REFLECTIONS ON TEACHING VETERINARY ANATOMY RELATED TO CLINICAL PRACTICE
DOI:
https://doi.org/10.47820/recima21.v6i11.6800Keywords:
Teaching, Veterinary Medicine, Anatomy VeterinaryAbstract
At the beginning of our academic career in veterinary medicine, we encounter the discipline of veterinary anatomy, which is divided into two periods: one per semester, encompassing a year of experience in the discipline. The anatomy discipline is descriptive from a macroscopic perspective of the body, and is didactically divided into structural and visceral systems. Objective: To reflect on the relationship between veterinary anatomy teaching and clinical practice in veterinary medicine. Method: A theoretical, reflective essay based on national literature and the experience of an undergraduate veterinary medicine student. Results: The discussion was presented in the topics "Teaching Veterinary Anatomy" and "Active methodologies, clinical practice, and their correlation with veterinary anatomy," which interconnect and discuss the points of convergence between the themes under analysis. Final considerations: The teaching-learning process in veterinary anatomy highlights the need to improve teaching resources geared toward actions that address its complexity and challenges. It is worth emphasizing that the text raises the possibility of teachers adopting other teaching approaches to veterinary anatomy.
Downloads
References
1. Di Dio LJA. Anatomia para o curso de graduação em Medicina Veterinária. São Paulo: Editora Manole; 2008.
2. König HE, Liebich HG. Anatomia dos animais domésticos: texto e atlas colorido. 5ª ed. Porto Alegre: Artmed; 2011.
3. Conselho Federal de Medicina Veterinária. Guia – Estratégias de ensino-aprendizagem para desenvolvimento das competências humanísticas [Internet]. Brasília: CFMV; [s.d.]. [Acesso em: 31 jan. 2025]; Disponível em: https://www.cfmv.gov.br.
4. Diesel A, Baldez ALS, Martins SN. Os princípios das metodologias ativas de ensino: uma abordagem teórica. Rev Thema. 2017;14(1):268–88. doi: https://doi.org/10.15536/thema.14.2017.268-288.404. DOI: https://doi.org/10.15536/thema.14.2017.268-288.404
5. Severino AJ. Metodologia do trabalho científico. 23ª ed. São Paulo: Cortez; 2016.
6. Moran JM. O professor na era digital: entre o presencial e o virtual. Rev Bras Aprendiz Aberta Distância. 2015;14(1):1–10.
7. Berbel NA. Metodologia ativa de ensino-aprendizagem: concepções e estratégias utilizadas em sala de aula. Rev Assoc Bras Psicol Escol Educ. 2011;15(1):37–43.
8. Moraes GNB, Schwingel PA, Silva Júnior EX. Uso de roteiros didáticos e modelos anatômicos alternativos no ensino-aprendizagem nas aulas práticas de anatomia humana. Rev Ibero-Am Estud Educ [Internet]. 2016 jan-mar;11(1):223–30. Disponível em: https://doi.org/10.21723/riaee.2016.v11.n1.p223 DOI: https://doi.org/10.21723/riaee.2016.v11.n1.p223
9. Pawlina W, Lachman N. Dissection in learning and teaching gross anatomy: rebuttal to McLachlan. Anat Rec B New Anat. 2004 Nov;281B(1):9–11. doi: https://doi.org/10.1002/ar.b.20038 DOI: https://doi.org/10.1002/ar.b.20038
10. UNESCO. Educação: um tesouro a descobrir: relatório para a UNESCO da Comissão Internacional sobre Educação para o Século XXI (destaques) [Internet]. Brasília: UNESCO Office Brasília; 2010. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000109590_por
11. Lazinho RC, Miglino MA, Ferreira JR. Análise crítica e subjetiva dos conteúdos da anatomia topográfica ensinados na Faculdade de Medicina Veterinária e Zootecnia da Universidade de São Paulo e uma proposta de adequação baseada na realidade profissional contemporânea. Braz J Vet Res Anim Sci. 2004 maio-jun;41(3):173–82. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-95962004000300005
12. Braga JS. A mediação em museus de Ciências da Universidade de São Paulo: a experiência no Museu de Anatomia Veterinária Dr. Plínio Pinto e Silva e na Estação Ciência [dissertação]. São Paulo: Universidade de São Paulo; 2012. 197f. Acesso em: 2 fev. 2025.
13. Fontanelli GPC, et al. Mídias eletrônicas como metodologia ativa no ensino de anatomia veterinária. Rev Educ Cont Med Vet Zootec CRMV-SP. 2015;13(2):22–7. DOI: https://doi.org/10.36440/recmvz.v13i2.28127
14. Silva LCS, Stange CEB. Método alternativo de ensino-aprendizagem na anatomia veterinária: estudo de caso. Rev Cient Electr Med Vet [Internet]. 2018 jan 30. Disponível em: jHrt7Nxe2L91BQk_2018-7-6-10-49-34.pdf. Acesso em: 2 fev. 2025.
15. Soares ARB, et al. Gincana anatômica: metodologia ativa no ensino-aprendizagem da Medicina Veterinária: relato de caso. Educ Cont Med Vet Zootec. 2025 abr;19(1):e38039. DOI: https://doi.org/10.36440/recmvz.v19i1.38039
16. Silva AR, et al. Técnicas anatômicas no ensino da prática de anatomia animal. Pesq Vet Bras [Internet]. 2011 [citado 2025 out 23];31(5):429–34. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pvb/a/f49ZRzzsdZ7SsGC88g34vvc/?format=pdf
17. Oliveira L, et al. Tendências do Ensino de Anatomia Animal na Graduação de Medicina Veterinária. GradMais [Internet]. 2019 [citado 2025 out 23];(10):1–15. Disponível em: https://revistas.usp.br/gradmais/article/download/147906/141561/298813
Downloads
Published
License
Copyright (c) 2025 RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECIMA21, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECIMA21 apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.








