CATHOLIC SCHOOL AND INTEGRAL FORMATION IN ANGOLA: REQUIREMENTS FOR AN EFFECTIVE RESPONSE TO THE CHALLENGES OF THE SOCIO-ECONOMIC CONTEXT

Authors

  • Flaviano Luemba Capita

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v6i10.6845

Keywords:

Catholic School, Christian Education, Integral Formation, Ethical and Moral Values

Abstract

The current Angolan socioeconomic context, marked by a deep crisis of values and the degradation of human dignity, challenges educational institutions to promote ethical and integral formation. In this scenario, the Catholic school, rooted in the Christian vision of the person and society, is called to reaffirm its identity and evangelizing mission. This study aimed to critically reflect on the necessary requirements for the Catholic school to respond, with fidelity to its charism, to the challenges of the current socioeconomic context in Angola. It sought to answer the following question: What are the current requirements for Catholic schools to respond effectively to Angola’s socioeconomic challenges? The research combined bibliographic and documentary review with exploratory fieldwork conducted in Catholic schools of the Diocese of Cabinda, through unstructured interviews with principals and teachers. The data collected formed the basis for a SWOT analysis and the formulation of concrete proposals. It was concluded that the Catholic school, although it shares educational goals with other institutions, is distinguished by an identity founded on the Gospel. To fulfill its transformative role, interventions are needed in three key areas: the reaffirmation of Catholic identity, with greater curricular autonomy and a strengthened Christian environment; the valorization of internal stakeholders, especially teachers and staff; and the improvement of institutional and pedagogical organization. If embraced with clarity and commitment, these priorities can make the Catholic school an educational and moral reference, contributing significantly to the construction of a more just, supportive, and humanized society.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Flaviano Luemba Capita

    Professor Associado da Faculdade de Economia da Universidade 11 de Novembro.

     

References

ARISTÓTELES, Ética a Nicômaco. Tradução, introdução e notas: António Pedro Mesquita. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 2004.

BÍBLIA. Bíblia Sagrada Africana. Maputo: Paulinas, 2020.

BRUNI, L. The Wound and the Blessing: Economics, Relationships, and Happiness. New City Press, 2012.

CAFFARA, C. L’educazione: Una sfida urgente. Bologna: Dehoniane, 2004.

CAPITA, F. L. A decadência da relação ética-economia como fundamento da crise económica e social em Angola. Revista Científica Multidisciplinar - Núcleo do Conhecimento, v. 10, p. 100-122, mar. 2021.

CEAST. Ideário da escola católica. [S. l.]: Ceast, 2019.

CIGOLINI, P.; CARLO, P.; PALADINI, D. Le cifre della povertà, In: Pace e globalizzazione, Verona: EMI, 2003. P. 69-75.

CONCÍLIO VATICANO II. Constituição Pastoral Gaudium et spes sobre a Igreja no mundo de hoje. Vaticano: Concílio Vaticano, 1965.

CONCÍLIO VATICANO II. Declaração Gravissimum Educationis sobre a educação cristã. Vaticano: Concílio Vaticano, 1965.

CONGREGAÇÃO PARA A EDUCAÇÃO CATÓLICA. A Escola Católica. Vaticano: Congregação para a Educação Católica, 1977.

CONGREGAÇÃO PARA A EDUCAÇÃO CATÓLICA. A Identidade da Escola Católica para uma Cultura do Diálogo. Vaticano: Congregação para a Educação Católica, 2022.

CONGREGAZIONE PER L’EDUCAZIONE CATTOLICA. Educare oggi e domani. Una passione che si rinnova. Instrumentum laboris, Città del Vaticano, 7 aprile 2014.

DELLORS, J. et al. Nell’educazione un tesoro. Rapporto all’ UNESCO della Commissione Internazionale sull’educazione per il Ventunesimo Secolo. Roma:Armando Editore, 2005.

ELALI, G. A., O ambiente da escola: uma discussão sobre a relação escola-natureza em educação infantil. Estudos de Psicologia v. 8, n. 2, 2003, p. 309-319. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-294X2003000200013

HODGES, T. Angola: do Afro-Estalismo ao Capitalismo selvagem. 2 ed. Cascais: Ed. Principias, 2002.

IMBAMBA, J. M. Discurso de abertura da primeira Assembleia Plenária da CEAST. 28 fev. 2024.

MANKIW, N. G. Princípios de Microeconomia. Porto Alegre: Cengage Learning, 2013.

MARQUES, R. Breve História da Ética Ocidental. Lisboa: Plátano Edições Técnicas, 2000.

PAPA BENTO XVI. Carta Encíclica Caritas in Veritate, Vaticano, 2009.

PAPA FRANCISCO. Carta aos Participantes do Congresso Mundial da Educação Católica, promovido pelo Departamento Internacional de Educação Católica. Eealizado em Marselha, de 1 a 3 de dezembro de 2022.

PAPA JOÃO XXIII. Carta Encíclica Mater et Magistra sobre os processos sociais à luz dos preceitos cristãos. Roma, 15 de maio de 1961.

PAPA PAOLO VI. Carta Encíclica Populorum Progressio. 26 de março de 1967.

PONTIFÍCIO CONSELHO “JUSTIÇA E PAZ”. Compêndio da Doutrina Social da Igreja. 7 ed. São Paulo: Ed. Paulinas, 2011.

PRESIDENTE DA REPÚBLICA DE ANGOLA. Acordo-Quadro entre a República de Angola e a Santa Sé. Decreto Presidencial n.º 302/19, de 21 de outubro de 2019.

ROBBINS, S. P. et al. Comportamento Organizacional: teoria e prática no contexto brasileiro. São Paulo: Pearson, 2011.

RODRIGUES, A. P. G.; BASTOS, A. V. B. Os vínculos de comportamento e entrincheiramento presentes nas organizações públicas. Revista de Ciências da Administração, v. 15, n. 36, ago. 2013.

SEN, A. Lo sviluppo è libertà: perché no c’è crescita senza democrazia, Oscar Mondadori, 2001.

TAMO, K. Gerir os recursos humanos: entre constrangimentos e alternativas. 3 ed. Luanda: Capatê Publicações, 2019.

TATI, R. Crise africana e processo de democratização em África: pertinência e implicações ético-antropológicas. 1998. Dissertatio (doctoratum) - Pontificia Universitas Lateranensis, Academia Alfonsiana, Roma, 1998.

UNESCO. Reimagining our futures together: A new social contract for education, Paris: Unesco, 2021.

ZAMAGNI, S. L’economia del bene comune. Roma: Città nuova, 2007.

Published

08/10/2025

How to Cite

CATHOLIC SCHOOL AND INTEGRAL FORMATION IN ANGOLA: REQUIREMENTS FOR AN EFFECTIVE RESPONSE TO THE CHALLENGES OF THE SOCIO-ECONOMIC CONTEXT. (2025). RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 6(10), e6106845. https://doi.org/10.47820/recima21.v6i10.6845