic achievement in young adolescents. Procedia Social and Behavioral Sciences, v. 15, p. 415–342, 2011. doi: 10.1016/j.sbspro.2011.04.311. DOI: https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2011.04.311
MARTÍ, C. G. Familia y Competencia Socio - Emocionales. Orientación Pedagógica Online, 2008. Disponível em: www.dediseprograma.blogspot.com/2008/03/lneas-‐bsicas-‐de-‐un-‐programa-‐de.html.
MCLAUGHLIN, K. A. et al. What develops during emotional development? A componente process approach to identifying sources of psychopathology risk adolescence. Dialogues in Clinical Neuroscience, v. 17, n. 4, p. 403-410, s.d. DOI: https://doi.org/10.31887/DCNS.2015.17.4/kmclaughlin
MENDE, A. I. F. et al. manejo e emoções e estresse. In: NEUFELD, C. B. (org). Terapia cognitivo – comportamental para adolescentes: uma perspectiva transdiagnóstica e desenvolvimental. Porto Alegre: Artmed, 2017. p. 215-240.
MILLER, G. E.; CHEN, E.; PARKER, K. J. Psychological stress in childhood and susceptibility to chronic diseases: A developmental framework. Psychological Bulletin, v. 137, n. 6, p. 959–997, 2011. https://doi.org/10.1037/a0024768 DOI: https://doi.org/10.1037/a0024768
MOMEÑE, J.; ESTÉVEZ, A.; PÉREZ-GARCÍA, A. M. El consumo de sustancias y su relación con la dependencia emocional, el apego y la regulación emocional en adolescentes. Anales de Psicología, 2021. Disponível em: https://revistas.um.es/analesps/article/view/404671. Acesso em: 14 out. 2024. DOI: https://doi.org/10.6018/analesps.404671
MORA, F. Neuroeducación: Solo se puede aprender aquello que se ama. 2. ed. Madrid: Alianza Editorial, 2017.
MORA, F.; SANGUINETTI, M. Dicionário de Neurociências. [S. l.]: Aliança Editorial, 2004.
MOSMANN, C. P.; COSTA, C. B.; EINSFELD, P. Conjugalidade, parentalidade e coparentalidade: associações com sintomas externalizantes e internalizantes em crianças e adolescentes. Estudos de Psicologia, v. 22, n. 4, p. 437-447, 2017. Disponível em: https://www.scielo.br/j/estpsi/a/yqZsm7QGKwGX7MyVTjPMQTx/?lang=pt&format=html. Acesso em: 14 out. 2024.
MUSZKAT, M.; MIRANDA, M, C. MUSZKAT, D. Neuropsicologia da adolescência. In: Neuropsicologia hoje. 2. ed. Porto Alegre: Artmed, 2015.
OLIVEIRA, R. F.; SANTOS, M. C. Saúde mental na escola: desafios e possibilidades da atuação docente. São Paulo: Cortez, 2021.
PAPALIA, D.; FELDMAN, R.D. Desenvolvimento humano. Porto Alegre: Artmed, 2006.
PAPALIA, D.; WENDKOS OLDS, S. Psicología del desarrollo. Colombia. Mc Graw Hill, 2006.
PEREIRA, C de S.; CIA, F.; BARHAM, El, J. Autoconceito, Habilidades Sociais, Problemas de Comportamento e Desempenho Acadêmico na Puberdade: Inter-relações e Diferenças Entre Sexos. Interação em Psicologia, v. 12, n. 2, p. 203-213, 2008. DOI: https://doi.org/10.5380/psi.v12i2.7870
PERES, A. S. A.; CAMINO, C. P. Impacto das Emoções no Desenvolvimento Cognitivo de Crianças. Psicologia & Sociedade, v. 29, n. 3, p. 205-214, 2017.
PINHEIRO, A. F.; FERNANDES, O. M.; RELVA, I. C. Fratria: Tratamento parental diferenciado e estados emocionais negativos. Psicologia, 2017. Disponível em: http://revista.appsicologia.org/index.php/rpsicologia/article/view/1140. Acesso em: 14 out. 2024.
POLANCZYK, Guilherme V.; LIMA, Marina S.; HORTA, Bernardo L.; BIEHLER, Janaina; ROHDE, Luis A. The Worldwide Prevalence of Mental Disorders in Children and Adolescents: A Systematic Review of the Literature. Journal of Child Psychology and Psychiatry, Oxford, v. 48, n. 3-4, p. 345–358, 2007. https://doi.org/10.1111/j.1469-7610.2007.01785.x DOI: https://doi.org/10.1111/jcpp.12381
RADUA, Joaquim et al. What causes psychosis? An umbrella review of risk and protective factors. World Psychiatry, v. 17, n. 1, p. 49–66, 2018. DOI: 10.1002/wps.20490. DOI: https://doi.org/10.1002/wps.20490
RESETT, S. Grooming online, sexting e problemas emocionais em adolescentes argentinos. Ciencias Psicológicas, 2021. Disponível em: http://www.scielo.edu.uy/scielo.php?pid=S1688-42212021000101208&script=sci_abstract&tlng=pt. Acesso em: 14 out. 2024. DOI: https://doi.org/10.22235/cp.v15i1.2397
SADOCK, B. J.; SADOCK, V. A. Compêndio de psiquiatria: Ciência do comportamento e psiquiatria clínica. 10. ed. Porto Alegre: Artmed, 2011.
SANDRA, A.; SAM, W. Bem-vindo ao seu cérebro: Porque perdemos as chaves do carro, mas nunca esquecemos como se dirige e outros enigma do comportamento cotidiano. São Paulo: Editora Cultrix, 2009.
SANTOS, A. C. A.; GONDIM, S. M. G. Competências socioemocionais e saúde mental de adolescentes: uma revisão integrativa. Psicologia: Teoria e Prática, v. 23, n. 1, p. 1–15, 2021.
SIEGEL, J. D. Cérebro adolescente: O grande potencial, a coragem e a criatividade da mente dos 12 aos 24 anos. São Paulo: nVersos, 2016
SILVA, A. M. B. da; SILVA, M. L. B. da; ENUMO, S. R. F. Relações entre o hormônio cortisol e comportamentos de adolescentes: Uma revisão sistemática. Psicologia Revista, 2017. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/psicorevista/article/view/26746. Acesso em: 14 out. 2024. DOI: https://doi.org/10.23925/2594-3871.2017v26i2p.337-362
SILVA, M. M. da; BARROS, L. da S. A contribuição da escola para a promoção da saúde mental de adolescentes no combate a depressão e ao suicídio. Brazilian Journal of Development, [S. l.], v. 7, n. 3, p. 21078–21095, 2021. Disponível em: https://ojs.brazilianjournals.com.br/ojs/index.php/BRJD/article/view/25509. Acesso em: 14 out. 2024. DOI: https://doi.org/10.34117/bjdv7n3-017
SON, M.; SORIA, E. Baremo de la guía de Observación comportamental para niños. Interdisciplinaria, v. 14, n. 1-2, p. 25-26, 1997.
SOUZA, K.; CUNHA, M. Impactos do uso das redes sociais virtuais na saúde mental dos adolescentes: uma revisão sistemática da literatura. Educação e Psicologia, v. 21, n. 1, 156, 2019. Disponível em: http://educacaoepsicologia.emnuvens.com.br/edupsi/article/view/156. Acesso em: 14 out. 2024.
VALENZUELA, M.; IBARRA, A.; ZUBAREW, T.; LORETO, M. Prevención de conductas de riesgo en el Adolescente: Rol de familia. Index Enferm, v. 22, p. 1-2, 2013. DOI: https://doi.org/10.4321/S1132-12962013000100011
VASCONCELOS, M. M. F.; LEME, M. I. D. G. Dificuldades emocionais e desempenho escolar: um olhar interdisciplinar. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2013.
VYGOTSKY, L. S. A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. 4. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1991.
WANG, J.; LIU, L.; WU, H.; YANG, X.; WANG, Y.; WANG, L. Agreement between parents and adolescents on emotional and behavioral problems and its associated factors among Chinese school adolescents: a cross-sectional study. BioMed Central Psychiatry, v. 14, p. 114-128, 2014.https://doi.org/10.1186/1471-244X-14-114 DOI: https://doi.org/10.1186/1471-244X-14-114
Downloads
Published
License
Copyright (c) 2025 RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECIMA21, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECIMA21 apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.