KNOWLEDGE FROM EXPERIENCE IN EJA: THE KNOWLEDGE THAT LIFE TEACHES AND THE SCHOOL NEEDS TO RECOGNIZE
DOI:
https://doi.org/10.47820/recima21.v6i8.6557Keywords:
Youth and Adult Education, Life knowledge, Prior learning, Meaningful learning, Respect for experienceAbstract
This article was born from a sensitive look and a deep respect for the journey of so many young and adult learners who, despite the challenges, chose to return to school. Based on an exclusively bibliographic approach, the study seeks to understand how experiential knowledge the kind learned through life, work, relationships, and everyday struggles — can and should be valued in Youth and Adult Education. Through the voices of authors such as Paulo Freire, Miguel Arroyo, Maurice Tardif, and António Nóvoa, the research affirms that learning doesn’t start at school; it begins with life. The findings show that recognizing what the student already knows brings meaning to what still needs to be learned, making the educational process more authentic, respectful, and meaningful. When the school embraces the learner’s story and builds upon it, it becomes a space of dignity, belonging, and transformation.
Downloads
References
ARROYO, Miguel. Ofício de Mestre: Imagens e autoimagens. 13. ed. Petrópolis: Vozes, 2017.
ARROYO, Miguel. Currículo, território em disputa. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2006.
AUSUBEL, David Paul. Aquisição e retenção de conhecimentos: uma perspectiva cognitiva. Lisboa: Instituto Piaget, 2003.
BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional – LDB (Lei nº 9.394/1996). Brasília: MEC, 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 13 maio 2025.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 45. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
GADOTTI, Moacir. Educação popular na escola cidadã. São Paulo: Instituto Paulo Freire, 2019.
HADDAD, Sérgio; DI PIERRO, Maria Clara. Educação de jovens e adultos: novos leitores, novas leituras. São Paulo: Ação Educativa, 2020.
INEP – Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Censo Escolar da Educação Básica 2022: Resumo Técnico. Brasília: Inep, 2022. Disponível em: https://www.gov.br/inep/. Acesso em: 13 maio 2025.
JOSSO, Marie-Christine. Experiências de vida e formação. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2004.
LIBÂNEO, José Carlos. Didática. 27. ed. São Paulo: Cortez, 2013.
MACEDO, Lúcia; SOUZA, João Carlos. Currículo e identidade na EJA: perspectivas críticas e experiências emancipatórias. Campinas: Papirus, 2018.
MOREIRA, Marco Antônio. Teoria da aprendizagem significativa: um referencial para organizar o currículo por competências. 2. ed. Campinas: Autores Associados, 2011.
MOURA, Ana Paula; SANTANA, Ricardo. Tecnologias e afetividade na EJA: desafios e possibilidades. Revista Práxis Educacional, v. 17, n. 45, p. 230-248, 2021. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis. Acesso em: 10 maio 2025.
NÓVOA, António. O tempo dos professores. Lisboa: Educa, 2017.
NUNES, Tereza; ALMEIDA, Flávia. Experiências exitosas na EJA: relatos e reflexões. Belo Horizonte: Autêntica, 2020.
SANTOS, Boaventura de Sousa. A gramática do tempo: para uma nova cultura política. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2018.
SOARES, Leôncio. Educação de jovens e adultos: políticas públicas e desafios contemporâneos. Revista Brasileira de Educação, v. 27, 2022. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/. Acesso em: 14 maio 2025.
SOUZA, Marina; CALIMAN, Lúcio. Educação de adultos e práticas de escuta sensível: por uma pedagogia da presença. Revista Pedagógica, v. 24, n. 50, p. 112-129, 2020.
TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. 21. ed. Petrópolis: Vozes, 2014.
Downloads
Published
License
Copyright (c) 2025 RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECIMA21, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECIMA21 apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.