KNOWLEDGE FROM EXPERIENCE IN EJA: THE KNOWLEDGE THAT LIFE TEACHES AND THE SCHOOL NEEDS TO RECOGNIZE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v6i8.6557

Keywords:

Youth and Adult Education, Life knowledge, Prior learning, Meaningful learning, Respect for experience

Abstract

This article was born from a sensitive look and a deep respect for the journey of so many young and adult learners who, despite the challenges, chose to return to school. Based on an exclusively bibliographic approach, the study seeks to understand how experiential knowledge  the kind learned through life, work, relationships, and everyday struggles — can and should be valued in Youth and Adult Education. Through the voices of authors such as Paulo Freire, Miguel Arroyo, Maurice Tardif, and António Nóvoa, the research affirms that learning doesn’t start at school; it begins with life. The findings show that recognizing what the student already knows brings meaning to what still needs to be learned, making the educational process more authentic, respectful, and meaningful. When the school embraces the learner’s story and builds upon it, it becomes a space of dignity, belonging, and transformation.

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Author Biographies

  • Ranier Figueredo

    Mestre em Educação Física e Atividade Física - Universidad Europea del Atlántico - Espanha (UNEA). Especialização em Educação Física Escolar e Fisiologia do Exercício. Graduado em Educação Física. Professor de Educação Física no estado de Santa Catarina e da Prefeitura de Tubarão.

     

  • Leda Maria Zilli

    Mestranda em Educação com especialização em TICs - Universidad Europea del Atlántico - Espanha (UNEA). Graduada em Artes Visuais. Especialização em História da arte e arte educação. Professora de Artes da rede municipal de Tubarão.

     

  • Mirian Farias Gomes

    Mestranda em Educação com especialização em TICs - Universidad Europea del Atlántico - Espanha (UNEA). Especialização em. Graduada em Letras Português e inglês. Especialista em Metodologia e prática interdisciplinar do ensino. Assistente Técnico Pedagógico no Estado de Santa Catarina.

  • Maria de Lourdes Machado de Oliveira

    Mestranda em Educação com especialização em TICs - Universidad Europea del Atlántico - Espanha (UNEA). Graduada em Educação Artística. Especialização em Metodologia de Ensino. 

  • Jádina de Farias Neves

    Mestranda em Educação com especialização em TICs - Universidad Europea del Atlántico - Espanha (UNEA). Graduada em Artes Visuais e Pedagogia. Especialista em Metodologia e Pratica Interdisciplinar do Ensino. Professora de Artes da rede municipal de Tubarão.

     

  • Wagner Cardoso de Maria

    Mestrando em Educação com especialização em TICs - Universidad Europea del Atlántico - Espanha (UNEA). Graduado em Sociologia. Técnico da Gerência de Educação de Tubarão e Professor de Sociologia.

  • Rita de Cássia Cavalaro de Oliveira

    Mestranda em Educação com especialização em TICs - Universidad Europea del Atlántico - Espanha (UNEA). Graduada em Pedagogia e História. Especialista em Psicopedagogia. Assistente de Educação no Estado de Santa Catarina.

     

  • Patricia Marcondes Demelis

    Mestranda em Educação com especialização em TICs - Universidad Europea del Atlántico - Espanha (UNEA). Graduada em Pedagogia e História. Especialista em Psicopedagogia.  Assistente de Educação no Estado de Santa Catarina.

  • Gilson Schimtz Michels

    Mestrando em Educação com especialização em TICs - Universidad Europea del Atlántico - Espanha (UNEA). Graduado em Pedagogia, História, Informática, Gestão Comercial, Geografia e Gastronomia. Especialista em Tecnologias Educacionais e Docência para a Educação Profissional e Tecnológica. Professor no Estado de Santa Catarina.

     

  • Clailton Damaceno Paz

    Mestrando em Educação com especialização em TICs - Universidad Europea del Atlántico - Espanha (UNEA). Graduado em Educação Física. Especialista em Educação Física. Assessor de direção do CEJA de Tubarão e professor de Educação Física na Prefeitura de Tubarão.

     

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Published

08/08/2025

How to Cite

KNOWLEDGE FROM EXPERIENCE IN EJA: THE KNOWLEDGE THAT LIFE TEACHES AND THE SCHOOL NEEDS TO RECOGNIZE. (2025). RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 6(8), e686557. https://doi.org/10.47820/recima21.v6i8.6557