STORIES AS A CULTURAL PRACTICE: AN ETHNOGRAPHY OF NARRATIVES IN THE CLASSROOM

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v7i1.6788

Keywords:

Oral expression narratives, Portuguese language, vatshwa.

Abstract

This study presents an ethnographic analysis of oral tales circulating in Massinga, highlighting the morphological and thematic aspects considering the sociocultural space where the narratives circulate, as well as their potential for use in Portuguese language classrooms. The assumptions for this study are as follows: (i) the oral tales circulating in Massinga convey the sociocultural values and worldview of the vatshwa; (ii) the tales are not merely entertainment but cultural devices that shape ways of thinking and acting. The collection of the corpus texts was conducted in the locality of Unguana – District of Massinga, where 6 community members shared some stories. To achieve the objectives, we developed qualitative research with an inductive approach. In terms of technical procedures, we opted for bibliographic research, from the conceptual phase to the empirical phase; for data collection (oral expression narratives) in the community, we used the ethnographic method. The structural and thematic analysis of the narratives was based on Junod (1996) and Rosário (2008), and for the culture of the vatshwa, we consulted Siquisse (2006). From the analysis, we concluded that the narratives present characteristic elements of the sociocultural universe of the vatshwa, such as polygamy, social roles of women and men, magical-religious aspects, use of plants to cure diseases or other ailments, economic aspects related to food production and income generation, and hospitality. We also noted that the narratives have enormous potential to be used in the classroom context.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Jonas Alfiado Manhice, Universidade Pedagógica de Maputo

    Doutorando em Ciências da Linguagem Aplicadas ao Ensino de Línguas pela Universidade Pedagógica de Maputo-Moçambique. Mestre em Administração e Gestão Escolar pela Universidade Pedagógica de Maputo e Licenciado em Ensino de Língua Portuguesa pela mesma universidade; Docente efetivo na Faculdade de Letras e Ciências Sociais da Universidade Save-Massinga, Moçambique.

References

BILA, A. P. Para Uma Educação Bilingue Intercultural em Moçambique: Da assimilação ao Diálogo entre línguas e culturas, desafios e perspectivas. 2019.Tese (Doutoramento em linguística). Faculdade de Letras e Ciências Sociais, Universidade Eduardo Mondlane, Maputo, Moçambique, 2019.

CHIZIANE, P. Ventos do Apocalipse. 3. ed. Maputo: Njira, 2010.

CUCHE, D. A noção de cultura nas ciências sociais. Bauru-SP: Edusc, 1999.

DIAS, H. N. Diversidade cultural e educação em Moçambique. V!RUS, São Carlos, n. 4, dez. 2010. Disponível em: http://www.nomads.usp.br/virus/virus04/?sec=4&item=4&lang=pt. Acesso em: 10 nov. 2025.

DIAS, H. N. As desigualdades sociolinguísticas e o fracasso escolar: Em direcção a uma prática linguístico-escolar libertadora. Maputo: Texto Editores, 2006.

FONSECA, A. Contribuição ao Estudo da Literatura Oral Angolana. Luanda: Instituto Nacional do Livro e do Disco, 1996.

JUNOD, H. A. Usos e Costumes dos Bantos: Tomo I. (Vida Social). Maputo: Arquivo Histórico de Moçambique, 1996.

LANDGRAF, F. L. Políticas culturais em Moçambique: do Estado socialista ao aberto à economia de mercado. 2014. Trabalho de Conclusão Curso (Especialista em Gestão de Projetos Culturais e Organização de Eventos) - Universidade de São Paulo, 2014. Disponível em: https://paineira.usp.br/celacc/sites/default/files/media/tcc/flavialandgraf_politicasculturaisemmooambique.pdf. Acesso em: 10 de Out. De 2025.

MACIEL, C. M. A. Bantu oral Narratives in the Training of EFL Teachers in Mozambique. 2007. Doctorate (thesis) - State University, Illinois, 2007.

MALLINDA, D. A. Cartografias da Nação Literária Moçambicana: Contos e Lendas de Carneiro Gonçalves. Maputo: PROMÉDIA, 2001.

MOÇAMBIQUE. Constituição da República de Moçambique. Maputo: Imprensa Nacional, 2004.

NUNES, S. D. M. A Milenar Arte da Oratura Angolana e Moçambicana: Aspetos Estruturais e Receptividade dos Alunos Portugueses ao Conto africano. Porto: Centro de Estudos Africanos da Universidade do Porto, 2009.

OLIVEIRA, D. e SEQUEIRA, R. M. A Interculturalidade na Escola e Narrativas de Expressão Oral. Lisboa: Lidel, 2012.

ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS. Declaração Universal dos Direitos Humanos. Paris: ONU, 1948. Disponível em: https://www.un.org. Acesso em: 26 dez. 2025.

PAULME, D. Morphologie du conte africain. Paris: Gallimard, 1976.

ROSÁRIO, L. Do. A Narrativa Africana de Expressão Oral. 2. ed. Maputo: Texto Editores, 2008.

SANTOS, J. L. dos. O que é cultura. 6. ed. São Paulo: Brasiliense, 1987.

SIQUISSE, A. E. P. Estudo de Elementos Socio-Culturais e Económicos dos Vatswa em Inhambane. 2006. Dissertação (Mestrado em Educação e Currículo) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo/Convênio com a Universidade Pedagógica, São Paulo, 2006. Disponível em: https://sapientia.pucsp.br/bitstream/handle/9919/1/CED%20%20Alipio%20Elisa%20Paulino%20Siquisse.pdf. Acesso em: 15 set. 2025.

Published

27/12/2025

How to Cite

STORIES AS A CULTURAL PRACTICE: AN ETHNOGRAPHY OF NARRATIVES IN THE CLASSROOM. (2025). RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 7(1), e716788. https://doi.org/10.47820/recima21.v7i1.6788